- 193 Okunma
- 1 Yorum
- 1 Beğeni
İNDRA GANDHİ,
İNDRA GANDHİ KİMDİR?
(1917-1984), Hintli kadın siyasetçi ve Hindistan’ın üçüncü başbakanı, ilk başbakan Nehru’nun kızıdır. Hindistan Visva Bharati Üniversitesinde ve ingiltere’de Oxford Üniversitesinde öğrenim gördü. 1938*de Hindistan Ulusal Kongre Partisine girdi ve aynı yıl bağımsızlık hareketine katıldığı için bir yılı aşkın süreyle hapis cezasına çarptırıldı. 1959’da Partinin başkanlığına seçildi. 1
964’de Haberleşme ve Yayın Bakanı olarak bakanlar kuruluna girdi. 1966’da Lal Bahadur Shas-tri’nin ölümünün ardından Başbakanlığa getirildi. On dört bankayı devletleştirdi. Sosyal demokrat politika izlemesi nedeniyle sağ kanat Kongre Partisinden ayrıldı. (1970).
Gandhi, azınlık hükümetinin başında komünistlerin desteğiyle göre-vini sürdürdü. 1971 seçimlerinde ise Gandhi’nin partisi Yeni Kongre mecliste salt çoğunluğu elde etti. Bundan destek alarak reformları sürdürdü; belli başlı bankaların yanında sigorta kuruluşlarını devle-tleştirdi ve mihracelerin ayrıcalıklarını kaldırdı. Ancak fiyat artışları ve işsizlik nedeniyle ülkesinde yer yer baş gösteren ayaklanmaları önleyemedi.
Dış politikada Bağlantısızlar Hareketi’nin seçkin temsilcilerinden birisi oldu. 1971’de SSCB ile saldırmazlık paktı imzaladı. Ülkesiyle Pakistan arasındaki gerginliği azaltmak amacıyla girişimlerde bulundu. Bengladeş Cumhuriyetinin ilanından sonra Hint birliklerinin geri çekilmesini sağladı.
1975’de muhalefetin başvurusu üzerine mahkeme Gandhi’nin seçimlerde yolsuzluk yaptığına karar verdi. Ancak Gandhi görevini bırakmadı. Başlayan olaylar üzerine ülkede sıkıyönetim ian edildi. Seçim yasasında ve Anayasa’da yapılan değişikliklerle devlet başkanı, başbakan ve parlamento başkanına dokunulmazlık getirilince, Gandhi hakkındaki mahkeme kararı da geçersiz hale geldi (1975). 1977 seçimlerinde muhalefet partileri, çoğunluğu sağlayınca Yeni Kongre Partisi ve Gandhi iktidardan çekildi.
I978’de Gandhi’nin partisi iki önemli eyalette seçimleri yeniden kazandı. 1979’da başbakanın görevden çekilmesi üzerine, yerine seçimde oy çoğunluğu sağlayan Indra Gandhi geçti (1980). Ülke içinde toplumsal ilerlemeyi ve ulusal birliği gö/.cten geleneksel politikasını sürdürdü.
Dışta ise barışçı bir politika izledi. 7 Mart 1983’te Castro’dan devraldığı Bağlantısız Devletler Hareketi’nin dönem başkanlığını yürüttü. Pencap eyaletindeki ayrılıkçı ve bağnaz Sikh militanlarının Altın Tapmağı işgal etmesi üzerine, burayı boşaltmak üzere güvenlik güçlerinin giriştiği harekette çok sayıda Sikh militanı öldü (Haziran 1984). Bir süre sonra kendi koruma görevlileri arasında yer alan iki Sikh militanı tarafından öldürüldü (31 Ekim 1984). Gandi soyadını, Mohandas Gandhi ile bir akrabalığı olmayan Feroze Gandhi ile evlenince almıştı.