- 431 Okunma
- 6 Yorum
- 6 Beğeni
23 Nisan’a Doğru / 2 / Atatürk Olmak!
Tarihi olayları anahatlarıyla biliriz de başka neler olmuş pek bilmeyiz.
Gazeteci Ömer Sami Coşar (1919-1984) Kurtuluş Savaşını belgelemek üzere 1969-1970 yıllarında İstiklal Harbi Gazetesi hazırladı. Bu muazzam çalışma Yeni İstanbul gazetesi tarafından o yıllarda ek olarak verildi.
İstiklal Harbi Gazetesi, Kurtuluş Savaşının başlangıç dönemi olan 15 Mayıs 1919 ile 18 Aralık 1919 tarihleri arasındaki olayları bir günlük gazete formatında aktarmakta.
Çalışma günümüz Türkçesiyle olayları günü gününe aktaran ansiklopedik bir kaynak niteliğindedir.
131 sayılık bu çalışmanın kapsamında neler yok ki!
-----
12 Haziran 1919
Times’ın başyazısına Amerikalı profesörün yanıtı,
Türkler Amerikan mandasını kabul ederlerse İstanbul’da kalabilirler.
LONDRA,----
Times Gazetesi dün yayınladığı makalesinde, Hintlileri gücendirme pahasına da Türkler İstanbul’dan atılmalıdır” demektedir.
Times’ın bu yazısına Amerikalı Profesör Simons ’un gazetede yayınlanan mektubu sebep olmuştur.
Amerikalı profesör bu mektubunda, İstanbul’un Yunanlı olduğunu ileri sürmüş fakat politik ve ekonomik sebeplerle Yunanistan’a ilhakının mümkün olamayacağını eklemiştir. Amerikalı profesöre göre, Amerikan mandası kabul edilmesi şartıyla Türkler İstanbul’da bırakılmalıdır.
Profesör Simons, Anadolu’nun bazı bölgeleri için de Amerikan mandasını istemiştir.
Profesörün bu mektubunu yorumlayan Times de, İstanbul’un Yunanlı olduğu hususunda Simons’la görüş birliğine varıyor, aynı zamanda bu şehrin Yunanistan tarafından ilhakının bu devlete büyük yükler getireceğini de ilave ederek, “Bu sebeple Yunanlılara bırakılamaz” diyor.
----
21 Ekim 1919
Mustafa Kemal’in Araplara çağrısı
Halep sokaklarında İngilizlerin ele geçirdikleri beyannamede “Bu çağrıyı dinlemezseniz pişman olacaksınız” deniliyor.
LONDRA, ----
Kahire’de bulunan İngiliz siyasi temsilcisi Albay Meinertzhagen’den Dışişleri Bakanlığı’na gelen bir raporda, Halep sokaklarında Mustafa Kemal adına tanzim edilmiş ve Türklerle Arapları düşmanlara karşı birleşmeye çağıran bir beyanname dolaştırıldığını bildirmektedir.
İngiliz subayına göre 4 Ekim civarında ele geçirilen bu beyannameler “Mustafa Kemal’in Suriyelilere Hitabı” başlığı taşlını taşımakta ve bunda “İstibdadın ve düşmanlarının kötü niyetleri eline düşmüş kederli bir milletin sesine kulak verin. Bir dindaşınız olarak, aramıza sokulan ve bizi ayırmış olan fitneye, nifaka kulak vermemenizi rica etmekteyim. Bütün anlaşmazlıkları ortadan kaldırmalıyız ve silahlarımızı memleketimizi bölmek isteyen düzenbazlara karşı çevirmeliyiz. Bu çağrıyı dinlemezseniz pişman alacaksınız. Dinimizin imansız düşmanlarının vaatlerine güvenmeyiniz” denilmektedir.
“Gafil avlanmayalım. Memleketi ve İslamiyet’i memleketinizin ‘Yutulur lokma’ olduğunu sanan düşmanların elinden kurtarmak istemekteyiz.”
----
23 Mayıs 1919
Trakya’yı işgale hazırlanan Yunanlılar yerli Rumları silahlandırıyor
Birinci Kolordu Kumandanı Cafer Tayyar Paşa, Edirne Askerlik Şubesi Başkanlığı’na yolladığı bir emirde, terhis edilip dönen erattan 1200 kişinin tekrar silah altına davet edilerek Edirne, Çorlu, Babaeski, Uzunköprü Jandarma Birliklerinin bunlarla takviye edilmelerini istedi.
----
23 Mayıs 1919
Osmanlı Devleti’nin mirası için İngiliz ve Fransızlar birbirine girdi
Birleşik Amerika Başkanı Vilson ile İngiliz ve Fransız Başbakanları arasında dün yapılan toplantı fırtınalı geçti.
Osmanlı İmparatorluğu’nun eski topraklarının paylaşılması işinde Clemenceau ile Lloyd George yeniden birbirlerine girdi.
Fransız Başbakanı konuşmasında, geçen sonbaharda Londra’ya gittiğinde Lloyd George kendisinden Musul’u istediğini ve buna da razı olduğunu, şimdi ise İngilizlerin, Fransızları Suriye’nin de geniş kısmından atmak için hazırlık yaptıklarını söyleyerek sert tenkitlerde bulundu.
Lloyd George cevabında Şam, Halep ve Hama’nın İngiliz kumandası altında teşekkül edecek olan (Arap Federasyonu) ‘na dahil olduğunu, Fransa’ya bırakılmayacağını söyleyerek, Fransızların bu bölgelerde İngiltere gibi savaşmadığını, bunun için yapılan teklifleri reddettiğini belirtti.
SZ
Ana Karakterler:
Atatürk
23 Nisan’a Doğru / 2 / Atatürk Olmak! Yazısına Yorum Yap
"23 Nisan’a Doğru / 2 / Atatürk Olmak!" başlıklı yazı ile ilgili düşüncelerinizi ve eleştirilerinizi diğer okuyucular ile paylaşın.