- 244 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
TURİZM SEYAHAT ACENTESİ VE GÜNCEL TURİST REHBERLİĞİ SORUNLARI HAKKINDA
TURİZM SEYAHAT ACENTESİ VE GÜNCEL TURİST REHBERLİĞİ SORUNLARI HAKKINDA
Türkiyemizin pilot turizm bölgesi Antalya’da 1973 yılından beri turizmin cok çeşitli dallarında fiilen çalışmış, bu işi gerek teorik, gerekse pratik düzeyde A’dan Z’ye irdeleyebilecek bir bilgi ve deneyim potansiyeline sahibim.
Asıl mesleğim Almanca öğretmenliğidir, fakat esas olarak ömrümün 18 yılı fiilen kendi kurduğum A grubu seyahat acentesini işletmek, yönetmek, 35 yılı ise turist gruplarını profesyonel turist rehberi sıfatı ile sevk ve idare etmekle geçti.
Acentecilik görevimi 2006 yılında bıraktım.
Gelinen noktada gerek iç turizm gerek dış turizm alanında önü açılması gereken sorunların olduğu bir gerçektir. Ancak şu var ki bu alanda yapılacak olan yasal değişiklikler ülke turizmini daha ileri ve çağdaş bir boyuta taşımaya hizmet etmelidir.
Bu bağlamda ülkenin turizm gelirlerindeki artış yıllık potansiyel döviz girdisi ve devletin kasasına giren potansiyel vergi gelirleri ile değerlendirilir. Turist sayısı artarken kişi başı milli gelirde buna koşut artış gözlemlenmiyor ise, yıllık enflasyon hızı düşmüyor ve paramızın alım gücü sürekli geriliyorsa burada devletin ciddi önlemler alması gerekir, bu bir ulusal güvenlik ve beka sorunudur.
"TURİST REHBERLİĞİ STRATEJİK BİR MESLEKTİR"
Turist rehberi en az bir yabancı dili iyi derecede konuşabilen, en az lisans düzeyinde bir yüksek okulu bitirmiş mesleki eğitimini T.C. Turizm Bakanlığının belirlediği yasalar çerçevesinde başarı ile tamamlayıp çalışma kartını ve çalışma ruhsatını elde etmiştir.
Seyahat acentesi- konaklama- taşıma sacayağında turist rehberinin işlevi, ülkemizin antik kentlerini doğal güzellikleri fauna ve florasıyla tarihini kültürünü mitolojik boyutuyla anlatarak tanıtmaktır. Tur operatörlerinin ve seyahat acentelerinin düzenlediği geziler ülke içinde tur araçlarının, sürücülerinin iş istihdamını sağladığı gibi konaklama sektörü için de potansiyel bir hizmet arzı sunmaktadır.
Konuyu fazla dallandırıp budaklandırmadan gündeme ilişkin ana hatlarıyla değerlendirme yaparsak göreceğiz ki;
1) Son yıllarda iç turizm piyasasında seyahat acentesi ve turizm taşımacılık şirketlerinin sayısında önemli bir artış vardır. Bunun yanısıra kaçak seyahat acentesi faaliyetlerinde de artış gözlemlenmiştir.
2) Seyahat acentelerinin yanısıra yeni gelişen bir kavram "GEZİ ORGANİZATÖRLÜĞÜ"dür.
Bu nedenle son yıllarda iç piyasada gezdirdiğim gezi gruplarında çok tuhaf yadırganacak cinsten olaylar ile karşı karşıya geliyorum, şöyleki; rehber arayan kişi ile geziyi organize eden acente aynı kişi değil. Acenteci lütfedip de gezi programımını göndermiyor. "Şoförümüz geliyor, o her şeyi biliyor" diyor..
Yani acente yetkisini başkasına illegal biçimde kullandırtan bunu da elbette bir gelir elde ederek imtiyazlarını satan acentecilik anlayışı var. Müşteriyi toplayan başka, tur ücreti parayı tahsil eden kişi başka, Türsab belgesini kullandırtan acente başka, geziye refakat eden grup lideri baska. Aynı gezi grubunun icinde çok farklı sosyal tabandan, çok farklı yaş gruplarından ilgi alanları çok farklı insanlar oluyor.
Ticari bağlamda elbette bir firmanın diğer kişi ve kuruluşlar ile ticari ilişkiler kurma hakkı vardır ama, bunun yasa gereği kayıt altına alınması acentenin birinci derecede denetimi altında olma zorunluluğu vardır.
3) Sosyal çevresi olan hemen herkes tur organize etmeye heveslenince işler rayından ve zıvanadan çıkıyor.
4) Acentelerarası haksız rekabet gelişiyor, kandırmacalar artıyor, doğru dürüst maliyet kalkülasyonu yaparak para tahsil edemeyen gezi organizatörü kendi kazancını öne çıkarırken rehberin kazancını düşük tutarak onu kullanmak ucuz işgücü kaynağı olarak kullanmak istiyor. Acenteci zannettiğimiz gezi organizatörleri vaadlerini tutmuyorlar...
5) Gerçek anlamda, seyahat etmek insanı yenileyen zindelik ve güç kazandıran rekreatif bir etkinlik iken, seyahatlar bir iskenceye, eziyete dönüşüyor. Mikrofonsuz araç, model düşüklüğü bozuk klima, kırık koltuk, içi kirli araç, konforsuz otel gezi organizatörlerinin pek de umurunda değil!
