- 112 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Cimrilik 2
Hz.Adem(a.s.)’dan bu güne kadar dünyada birçok insan gelip, geçmiştir.Bunlar doğup büyüdüler biraz ömür sürüp öldüler. Onlardan şimdi kimse kalmadı.İnsanlar bunu düşünceli ve Hz.Salih’in kavmine yaptığı şu nasihati kendilerine rehber yapmalıdırlar.
"Ey Semud kavmi!Siz içinde yaşadığınız bu cennet gibi bağ ve bahçelerle,bu yemyeşil ekinler ve altın gibi başaklarla ve güzelim hurma ve çağlayan sularla beraber,ebedi olarak burada kalacağınızı mı zannediyorsunuz?Buralarda sizin gibi yaşayıp ebedi kalan hiç kimse var mı?Hiç düşünmüyor musunuz:Bu evleri kim yaptı, halbuki şimdi kim oturuyor.Bu bağların bu bahçelerin ilk sahipleri kimler ve şimdi bundan istifade edenler kimler?Belki onlar da sizin gibi kendilerini burada ebedi kalacak zannediyorlardı?Fakat heyhat... Hepsi ölüp gittiler.
Siz de o gelip geçenler gibi öleceksiniz.Sizin yerinize de başkaları gelecek. Ahirette, yaptıklarınızdan teker teker hesaba çekileceksiniz. Öyle ise fırsat elde iken bana tabi olun.
Şunu iyi bilin ki bu gün sizi aldatıp Allah’a isyan ettirenler,yarınki azaptan ne sizi,ne de kendilerini kurtaramayacaklardır.Çünkü onlar da sizin gibi aciz insanlardır" Şuara,26/146
Bütün bunları hep bilmemize rağmen maalesef kendimizi kötü huylardan kurtaramıyoruz. Hele hırstan,cimrilikten kendimizi hiç kurtaramıyoruz.
Cimri kişileri ne kul sever ne de Yaratan. Böyle kişileri Allah-u Teala cezalandıracağını Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyurarak ifade etmiştir:
"Onlar ki hem kıskanır,cimrilik ederler,hem de herkese cimrilik tavsiye ederler ve Allah’ın kendilerine fazlından verdiği şeyleri saklarlar,biz de böylece nimetleri gizleyen nankörlere hor ve rüsva edici bir azab hazırladık." Nisa,4/37
Resül-ü Ekrem Efendimiz de hadis-i şeriflerinde cimriliğin ne kadar kötü bir şey olduğunu belirtmek için şöyle buyurmuşlardır:
"Cimrilikten sakınız.Çünkü cimrilik,sizden önceki milletleri helak etmiştir." (Riyazü’s-Salihin,I,253)
"Her sabah gökten iki melek iner.Birisi:-İlahi! İnfak edene karşılığını ver;diğeri:-Allah’ım! Cimrilik edene de malını yok et,diye dua ederler. (Riyazü’s-Salihin,I,253)
"...cimri kişi Allah’a uzak,cennete uzak, insanlara uzak ve cehennem ateşine yakındır." (Tirmizi,a.g.e.,Birr,40 )
Bu derecede kötü bir hastalığın tedavisi de güçtür. Bilindiği gibi yapılan her şeyin aksini yapmak en iyi ilaçtır. Cimriliğin başlıca sebebi aşırı mal hırsı ve gelecekte yoksul kalma korkusu olduğuna göre,mal sevgisi kanaat ederek,uzun emel de ölümü hatırlamak suretiyle normale dönebilir.
Hele çocuklarımız için hırs ve cimrilik göstermek, bilgisizliğin,ahmaklığın işaretidir.Onu yaratan rızkını da takdir etmiştir.Kur’an-ı Kerim’de Cenab-ı Hak şöyle buyurmuştur:
"Yerde yürüyen hiç bir canlı hariç olmamak üzere rızkları Allah’ın üzerinedir." Hud,11/6
Cimriliği şöyle tedavi edebiliriz:
Bütün cimrilikle ilgili söylenen tavsiyeleri ve cimrilerin hallerini Allah ve insanların yanındaki çirkinliklerini düşünüp kendimize zorla da olsa riyada olsa cömertliği yüklemeliyiz. Yani gösteriş gibi de olsa cömertliğe kendimize zorlamalıyız. Sonra bu huyla ahlaklanınca riyayı defetmeye çalışmalıyız. Bir bakmışız ki çok iyi ve cömert bir insan oluvermişiz.
İnşallah bizlerde cimrilik huyu yoktur.Şayet varsa yukarıda ifade etmeye çalıştığımız prensiplere uyarak tez elden bu kötü huydan kurtuluruz. Allah yardımcımız olsun.
Ahmet TULGANER
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.