HIDIRELLEZ / HIZIR ve İLYAS
www.youtube.com/watch?v=hHslV50xn-M
*
HIDIRELLEZ / HIZIR ve İLYAS
Hıdrellez, “Hızır ve İlyas” demektir.
Hıdırellez [Ruz-ı Hızır (Hızır Günü)]; Türk dünyasında, Hızır’ın İlyas peygamberle buluştuğu 5 - 6 Mayıs tarihlerinde, binlerce yıldır, bayram olarak kutlanan ‘BAHAR BAYRAMI’dır.
Kehf Suresi – 65. Ayet:
“Orada kullarımızdan öyle bir kul buldular ki, biz ona katımızdan bir rahmet vermiş, lütfumuzdan ilm-i ledün (bâtın ilmi: Gayb bilgisi, sırlar bilgisi, ehl-i kâmillerin/evliyaların sırrı, gaybı bildirme hikmeti, kerameti) öğretmiştik.”
Kehf Suresi – 66. Ayet:
"Musa ona (Hızır’a) dedi ki: "Doğru yol (rüşd) olarak sana öğretilenden bana öğretmen için sana tabi olabilir miyim?"
Hz. Hızır, Hz. Musa’nın talebini dinledikten sonra ona hemen kendisiyle birlikte olmaya sabır gösteremeyeceğini söyler. Bunun nedeni ise Allah’ın dilemesiyle Hz. Hızır’ın geleceği bilmesidir. (En doğrusunu Allah bilir.)
Hz. Musa inşallah diyerek söz verir.
Kehf Suresi – 69. Ayet:
Musa: "İnşaallah, beni sabreden (biri olarak) bulacaksın. Hiçbir işte sana karşı gelmeyeceğim," dedi."
Hızır’ın, ab-ı hayat (hayat suyu, ölümsüzlük suyu) içtiğine inanılan evliyalardan olduğu kabul edilir.
Hızır, bahar geldiğinde insanların arasında dolaşır ve bolluk, bereket, sağlık, zenginlik, kısmet dağıtan Allah’ın sevgili kullarından olup, mucize ve keramet sahibidir.
*
Hz. İLYAS PEYGAMBER
Enam Suresi, 85. Ayet:
“Ve zekeriyyâ ve yahyâ ve îsâ ve ilyâs kullun mines sâlihîn”
“Zekeriya’yı, Yahya’yı, İsa’yı, İlyas’ı doğru yola erdirmiştik. Bunların hepsi salih kimselerden idi.”
Saffat suresi, “123. Ayet:
“Ve inne ilyâse le minel murselîn”
“Ve şüphe yok ki İlyas, elbette peygamberlerdendi.”
Saffat suresi, “130. Ayet:
“Selâmun alâ ilyâsîn”
“İlyas’a selâm olsun.”
Rivayete göre, kavminin imansızlığına kızan İlyas (a.s), Allahu Teâlâ’dan kendisini gökyüzüne kaldırması için dua etmiş, bunun üzerine belirlenen bir yerde yanında Elyas’a (a.s) da varken gökten gelen ateş gibi bir ata binip havalanmış, nübüvvet simgesi olarak da aşağıda kalan Elyas’a, hırkasını atmış ve semâya refedilmiştir (yükseltilmiş).
Hz. ilyas ile Hızır’ın yılda bir kez buluştuğuna inanılır. Halk arasında bu buluşma Hızır - ilyas (Hidrellez) şeklinde nitelendirilmiştir.
*
Alıntı:
HIDIRELLEZ DİLEK DUASI
BİSMİLLAHİRAHMANİRAHİM
"Bin bir adım bir adım
Allah bir adım adım
Kerim kerem Allah
Başımda bir duman var yardım eyle ya Allah
La ilahe illallah Muhammeden Resullullah
Yetiş imdadıma Hızır ile
Allah birsin sen, kulla mişersin
Biz gibi kulların yardımcısı sensin.
Hızır deryada erdim murada, amin."
"HER GECEYİ KADİR, HER GÖRDÜĞÜNÜ HIZIR BİLİRSEN
KADİR GECESİ’NE DE KAVUŞURSUN, HIZIR ALEYHİSSELAM’A DA…"
*
“KUL DARDA KALMAYINCA HIZIR YETİŞMEZMİŞ.”
DUA VE DİLEKLERİNİZ KABUL OLSUN İNŞALLAH.
Derleyen: Hikmet Çiftçi
06 Mayıs 2016
YORUMLAR
Hikmet Hocam,
Emeğinize sağlık. Hızır Aleyhisselam, Büyük İskender tutun Fatih Sultan Mehmed'e kadar halk arasında çağlar boyunca birçok şehir efsanelerinin doğmasına vesile olmuştur. Hatta Hagia Sophia Kilisesi (Ayasofya Camii) içinde bulunan Meryem Ana'nın Ağlayan Sütununu çevirerek Ayasofya'nın yönünü kıbleye doğru döndürdüğünü böylelikle İstanbul, Kudüs ve Mekke ile aynı düzleme denk geldiğine dair halk arasında rivayetler geçer.
Dua paylaşımlarınız için teşekkürler.
Saygılarımla,