- 161 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
KADIN.
TÜRKİYE’DE KADIN.
Cumhuriyet’in ilanından sonra gerçekleştirilen devrimlerle eşit birey olma hakkını kazanan kadınlar bugün Türkiye’de, ülke yönetiminin çeşitli kademelerinde giderek artan sayıda yer almaktadırlar. Diğer yandan eğitim, sağlık, istihdam gibi önemli kalkınma kaynaklarına ulaşa bilirlikte kadın ve erkekler arasında olduğu kadar, farklı kadın kesimleri arasında da eşitsizlikler mevcuttur. Ancak kadın erkek eşitliğini sağlamaya yönelik çalışmalar doğrultusunda gerçekleştirilen gelişmeler, mevcut eşitsizlikleri giderek ortadan kaldırmakta ve kadının toplumdaki yeri adım adım düzelmektedir. Hukuksal çerçevede kadın-erkek eşitliği tam olarak sağlanmaya çalışılmaktadır. Kadın konusunda ulusal mekanizma kurulmuş, bazı yasalar değiştirilmiştir. Üniversitelerde kurulan "Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezleri’nin sayısı 14’e ulaşmış, Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü bünyesinde Bilgi-Belge Merkezi ve İstanbul’da Kadın Eserleri Kütüphanesi kurulmuş, devlet ve sivil toplum kuruluşları işbirliğiyle birçok proje gerçekleştirilmiştir.
Türkiye, dünya kadın konferanslarının dördüne de katılmış ve uluslararası düzeyde kadın erkek eşitliği alanında tek yasal bağlayıcı doküman olan Birleşmiş Milletler Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Sözleşmesi’ni (CEDAW) 1985 yılında imzalamıştır. Pekin’de 1995 yılında gerçekleştirilen 4. Dünya Kadınlar Konferansı’na katılan Türkiye, konferans sonucu ortaya çıkan Pekin Deklarasyonu ve Eylem Platformu’nu çekincesiz kabul etmiştir. CEDAW’a ek olarak hazırlanan İhtiyari Protokol de 29 Ocak 2003’te yürürlüğe girmiştir.
Ulusal Mekanizma. Türkiye’de kadın konusunun politika ve planlama açısından bağımsız bir alan olarak kabulü, ilk kez Beşinci Beş Yıllık Kalkınma Planı ile (1985-1990) gündeme gelmiştir. 1990 yılında Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü kurulmuştur. 1991 yılında Başbakanlığa bağlanan Genel Müdürlük bir koordinasyon kuruluşu olup, kadın haklarını korumak ve geliştirmek; kadınların sosyal, ekonomik, kültürel ve siyasi yaşamdaki konumlarını güçlendirmek; hak, fırsat ve olanaklardan eşit şekilde yararlanmalarını sağlamak amacıyla çeşitli çalışmalar yürütmektedir.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.