- 200 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Tanatofobi
Tanatofobi
Bir öğrencim ölümden çok korktuğunu, bundan kurtulmak istediğini söyledi. Yarın konuşabiliriz,dedim. Sonra hazcı filozof Epikür’ün bu konuyla ilgili düşüncelerini tekrar araştırıp dersime çalıştım. Hafizayı beşer nisyan ile mâlul ne de olsa. Bir vesileyle küçük bir araştırmayla ulaştığım enteresan bilgiler oldu.
Amerikan Psikiyatri Birliği, tanatofobiyi resmi olarak bir bozukluk olarak tanımıyor. Bunun yerine, birinin bu korku nedeniyle karşılaşabileceği kaygı, genellikle genel kaygıya atfedilir.Bu psikolojik durumun en yaygın belirtileri şunlardır: Daha sık panik atağı, -Artan kaygı -Baş dönmesi -Terlemek -Kalp çarpıntısı veya düzensiz kalp atışları -Mide bulantısı -Karın ağrısı -Sıcak veya soğuk sıcaklıklara duyarlılık.(tr.linkedin.com)
Psikologlara göre literatüre girmiş 400 farklı fobi çeşidi varmış. Ne çok değil mi? Neredeyse psikiyatrinin ayrı bir dalı olacak.İlginç fobiler şöyle sıralanmış:
Akrofobi: Yükseklik korkusu
Aerofobi: Uçma korkusu
Araknofobi: Örümcek korkusu
Astrafobi: Gök gürültüsü ve şimşek korkusu
Otofobi: Yalnız kalma korkusu
Klostrofobi: Sınırlı alan ve kalabalık korkusu
Hemofobi: Kan korkusu
Hidrofobi: Su korkusu
Ofidiofobi: Yılan korkusu
Zoofobi: Hayvan korkusu (avicennaint.com)
Filozofumuz, hayattan haz almak bakımından ölüm korkusuna(tanatofobi) el atmış.Dığer filozoflar ise ölüm gibi ölüm korkusuna da bir çare olamayacağını dile getirmişler. Yani diğerlerinden hayır yok. Epikür üstadın akıl yürütme yöntemi şahsen hoşuma gitti. Bir psikoloğa gitseniz onun fikirlerinden daha etkili olur mu bilemem. Aynen şöyle demiş:
"Gelecek olanların en korkuncu olan ölüm bizim için bir hiçtir: Çünkü biz var oldukça o yoktur, o varken de biz artık olmayacağız, bunun sonucu olarak da o ölüm ne dirileri, ne de ölüleri ilgilendirir, çünkü biz yaşarken ölüm yoktur, ölüm geldiğinde ise artık biz yokuz!"
(sdplatform.com)
Öğrencim ertesi gün konüşacağımız yere gelmeyi unutmuş. Artık ders esnasında sözü bu konuya getirip özellikle Epikür’ün görüşlerini aktarmaya çalıştım. Anlattıklarımın o öğrencimde ne denli etkili olup olmadığını bilemiyorum. Belki sonraki günlerde kendisi gelip beni bu meraktan kurtarır.Tabi korkularını yenebilmişse.
16.12.2023
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.