6) Eğer bir turist grubunda rehber bir müşteri grubunu herhangi bir alışveriş merkezine restorana götürmüş ise bundan acentenin bihaber olması mümkün değildir ?!
7) Pek çok gezi müşterisi tur ücretinin belli bir kısmını daha önce ödeyip, bakiyesini daha sonra gezi aracına binince ödüyor.. Ve ödediği paralar acenteden fatura ya da maliye damgalı bir belge karşılığı olmak yerine elden ödeme olarak gerçekleşiyor. Benzer biçimde tur süresi içinde ek masraf gerektiren veya ek gelir sağlayan faaliyetlerden dolayı müşteriye herhangi bir belge sunulmuyor..
BURADAN SONUCA DOĞRU GELELİM: Güneş çarığı sıkmaya başladı mı çarık da ayağı sıkacaktır kuşkusuz ve giderek artan rekabet koşulları ve yaşam kavgası zorluğu ve pahalılığı karşısında TÜRKÇE REHBERLIK diye bir saçma uygulamanın önü açılmaya çalışılmaktadır. Sanki bütün suçlu rehber!! Günâh keçisi rehber!
Bu yasa taslağının sunulmasında körükleyici rolü olan Türsab tabanındaki hizmet kalitesini giderek düşüren yerli turist ile iç turizm yapan sözde acentelerdir. Diğer yandan
Uzakdoğu turizminden pastadan yeterli pay alamadığını düşünen, nadir diller grubuna giren dillerde rehber yetersizliğini o dilleri konuşan Türk kökenli cumhuriyetlerden karşılama isteğidir. Bu durumda Itır, Dorak, Fleks Olimpiyan gibi geçmişte Çinli gruplar ile çalışmıs olan tur operatörü acenteler profesyonel rehber yanında Uygur çevirmen kullanmak gibi uygulamanın sona erdirilmesi istenmektedir kanımca. Bu noktada rehberlik işinin stratejik bir meslek olduğunu ve mesleki formasyon turizm psikolojisi, turizm sosyolojisi, mitoloji ilkyardım gibi alanlarda formasyon gerektirdiğini altını çizerek vurgulamakta yarar var. Yoksa kısa zamanda umulanın tam tersi ülkemizin aleyhine çok büyük zararlar ile karşılaşarak hüsrana uğramak kaçınılmaz olacaktır
Bu minvalde kayıt dışı ekonominin önünü ne kadar tıkarsak ülkenin reel vergi gelirleri o derece artar, paramız o derece değerlenir, kısa vadede bencilce köşe dönüp "Benden sonrası tufan!" " Gemisini kurtaran kaptan"anlayışlari dizginlenmez umarım..
Başka türlü çocuklarımıza güvenli bir gelecek sağlayamayız ve ekonomisi güclü bir ülke bırakamayız.
Eğri oturup doğru konuşmakta yarar var.. Hangi iş kolunda olursa olsun liyakat esaslarö ihlal edilince kalite düşer.
Hiç gerek olmadığı halde rehber enflasyonu yaratmak herkesi işsizliğe açlığa ve ölüme götüren yola kapı açmaktır.
Ülkemizde Otuzbin arkeolog ve Otuz bin sanat tarıhi mezunundan sözedilmektedir. Bunların rehber yapılacaklari vaadiyle kandırılmaları ayrıca onlar için işsiz kalınca yeni bir ruhsal bunalıma düşmelerinin de önünü açacaktır.
Ehliyetsiz sürücüye otobüsü emanet etmek ne ise rehber olmayan birisine grubu teslim etmek benzer olaylardır..
Rehber yoksa acente de varlığını kaliteli hizmet vermediği sürece sürdüremez..
Benden şimdilik söylemesi bu kadar. Bilirim doğru söyleyeni dokuz köyden kovarlar ama, unutmayın batarsak, aynı gemide isek birlikte batarız..
"Hakikatleri konuşmaktan korkmayınız!".
Daha yazılacak çok şey var ama, çok yazdım bu güne dek. Okumayanlar geçmişte yazdıklarımı okurlar ve öğrenirler..
Dünya Rehberler günü nedeniyle ülkemiz turizmini bu günkü düzeye taşıyan onurlu seyahat acentelerine, tüm turizm camiasının çalışkan emekçilerine şükranla , tüm rehber meslektaşlarımın gününü gururla kutluyorum.
Ülkem ve dünya insanlarına sevgi ve saygımla..
Şaban AKTAŞ
ANTALYA
20.02.2024 - 22.24
Diğer yazılar:
m./story.php?story_fbid=10225255816562654&id=1238942717&mibextid=UyTHkb
m./story.php?story_fbid=10225318177721644&id=1238942717&mibextid=UyTHkb
m./story.php?story_fbid=10225332408637408&id=1238942717&mibextid=UyTHkb
m./notes/%C5%9Faban-akta%C5%9F/g%C3%B6ller-ve-g%C3%BCller-b%C3%B6lgesindeki-turistik-potansiyel-de%C4%9Ferler-ve-l%C3%A2vanta-bahari/2078414352219047/?mibextid=UyTHkb
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.