SEÇME
Uzun kış gecelerini yaşadığımız şu sıralarda geçtiğimiz gün bir arkadaşımızda toplanmıştık. Sağ olsun ev sahibi yememiz için her sehpaya tabaklar içerisinde bol çeşitli çerez koymuştu.
Afiyetle bizlere ikram edilen çerezleri yerken ilerleyen dakikalarda gözüm bir ara arkadaşların önündeki tabaklara takılmadı değil. Arkadaşlar, önce tabaklardaki bademi, sonra fındığı ve daha sonra fıstığı tükettiler. Ziyaretimiz bitip de herkes kalktığında tabaklarda sadece leblebiler kalmıştı.
Anladım ki insanlar yaradılış fıtratına bağlı olarak seçme hakkına sahiptirler.
Evet, bu seferki yazımızı seçmeye ayırdık. Seçmeyi “Beğenmek” “Tercih etmek ” gibi adlarla da ifade edebiliriz.
—Bu dünyada seçme hakkımız olanlar da var olmayanlar da. Olanlara bir bakacak olarsak.
—Huyu huyumuza suyu suyumuza uysun diye arkadaş seçeriz.
—Geçimimizi sağlayabilmemiz için –Günümüzde eğer bulabilirsek- meslek seçeriz.
-“Ev alma komşu al” derler ya hani, onun için beraber aynı çevreyi paylaşacağımız komşumuzu seçeriz.
—Demokrasinin bir gereği olarak bizi hizmet verecek kadroları, mahalli idarecileri, Milletvekillerini, dernek, oda, kooperatif başkanlarını, oturduğumuz apartmanın yöneticisini... Seçeriz.
—Yıllar boyu hayat arkadaşlığı yapacağımız eşimizi seçeriz.
—Gerçi güzellik sadece fizik güzelliği midir? Tartışılır ama. Her yıl birçok kayısı güzeli, kiraz güzeli, karpuz güzeli, Türkiye güzeli, dünya güzeli seçilir.
—Renkler ve zevkler tartışılmaz denildiği günümüzde ihtiyaçtan ziyade moda olsun diye çarşı pazar dolaşarak, kendimize kazak, ayakkabı, pardösü... Seçeriz. Ama bazen mağaza reyonlarında ne varsa aşağı indirtiriz ama yine de bir şey seçmeden oradan ayrıldığımız da olur.
—Bazı yörelerde manavların elimizi dahi sürdürmezler ya, buna izin veren manavlarda da meyve sebze seçişimiz vardır.
—Kurban bayramında keseceğimiz kurbanlığın iyi etli olması için eti budu yerinde olanını seçeriz.
—ÖSYM tarafından her yıl üniversitelere yerleştirilecek olan öğrencileri seçmek üzere ÖSS, Devlet memurluğu için DMS gibi sınavlar yapılır.
—Bunlar bizlere bireysel veya toplumsal olarak verilen seçme haklarıdır. Bir de seçme hakkımız olmayan durumlar vardır ki bunlar;
İnsan olarak tenimizin rengini seçme şansımız yoktur. Zenciler, beyaz, beyazlar ise zenci olamazlar. Kaderimizi değiştirme gibi bir lüksümüz de yoktur. Ailemizi seçemeyiz...
Ben de bu defa ki konumu “Seçme” olarak seçtim ve düşüncelerimi bu konuda yazdım. Bu arada sizlerin yeni yılınızı, güzellikler, iyilikler, mutluluklar ve savaşsız bir dünyada insanca yaşamayı yansıtan bir yılbaşı kartı seçerek kutluyorum.
İbrahim Alaattin ATEŞ
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.