- 318 Okunma
- 7 Yorum
- 3 Beğeni
İYİLİK
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
“İyilik renklere ve dile bakmaz”
İyilik, iyi olma durumu, iyi olanın niteliği. Ya da, “hiçbir karşılık beklemeksizin yapılan yardım” anlamına gelmektedir. İyilik, hiçbir maddi karşılık beklemeden yapılan yardım demektir.
Esas olan, insanın kendi kendine karşı, doğruluktan ayrılmaması ve başkalarına karşı iyilik yapmasıdır. Birisine iyilik yaparken o kişinin iyiliğe layık olup olmadığına bakmamak gerekir. Tüm gayemiz, insanlığın refahı için olmalıdır.
Kendimizi bilmek için, saf sevgiyi geliştirmemiz gerekir. Herkesi birbirine bağlayan bu sevgi bağıdır. Her varlığın kalbinde sevgi vardır. Eğer sevgimiz yok ise biz tam sayılamayız. Sevgi doğuştan bizimle birliktedir.
Beden sadece sevgi ile doymuşsa değerlidir. Böylece sevgi prensibini güçlendirmemiz gerekir. Böylece yaşamımız da değerli olur. Fark gözetmeksizin, tüm varlıklara karşı sevgimizi güçlendirmeliyiz. Çocukların anne babalarına karşı sevgi göstermeleri doğaldır. Fakat önemli olan, onları, tüm insanlığa gösterebilecekleri bir sevgi ile donanımlı olarak yetiştirmektir.
Yaşamımızın her kesiminde bunları uygulayabildiğimizde, sevgi kalbimizde büyüyecektir. Kalbimizi sevgi işgal ettiğinde; “kıskançlık, öfke, nefret” vb. kötü duygular içeri giremez. Mutlak huzuru elde ederiz.
Güneş, ışık ve sıcağından başkalarını faydalandırmak için kendisine yalvarılmasını beklemez. Biz de güneş gibi olmalıyız. Beklenilen iyiliği istenilmeden yapabilmeliyiz.
İyilik, insanları birbirine bağlayan altın zincirdir. İnsan, hayatında yaptığı iyilikler kadar mutlu olur. İyi bir insan gördüğümüzde, onu taklit etmeye çalışmalıyız. Kötü birini gördüğümüzde onun kusurlarını kendimizde aramalıyız.
İyilik yapma imkân ve kabiliyetinde olup da yapmamak büyük bir eksikliktir. “Her türlü kötülüğü yapabilecekken yapmamak da iyilik” dir. Her şeyden önce iyi olalım, ondan sonra mutluluk kaçınılmazdır.
Yalnızca iyilik yapmak da yetmez. İyiliği zarafetle yapmak gerekir. Kimseyi küçültmeden, utandırmadan, mütevazı, anlayışlı, olgun davranmak gerekir.
Yapılacak iyiliğin en mükemmeli, o kimseyi minnet altında bırakmayanıdır. Bir fakiri giyindirdikten sonra hakir görürsek, onu tekrar eski haline koymuş oluruz. İyiliğimize inanılmasını istiyorsak, iyiliğimizden hiç söz etmemeliyiz.
İyilik hiçbir zaman boşa gitmeyen tek yatırımdır. İyi olmayı, iyilik yapmayı düşünmek bizi cesaretle ve huzurla yaşatır. Milletlerin gelenekleri farklı da olsa, iyilik her yerde birdir. Menfaat karşılığı yapılan iyilik, iyilik değildir. İyiliği, hiçbir şahsi menfaat gözetmeden, sırf iyilik olsun diye yapmalıyız.
İyilik yapmak bizleri mutlu eder. Kendimizi iyi hissetmemizi sağlar. İyilik yapılan kişi de sevinmiş olur. O da başkasına iyilik yaparak mutlu olabileceğini anlar. Böylece iyilik, suya atılan taşın yaydığı dalga gibi halka halka büyür ve herkesi içine alır.
Yapılan ufak bir iyilik, bazen çok büyük bir iyiliğe dönüşebilir. Mesela yaz sıcaklarında bir kaba su koyarak sokakta bir kenara koymak çok küçük bir şeydir.
Susuzluktan ölmek üzere olan hayvanları düşündüğümüzde bu, çok büyük bir iyilik olabilir. Yine yolda bulunan bir taşı kenara atmak basit bir harekettir. Ancak o yoldan geçen bir arabaya zarar vermesine, kaza yapmasına engel olmak; çok büyük bir iyilik haline gelebilir. Yapılan her iyilik asla kaybolmaz. Mutlaka bize geri döner.
