- 336 Okunma
- 3 Yorum
- 4 Beğeni
YERİ ÇÖPLÜK DEĞİL
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Yapılacak olan yerel secimler nedeniyle muhalefetin adayları iktidarı et, ekmek ve su fiyatlarının çok yüksek olması; vatandaşların ucuz et ve ekmek alabilmek için Et ve Balık Kurumu ve belediye ekmek büfelerinin önünde kuyruklar oluşturması nedeniyle iyi yönetememekle suçluyorlar. İddiaları doğrudur, yanlıştır; yazımın konusu oluşan kuyruklar değil. Benim dikkat çekmek istediğim husus ucuz ekmek kuyruklarının oluşturulduğu bir dönemde çöpe atılan ekmekler...
Sokaklarda her gün aynı manzara. Çöp konteynırlarının içine veya yanlarına poşet içerisinde bırakılmış ekmekler. Çöp kamyonları geldiği zaman, çöplere birlikte alınıp doğru çöplüğe götürecekler...
Bazı şehirlerde belediyeler bayat ekmeklerin çöpe atılmaması için, bayat ekmek kutuları hazırlayarak apartmanların önlerine koymuş. Vatandaşlar bayat ekmekleri bu kutulara koyuyorlar belediye çalışanları da günün belli saatlerinde bayat ekmekleri alarak ya hayvan barınaklarına ya da hayvancılıkla uğraşan vatandaşlara ulaştırarak değerlendiriyorlar. Ayrıca bayat ekmek israfını önlemek için bayat ekmeklerden yapıla bilinecek yemek, pasta ve tatlı tariflerini kitap haline getirerek vatandaşlara ücretsiz olarak dağıtıyorlar.
BM Gıda ve Tarım Örgütün raporuna göre; 1 günde 1500 ton, yılda 542 bin ton ekmek israf edilmektedir. Günde 6 milyon adet, yılda 2,1 milyar adet ekmek israf edilmektedir. Acaba Türkiye’de yılda kaç ekmek israf ediyor sorusuna TÜGİS Başkanı Kenan Sidar, Türkiye’nin 214 ülke arasında en fazla gıda israfının yaşandığı 15. Ülke olduğunu ve yıllık 14 milyon ekmeğin çöpe atıldığını ve ekmek israfı ile birlikte 2 milyon 500 bin metreküp su kaybının yaşandığını belirtiyor.
Bir ekmeğin çöpe atılması demek tarımsal üretimde kullanılan su başta olmak üzere ekmeğin sofraya gelene kadar geçtiği bütün aşamaların boşa gittiği anlamına geliyor. Esas olan ekmeğin çöpe atılmamasıdır. Yine de atılıyorsa iş yerel yöneticilere düşüyor; Belli yerlere bayat ekmek kutuları koyarak çöpe atılmasını önlemek gibi…
Biran önce bütün il ve ilçe yöneticileri gerekli tedbirleri alarak israfın önüne geçerek ekonomiye katkı sağlamalıdırlar. Biz vatandaşlara düşen de tüketebileceğimiz kadar ekmek almak, yine de artan ekmeklerimiz olursa çöpe atmak yerine değerlendirmektir. Çünkü ekmek nimettir, yeri çöplük değildir.
Fevzi GÜLTUNA
YORUMLAR
İsraf yüce yaradanın en sevmedği şey.Hele israf edilen ekmekse durum iyice vahimleşiyor.Kutluyorum anlamlı yazınızı, selamlar.
Fevzi Gültuna(Batı Yakası
Evet hocam mahalle çöp kutsunda ekmek bulunun ahalının ne namazı ne orucu neden başka ibadetleri asla kabul olmaz bu sorumluluk toplumsal bir sorumluluktur kutluyorum çalışmanızı
Fevzi Gültuna(Batı Yakası
Çok önemli bir konuya parmak basmışsınız, bunun için öncelikle kutlarım yürekten sizi. İsraf her konuda toplumun kanayan yarası aslında ki bunun en başında da ekmek israfı geliyor. Bir istatistikte okumuştum günde yüz yirmi milyon ekmek üretiliyor yurdumuzda ve bunun onda biri kadarı yani on iki milyon ekmek çöpe gidiyor. Bu korkunç bir rakam çok vahim gerçekten. Buna bir de turizm bölgelerinde ki yemek israflarını ekleyin be maddi boyutunu varın siz hesaplayın bu hazin durumun. Allah'ın ayeti var ''İsraf edenler şeytanların kardeşleri olmuşlardır.'' der. İsraf haramdır her bakımdan. Bunlar bir şekilde çöpe atmadan değerlendirilmelidir... Yoksa biz toplum olarak yerimizde sayar dururuz. Kutlarım yürekten anlamlıydı...