YORUM YAPMAK-1
YORUM YAPMAK - 1
İnternet sitelerinde yer alan yazı şiir ve bazı konu ve olaylar hakkında yazılmış olan eserler hakkında okuyucuların görüş belirtmeleri hadisesine yorum veya yorum yapmak diyoruz. Kısa bir tabirle o eser hakkında fikir beyan etmektir. İşte bu yazımda yorum yapanların karakteristik özellikleri ve yorumcunun uyması gereken hususlar hakkında açıklayıcı bilgi ve önerilerden söz etmeye çalışacağım.
1-Öncelikle yorum yapacak kişinin ince bir zekaya sahip olması gerekir.Eser hakkında yorum yapacak kişinin eserdeki anlatılan konu hakkında azda olsa bilgi sahibi olması gerekir.Bu konuda kullanacağı fikirlerinin açıklanmasında hassa davranmalıdır.
2-Seçkin karakter sahibi olmalıdır. Yorum yaparken etik kurallara uyması bu konuda davranışlarında samimi olmaya özen göstermelidir.
3-Yorumlarında eser sahibi hakkında değil verilen eser hakkında yorumda bulunurken objektif kriterlere uymalı,tarafsızlığından asla taviz vermemelidir.
4-Yorumcu kati surette kıskanç olmamalı ve kıskançlığını yorumuna aksettirmemeye çalışmalı hatta eser sahibini eserinden ve görüşlerinden dolayı taktir etmesini bilmelidir.
5-Yapılan yorum eser sahiplerini destekleyici olmalı, yorumun okuyucular üzerine etkisi düşünülerek eğitici ve destekleyici yönü ağır basmalıdır.
6-Eser hakkında yeterli bilgi, görüş ve fikir sahibi olmayanların o eser hakkında yorum yapmaktan kaçınmaları gerekir.Eser sahiplerine köstek olmaktan ziyade takdir edilmeleri eserin kıymet ve önemi vurgulanmak suretiyle önemi yok sayılmamalıdır.
7-Tenkit bir yorum değildir. Çünkü en kolay iş tenkit etmektir.Yorum yapacağız diye eser sahibini tenkit edip zata mahsus hakaret ve kalp kırıcılık asla yorum olamaz.Bu durum tenkit eden zatın kendisine münhasır karakteristik özelliklerini yansıtır.
8-Yorumcu sempatik fikirleri ile teşvik edici olurken, sözlerinde gurur,kibir ve hasetliğe yer vermemesi gerekir. Eser deki ana temaya, konudaki anlatılmak istenilen maksadın husulüne bakmalıdır.Aksi hal ve hareket yorumun değerini düşürür. Yorum olmaktan çıkar.
9-Diğer taraftan eser sahipleri de eser hakkında yapılan yorumlara her yorumcu için sık sık karşı bir yorumla cevap vermekten kaçınmaları gerekir. Çünkü en çok bu durum görüş çatışmalarına sebebiyet verir. Eserin önemini arka plana atar.Belki son bir defa kısa ve öz aydınlatıcı veya memnuniyetini belirtir bir yorumla yetinilmesi en doğru olanıdır.
10- Yorumlar tenkit ten ziyade fikir teatisidir.İyi bir yorum yapıcısı yukarılarda da söz edildiği gibi objektif, kırıcı olmayan, yapıcı olmayıp hasetlik içeren görüşlerden kaçınan , samimi olan, tarafkir değil tarafsız olan davranışlar sergileyendir.
11-Diğer taraftan siteleri yönetenlere de bu konuda önemli görevler düşmektedir. Yapılan yorumların seçimi, yorumların okuyucuya sunulması konularında duyarlı davranmaları gerekir. Onlarda tarafgir ve taraflı olmaktan uzak durmalıdırlar. Öyle site yöneticileri varki değişik nick ler kullanarak yorumcu ve okuyucular hakkında ileri geri,yerli yersiz yorum ve görüş belirttikleride bir vakıadır.
12-Kişisel tartışmalar tasvip edilmemeli dir.Haklı olunsa dahi insan susmasını bilmelidir. Bu farklı görüşler olmayacak demek değildir.Amaç kırıcı ve üslup dejenerasyonundan uzak durmaktır.Kendinize yapılmasını istemediğiniz hal ve davranışların başkalarına yapılmasının önüne geçilmesi en önemli görevdir.Yöneticiler konulara empati ile yaklaşmalı,uzaklaştırıcı değil yaklaştırıcı olmalı dır.
13-Sitede yer verilen alıntı eserlerde çok dikkatli davranılmalı dır. Mutlaka link,kitap ve yazarı belirtilmelidir. Hiçbir kaynak belitilmemiş konuların sitede yer alması mutlaka önlenmelidir. Çünkü çatışmalara davetiye çıkaran unsurlardan biriside budur.
14-Yönetimce uygun bulunmayan yazı,şiir ve diger eserlerin silinmesi,yayından kaldırılması, yorumlarında kaldırılması kendi insiyatiflerinde yer aldığının bilinmesi gerekir.
Aklımın erdiğince yorum ve yorumcular hakkında açıklayıcı, uyulması gerekli konu ve durumlar hakkında kendimce bilğiler vermeye çalıştım. İnanıyorum ki bundan sonraki yorumlarımızda karşılıklı olarak daha pozitif düşüncelerle taraflar arasında yorumlarımızı okuyucularımıza iletiriz. Saygılarımla.
DURMUŞ KARABAĞLI
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.