Kendimizi iyilik yapmaya alıştırmalıyız. Bu iyiliklerin zahmetli olması da gerekmez. Bir tebessüm, bir merhaba, ufak bir yardım, hatır sorma kolay ve anlamlı, gerektiğinde yüreklere dokunabilecek türden iyiliklerdir.
Günde bir iyilik yapmak, hatta bunu alışkanlık haline getirmek güzel bir davranıştır. Çünkü iyilik yaparak insanların gönüllerini almış oluruz. Bunun için her sabah uyanınca “Ben bu gün en az bir kişiye iyilik yapacağım.” demelidir. Böylece her gün, güne iyilikle başlamış oluruz.
İşte kolay ve gönül alan iyilik örnekleri
•Sabah evden çıkarken gördüğün kişilere selam ver ve güler yüzle ‘Merhaba!’ de.
•Kuşların yiyebilmesi için pencere kenarına veya ayak basılmayan bir yere ekmek kırıntıları bırak.
•Sokaktaki sevimli canlıların içebilmeleri için sokağa bir kap su bırak.
•Okuduğun ve başkasının da okumasını istediğin bir kitabı hediye et. Hediyeleşmek insanları mutlu eder.
•Yardıma muhtaç bir kimseye ufak da olsa yardım et.
•Harçlığınla markete gidip kendin için bir şeyler aldığında bir tane de arkadaşın için al.
•Yaşlı teyze veya amcaya eşyalarını taşımasında yardımcı ol ve duasını al.
•Evinde kullanmadığın eşyaları ihtiyacı olan birine hediye et.
•Toplu taşıma araçlarında büyüklere yer ver.
•Arkadaşlarınla mahalledeki ihtiyaç sahibi bir aile için yardım kolisi hazırla.
•Okulda veya başka yerde bir arkadaşına güzel söz söyle. Mesela “Seninle arkadaş olmaktan mutluyum.” gibi.
•Akşam yemeğinde sofrada olanlardan komşuya da bir tabak götür.
•Bir arkadaşını ailesiyle birlikte eve yemeğe davet et. Bu hem ailelerin de kaynaşmasını sağlar.
•Anne ve babana her fırsatta teşekkür et. Bu onları çok sevindirecektir.
•Okuduğun bir kitaba iyiliği anlatan bir not bırak. Böylece senden sonra okuyacaklar için bir iyilik yapmış olursun.
•Sabah kalktığında yatağını kendin topla. Hatta kardeşininkini de toplayarak daha fazla iyilik yapabilirsin.
•Mutfakta annene yardım et.
•Bildiğin güzel bir bilgiyi bir arkadaşına öğret. Mesela bir hadisi şerif gibi.
•Birinden bir yardım istediğinde ona nazikçe ve gülümseyerek teşekkür et. Bu onu sevindirecektir.
•Yolda yürürken gördüğün bir taşı çöpe at.
•Bir hata yaptığında özür dile.
•Öğretmene ufak bir hediye al. Çünkü öğretmenler çok kıymetlidir.
•Sokakta yaşayan hayvanlar için barınak yap. Mesela bir kuş evi inşa edebilirsin.
•Bir fidan dik. Ve daha uzun yıllar iyilik etme imkânı bul. Çünkü ağaç var olduğu müddetçe canlılar ondan faydalanacaktır.
•Her sabah uyandığında yeni bir güne daha başladığın için şükret.
•Susuz kalmış bir çiçeği veya ağacı sula.
•Arkadan gelen arkadaşın için kapıyı tutup onunda geçmesini sağla.
•Çevrende görme engelli birisi varsa ona bir kitap oku.
•Akrabalarını ziyaret edip ellerini öp. Gidemediğin akrabalarını ara hatırlarını sor. Her zaman doğruları söyle.
•Unutma, iyiliğin en basiti; kötülük yapmamaktır.
Bütün bu iyilikler için bir defter tutup. İyilik yaptığın güne çeltik atabilirsin. İyilik yapamadığın gün için de bir ‘İyilik Kumbarası’ oluşturabilirsin. Bu kumbaraya iyilik yapamadığın her bir gün için bir lira bırakabilirsin. Böylece burada biriken para ile birilerini sevindirip boşluğu da kapatmış olursun.
Sevgiyle kalın…
Seyfettin Karamızrak
YORUMLAR
Karşılıksız, beklentisiz iyilik yapma ahlakıyla yetişen çocuklar, süregelen yaşamları boyunca toplumun dengesinde , iyilik kötülük çatışmasında iyilikten yana dengeye katkı sağlayacaklardır.
Değerli yazınızın her bir cümlesi, özümsenerek okunmalı, tartıp biçip dersler çıkarılmalı.
Kutlarım.
Saygılarımla.