- 1551 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Özgelişim Empati Duygusunu Besler
ÖZGELİŞİM EMPATİYİ BESLER
Sevgili Özgelişim Yolcusu dostum,
“Empati” kelimesi genelde “İnsanın kendisini muhatabının yerine koyarak onu anlamaya çalışması, duygudaşlık” olarak tanımlanır. Bu genel bir tanım. Bence İnsanın muhatabını anlaması için duygudaşlığın yanında muhatabını anlamaıs için çok yoğun çaba da harcaması gerekir.
Sevgili Özgelişim yolcusu dostum,
Bizim gibi yazı yazan, şiir yazan dostlarımızın baızları “seni en iyş ben anlarım” der ama bunu söylerken bile bakışlarını bizden kaçırırlar. Bakışları kaçırmak da samimi olmadıklarını göstermektedir. “Anlıyorum” demek ile anlamak olmuyor.
Sevgili Özgelişim Yolcusu dostum,
Anlayan insan, bunu davranışları ile göstererek, “seni anlamak için ne yapmalıyım? “ diye sorduktan sonra alacağı cevabı dikkatlice dinleyerek ona göre davranışlarına çeki düzen verir. O zaman anlayabilir muhatabını . Empati yapmış olur.
Sevgili Özgelişim Yolcusu dostum,
Özgelişim içinde olan insan aynı zamanda iyi dinleyen ve ileri adımda anlayan, anladığını davranışları ile gösteren ve anladığı insana gücü oranında hem maddi hem manevi olarak destek olan insandır. Yoksa kuru “ seni anlıyorum” demek yalandan başka bir şey olmaz.
Değerli Özgelişim Yolcusu dostum,
Günümüzde her şey artık sözde kalmaya başladı. İnsanlar bol bol vaad ediyor ama çoğu vaadini daha söylediği anda unutuyorlar. Mehmet Akif ”İnsan aldatmaksa maksat , aldanan yok nafile “der ama ne yazık ki hepimiz de her söze inanıyoruz. Sonucu hayal kırıklığı ve kızgınlık kırgınlık ve bir adım sonrası da sözünü tutmayana düşmanlık. Gereksiz tavır almalar. Bol vaad ve vaadi tutmayanlarn da ne yazık ki çok gerçekçi dostları olmuyor
Sevgili Özgelişim Yolcusu dostum,
İşte burada empati öne çıkıyor. Söz vermeden önce düşünmek,” acaba bu sözü tutacak mıyım?. Tutamazsam ne kadar zararım olur?” diye kendine sormalı insan. Ancak kesin yapabileceği şeyler konusunda söz vermeli ve sözünü yerine getirmeli insan. Söz ağızdan çıkandır. “Ağızdan çıkan sözün geri dönüşü yoktur” derler. O yüzden söz verirken özgelişim içinde olan insan özüne danışarak her şeye söz vermez. Sözünde durmayan insan güçten düşünce özünü de kaybeder zamanla.
Değerli Özgelişim Yolcusu dostum,
Çevremize baktığım zaman İyi bir eğitim almış olduğu düşünülen, Üniversite tamamlamış, yüksek lisans ve doktora yapmış insanların çoğunun “ her şeyi ben bilirim” havasında olduğunu ama empati yapamadıkları için bilgilerinin sadece dar çevrelerinde kaldığını görüyorum. Bilgi evrensel olmalı ve daha geniş kitlelere anlatılmalı. Bu da geniş kitlelere ulaşan insanlar ile iyi geçinmekle olur.
Değerli özgelişim yolcusu dostum,
Toplum olarak empati yeteneği edinmeli ve bu yeteneği geliştirmeliyiz. Yetenek doğuştan gelen bir ley değil ki. Hiç yeteneği olmadığı halde disiplinli çalışma ile başarılı olmuş çok insan her gün tv haberlerinde, gazete sayfalarında rastlıyor ve gıpta ile izlemiyor muyuz? Yakından tanıyanlarda başarılı insanları kıskanıyorlarsa olumsuz yönlerini şiddetle eleştirmiyorlar mı ? Aşırı övgü de aşırı eleştiri de yapana zarar verir uzun vadede halbuki.
