- 163 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
KUDDUSİ, Tarik-ul Kur'an Tefsiri
يا بني لا تكن أعجز من هذا الديك يصوت بالليل
Gece öten horozdan daha acız olma ey oğul.
ابن الهائم
التبيان في تفسير غريب القرآن
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
سورة الفاتحة
1- بِسْمِ اللَّهِ : اختصار، المعنى: أبدأ باسم الله، أو بدأت باسم الله (زه) أو باسم الله أبدأ، أو ابتدأت، أو ابتدائي، أو أتلو [أو قرأت]
2- الرَّحْمنِ : ذي الرّحمة ولا يوصف به غير الله.
3- الرَّحِيمِ : الراحم (زه) [والرّحمة] تظهر في القلب، وهي هنا إرادة الخير بالعباد. وقيل: الإنعام على المحتاج.
4- الْحَمْد: الثناء بالجميل على جهة التّفضيل.
5- رَبِّ : السّيّد، والمالك، وزوج المرأة (زه) والمصلح، والمربّي، والملك، والمعبود. ولا يستعمل معرّفا بأل إلا معه تعالى.
6- الْعالَمِينَ : أصناف الخلق، كلّ صنف منهم عالم (زه) والمشهور أنه جمع عالم، وقيل: اسم جمع.
7- الدِّينِ : الجزاء، ويأتي بمعنى الحساب، والطاعة، والعبادة، وما يتديّن به من الإسلام وغيره، والسّلطان (زه) ولغير ذلك
8- نَعْبُدُ لغة: التّذلّل، وتفسيرا: الطاعة مع الخضوع، قال ابن عيسى : خضوع ليس فوقه خضوع.
9- نَسْتَعِينُ : نطلب المعونة، وهي الزيادة على القوة بما يسهّل الوصول إلى البغية.
10- اهْدِنَا : أرشدنا (زه) . وقيل: ثبّتنا على المنهاج الواضح. وقيل غير ذلك. والهداية: الدّلالة،
وقال ابن عيسى: الدّلالة على طريق الحقّ.
11- الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ : الطّريق الواضح، وهو الإسلام «1» (زه) وقيل: القرآن، وقيل: محمد عليه الصلاة والسلام، وقيل غير ذلك
12- الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ, الإنعام: النفع الذي يستحق به الشّكر، وأصله من النّعمة، وهي اللّين. والنّعم: الخفض والدّعة، وهو لين العيش ورفاهيّته.
والمنعم عليهم: الأنبياء، أو الملائكة، أو المؤمنون، أو النّبيّ عليه الصلاة والسلام، أو قوم موسى وعيسى عليهما الصلاة والسلام قبل أن غيّروا نعم الله عليهم، أو المشار إليهم في سورة النّساء بقوله: فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ الآية، أقوال.
13- الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ: اليهود. والضَّالِّينَ : النصارى (زه) .
وقيل: المغضوب عليهم: المشركون. والضالّون: المنافقون. وقيل:
المغضوب عليهم: اليهود والنصارى، والضالّون: سائر الكفار، وقيل غير ذلك
1- Allah’ın adıyla, kısaltma(ihtisar) "Allah’ın adıyla başlıyorum" veya "Allah’ın adıyla başladım" veya her zaman "Allah’ın adıyla başlıyorum." ve "Allah’ın adıyla okuyorum."
----2- Rahmandır, Rahmet sahibidir. Bu sıfat Allah’tan başkasına verilemez.
Dolayısıyla çocuklara isim olarak konulması yasaktır.
------3- Rahim olan, "rahmet" tezahürü kalpte görülür. Burada kullara merhamet ve iyilik duygusu vardır. Neticede muhtaçlara yardım etmek.
------4- Fazilet ve üstünlük cihetinde nimet vereni övmek.
------5- Efendi, sahip, ...yüce Allah dışında kesin bir isim olarak kullanılmaz.
-------6- Yaratılmiş varlıkların sınıfları. Her biri seçkin birer alem. Çoğul isim olarak kullanılmış.( bütün alemler)
------7- yevmul ceza, yevmul hisap , islamın emrinin dışında ibadet ve itaat etmemesi.
------8- (tezellel) boyun eymek. Tevazu ile ibadet etmek. Ibn isa, öyle bir teslimiyet ki, üzerinde başkası için bir teslimiyet olnasın.
------9- "Yardım istemek." Kulluk şuurunu elde edebilecek , bu amacı kolaylaştıracak şekilde Allah’tan yardım istemek.
-------10- Bize hidayet ver. Bizi doğruya ulaştir. Başka yola değil, hak yoluna sabit kadem olmayı bize nasip et.
-------11- "Sıratı müstakim" kur’anin gösterdiği islam yolu.
--------12- Nimet verdiklerinyoluna, (nisa 69. Ayet açıklayıcidır.)
-------13- Ğazaba uğrayanlar, yahudiler. Sapıtanlar, hırıstıyanlar.
Başka bir rivayet, ğazaba uğrayanlar müşrikler. Sapıtanlar münafıklar
Bir diğer görüş, ğazaba uğrayanlar yahudi ve hırıstıyanlar, sapıtanlarsa bütün kafirker.
Allahu a’lem.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.