- 209 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
23 NİSAN VE TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ
23 NİSAN VE TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ’NİN KURULUŞU
- 23 Nisan 1920 sabahıılık bir yaz havası vardı. Hacıbayram Camii’nde meclise katılacaklarla birlikte okunan dualardan sonra milletvekilleri hep birlikte hareket ettiler.
- Mustafa Kemal baştan beri düşündüğü bağımsız Türkiye Büyük Millet Meclisi hükümeti’ni artık kurabilirdi. İstanbul’dan kaçabilen milletvekillerini Ankara’ya çağırdı. Anadolu’dan seçilen milletvekilleri de Ankara’ya geldi. Esnafı,köylüsü,hocası, dervişiyle tam bir halk meclisi olacaktı.
-Mustafa Kemal Paşa 19 Mayıs 1919’da Samsun’a ayak basarak Anadolu’ya adımını atmıştı.Ulusal direnişi örgütlemek amacıyla önce Erzurum’da bir kongre topladı.23 Temmuz 1919 da yapılan bu toplantıda ulusal kurtuluş hareketinin başlatılması kararı alındı. 4 Eylül 1919 da Sivas’ta yapılan ikinci halk kongresinde M.Kemal ve Arkadaşlarının yetkisi genişletildi.Ulusal kurtuluş hareketini zafere ulaştırmak için gerekirse hükümet kurabileceklerdi.Halkın verdiği yetkilerle donanmış olan M.Kemal,arkadaşlarıyla birlikte 27 Aralık 1919 Pazartesi günü Ankara’ya vardı.
-Hava oldukça soğuktu. Herkes sokağa dökülmüştü.Ankaralılar günlerdir yollarını gözlüyordu.Ulusal giysilerini kuşanmış tepeden tırnağa silahlanmış olan Ankara zeybeği seymenler,Dikmen’de Mustafa Kemal’i karşıladılar.Onun buyruğunda olduğunu belirttiler.
- Mustafa Kemal, yassı boz bir kalpak giymişti. Sırtında boz renkli, kemerli bir palto vardı.Üstündekiler külot pantolonlu sivil giysilerdi. Yol yorgunuydu. Ama mavi gözlerindeki parıltı eksilmemişti.Karşılayıcılarına gülümseyerek bakıyordu.
- Hep birlikte istasyona gidildi.Yolun iki yanını genç yaşlı Ankaralılar doldurmuştu.Seymenler istasyon binasında bulunan ingiliz Komutanlığı önünde bayrak çektiler. Havaya ateş ederek birkaç kez, Mustafa Kemal Paşa çok yaşa! diye bağırdılar.
- Oradan vilayet binasına gidildi.Vilayette kendilerini karşılayan halka bir konuşma yapan M.Kemal söyle dedi.
-Vatandaşlarım bizi kurtaracak olan ne şu ne bu güçtür.Bizi sizin gibi yürekli olan halkımız kurtaracaktır.Davul zurna sesleri, oyunlar o gün geceye dek sürdü.
-Ankaralılar kurtuluş türküleri söyliyordu.M.Kemal halkıyla kenetlenmişti. Arkadaşlarıyla birlikte Ankara Belediyesinin konuğu olarak Ziraat Okulu’na yerleşen M.Kemal hemen çalışmalara başladı.İstanbul’daki padişah hükümeti olan bitenden çok ürkmüştü.Ulusal Kurtuluş hareketini durdurmak için düşmanla iş birliği yapıyordu.Padişan Hükümetinin başı Damat feritpaşa 11 Nisan 1920’de İstanbul’daki Osmanlı Meclisi’ni kapattı.
-23 Nisan tarihinin bir bayram olarak kabul edilmesi ise TBMM’nin açılışının ilk yıl dönümünde gerçekleşmiştir.
- Meclis 23 Nisan 1921’de aldığı kararla 23 Nisan gününü yeni Türk devletinin ilk “Milli Bayram”ı olarak kabul etmiştir.
-Hakimiyet-i Milliye Bayramı adı altında kutlanmaya başlanan bu bayramın 23 Nisan 1922’de Ankara’da yapılan ilk kutlamalarında, çocuklar oldukça ön plana çıkmıştır.
-Vazifesi öksüz, yetim ve kimsesiz çocukları korumak olan Himaye-i Etfal Cemiyeti bu durumu fırsat bilerek TBMM Başkanı Mustafa Kemal’in de desteğiyle 23 Nisan 1923’teki kutlamalarda yardım toplamaya başlamıştır.
-Himaye-i Etfal Cemiyeti’nin bu faaliyetleri 1924 yılındaki kutlamalarda Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal Paşa tarafından açıkça desteklenmiştir.
-1929’dan itibaren Çocuk Haftası olarak kutlanmaya başlanan 23 Nisan hem çocukların sorunlarına dikkat çekilen hem de ülke çapında coşkuyla kutlanan bir milli bayram haline dönüşmüştür. 27 Kasım 1935’te çıkarılan bir kanunla bu bayrama “Milli Hakimiyet Bayramı” adı verilmişti. Bu ad 1981’de çıkarılan bir kanunla "23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı” olarak değiştirilmiştir.
-23 Nisan, 1979’da TRT tarafından törenlere komşu ülkelerden çocukların davet edilmesiyle uluslararası bir kimlik kazanmıştı. Kutlamalarına TBMM’nin ve TRT’nin çabalarıyla her geçen yıl daha fazla ülkeden çocukların katıldığı 23 Nisan, sadece Türk çocuklarının değil tüm çocukların günü olma yolundadır.
-Bu vesile ile Türkiye Büyük Millet Meclisinin Kuruluşunun 103. yıl dönümünde başta Gazi Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere Milli Mücadelenin kahramanlarını rahmet ve minnetle yad ediyor,geleceğimizin teminatı,gözbebeğimiz çocuklarımızın 23Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramını kutluyoruz.
İsmail SEZGİN&İREMCİK Kültür Sanat Dergisi-Kitap
YORUMLAR
Anlamlıydı..Bayrama sekiz kala 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı'nın böylesine kapsamlı muhteşem bir yazı ile mahiyetinin gözler önüne serilmesi gurur verici.Geleceğimizin teminatı çocuklarımızın, Tüm Milletimizin 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı Kutlu olsun.Başta Ulu Önder Gazi Mustafa K Atatürk ve tüm emeği geçenleri rahmet-şükran ve saygıyla anıyoruz.Ne Mutlu Türküm Diyene!..
Sağlıcakla.Saygıyla.
-Bu vesile ile Türkiye Büyük Millet Meclisinin Kuruluşunun 103. yıl dönümünde başta Gazi Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere Milli Mücadelenin kahramanlarını rahmet ve minnetle yad ediyor,geleceğimizin teminatı,gözbebeğimiz çocuklarımızın 23Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramını kutluyoruz.
İsmail SEZGİN&İREMCİK Kültür Sanat Dergisi-Kitap