Sevgili dostum,
İşte Özgelişim içinde olan insan bunları düşünerek sadece sevdiği insanlara değil, hakikaten yardım edilmesi gerekene yardım eder. Bilir ki ,hakikaten yardıma ihtiyacı olan bunu senelerce unutmaz. Bir güzel sözle, bir kitapla, bayramlarda harçlıklarla, tecrübeleri ile gerekirse sert sözler ile bizi eleştireni, seveni yıllar sonra bile unutmadığımız gibi.
Değerli Özgelişim yolcusu dostum,
Empati nedir? Bu konuda geniş araştırarak empati nasıl geliştirilir? Bunları öğrenerek, yaşımız ne olursa olsun, hayata uygulamaya bakmalıyız. Yoksa empati yapamadığımız ama hakikaten bizi sevenler zamanla bizden uzaklaşabilir. Bunun farkına bile varamıyor çoğu zaman insanlar. Söylediğimiz zaman da anlayamıyorlar bile. Bunu hayatta yaptığımız gözlemlerden anlıyoruz tabii. Her gün yürüyerek toplumu gözlemlemek ders çıkarmak, onları ayıplamak için değil anlamak için bunu yapmak insanı bilgilendiriyor fazlası ile.. Ne de olsa çalışmalar niyetlere göre değil mi ?
Sevgili Özgelişim Yolcusu dostum,
Özünü geliştirmeye ve özgelişim içinde olan insan, bunları da düşünerek “ İnsanlara daha naısl faydalı olabilirim? “ sorusunu sorarak cevabını gene kendi vererek harekete geçer. Empati yapar. İhtiyacı olana mesela öğrenciye kalem, defter, muhatabı okumayı seviyorsa ve kendinin de imkanı varsa kitap hediye eder. Kitap okumayıs even arkadaşları ile tanışır ve onlara da hediye eder. Böylece toplum gelişir adım adım. Bunu anlattığımız zaman gülen, kızan , alay eden, tuhaf karşılayan da oluyor. Empati yoksunluğu, hayat amacımızı anlayamamak, okumamakta direnmek bunların sonucu iyi ile kötüyü ayırd edememeye götürüyor insanı.
Değerlİ Özgelişim Yolcusu ,
Empati ve okumak, bilgi ve meslek sahibi olmak, kişilik sahibi olmak insanı her zaman adım adım başarıya götürür ve başkalarına muhtaç olmamak sonucuna varır insan. Bu tutum da daha güçlü yapar insanı. Güçlü insan da etkili insandır anlayana. Kimi siyasette başarıyı, kimi iş hayatında başarıyı, kimi akademik hayatta başarıyı güç olarak kabul eder. Bilgili ve sevgi ile dolmayı ben güç olarak görüyorum mesela. Başkaları farkına varamasa da, bunlarla güçlü insanın özgüveni kendine yeter.Empatisi güçlü insanın da yanında gerçek dostları olması yetmez mi. “Çok dostum olacağına az ama öz dostum olsun” demiş bilge insan. Doğru dememiş mi sence?
Değerli Özgelişim Yolcusu dostum,
Özgelişim, geniş düşünmek anlamına da gelir. Başkalarından farklı ve geniş düşünmek ve farklılıklara saygı duymak da özgelişimin ana temelidir. Bu aynı zamanda empatinin de temelidir.Çok insan başkalarının kendine empati yapmasını bekler. Kendi empati yapmak istemez. Bu bencilliği çoğu insan bekler. Hep davet beklerler ama “sen niye davet etmiyorsun?” diyene kızarlar. Bencil olmayan insan davet eder, ret edllirse üzülmez. Her şeye evet demek kadar her şeye hayır demenin zararını da anlar özgelişim içinde olan insan. Denge vardır.
Sevgili özgelişim Yolcusu dostum,
Bu güzel mektubu okuyup “gene boş şeyler yazmış” diyende olur, okuyan ve okutan da senin gibi.. Herkesin bakış açısına göre değer kazanır sözlerimiz ve yazılarımız. Bu hayat boyu devam edecek ve karşı çıkanla kabul eden hep var olacak. Güzellikler, faydalı olan hemen olmasa da, zamanla değer kazanacak. Bazı şeyler için yıllarca beklememiz gerekecek. Empatinin değerinin anlaşılması için de...
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.