- 216 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Bir Yüzü Esmer
“Bir Yüzü Esmer" Üzerine Değinmeler
Vildan Poyraz Coşkun’un “Bir Yüzü Esmer” şiir kitabı, Haziran 2022 tarihi itibariyle KDY etiketiyle çıktı. “Bir Yüzü Esmer”, Şair Vildan Poyraz Coşkun’un 2013 yılında çıkardığı “Mor İklim” isimli şiir kitabından sonra çıkardığı ikinci şiir kitabı. Kitapta 52 şiir bulunmakta ve doksan dört sahifeden oluşmaktadır. Ayrıca kitabın sonunda Kelamıkibar diye birkaç sahifelik ayrı bir bölüm yer almaktadır.
"Bir Yüzü Esmer” şiirin hüznünü taşıyan öteki yüzü. Mutluluk kırıntılı şiirlerin yanında, uzunçalar bir sızıyı yüklenen şiirlerin yüzü. Adına Afrika desen de Asya desen de esmerliği yazgı, insanlığın üveylik hâli. “Her şiir bir gün ağıta dönüşecektir.” Borges’in dediği gibi kaçınılmaz sonun öncesi bir esmerlik. Dağınık lakin taze bir heves olup kımıldayan mısralar “Aşka Çağrı”da yerini alır. Hayatı “Bozkırın Ötesinden” renklendirerek, “Sarıya İnat”, “Yaşamak”tır arzusu. Olumsuzlukların yanında “Yol Düşleri”ni kurarak, “Kelebek Mutluluğu” aranır. Esmerliği veren de olsa “Güneşe Taraf” duracaktır. Şiirler, incelikli bir hâl duyumsatır. Duyuş ve vukuf hâli, okur nezdinde gülümseyerek kabul gördüğünde, şiir havuzunda buluşulmuş olur.
Şiirlerin içeriğine bir göz atacak olursak; “Azizim” şiirinde “sana vurgun nefesim senin/ namlunun ucunda kalan benim / yol senin” (sayfa 8) dizeleri ile okura hitap etmektedir. “Yansıma” şiirinde “yamacında kent kucaklasın beni/ ben eski ben olayım/ kucaklaşalım güvercin halkıyla meydanlarda” (sayfa 16) Şairin şiirlerindeki yolculuğumuza devam edecek olursak; “Toparlanıyoruz hadi kalkın/ aksetmeyecek artık hiçbir şey/ bu yırtık perdeden/ esmer değil artık gördüklerin/ kelebek mutluluğu bu içtiğimiz" (sayfa 11, Kelebek Mutluluğu), “Beni rüzgâr mı/ yoksa bir rüya mı attı buralara”/ (sayfa 18, Aşk Mavi Bu Şehirde), İmkânsızı imkânlı kılan; bir parça olarak kalmayan, insan ile bütünleşen mısralar…/“Yırtık uçurtmalara takarım sesimi" (sayfa 20, Bozkırın Ötesinden), Bir o kadar mahzun bir hal ve o kadar da serpilip gelişen bir tat…/“Anı solurken/ gece güzel bir mey oluyor/ bir ışık serpiliyor/ kendimi aradığım suların üzerine” (sayfa 21, Ateşin Böcekleri), “Aşka Dair”de çok şey söylemiş Vildan Coşkun şiirlerinde… “İş Bu Hal”de: “Ne zaman unutsam kendimi / ay ışığı dolu gülüşler bırakıyor yâr.” (s:23) “Öte Kavim”de 15 Temmuz gecesi sokaklara taşan vatan sevdasını işlemektedir. “Her bir sevdalının ay yıldız düştü / kızgın buğulu gözlerine” (s:33) mısralarından daha güzel anlatılamazdı. “Bundandır/ şair olup kaleme sımsıkı sarılışım/ çam kokusunda sarhoş oluşum” (sayfa 36, Sarıya İnat)
Şair, bir kadın olarak şiirlerinde de kadın duyarlılığını okuyucusuna hissettirmeyi başarmış durumda. Bir anne olarak “Dışarıda Atan Kalbim”de şöyle seslenir oğlu Poyraz’a: “İşte senin dünyan Poyraz’ım/ biz kalemimizle inşa ettik/ düşmeyesin diye tüm korkulukları/ akıl savaşındasın artık/ bilesin ki ardında her daim/ anne ve baban olacak senin”. (s:45) Gün Kara’da şair unutulan Soma’yı hatırlatır bize: “hüzün perde perde aralanıyor Soma’da/ ekmek kavgasının son günü/ ağaran gün bile karanlık bugün.” (s:64) mısralarında. "Biletler kesilir, kapanır senle panjur/ aşk iksire bulanır/ Eylül’ü beklemek niye/ in/ cin/ uykuda" (sayfa 69, Aşk’a Çağrı), “kirpiklere saplanan/ güneşin ipince iğnesi” (sayfa 77, Gül Vakitleri), Acının yanında yöresinde kıvranmak…/ “böyle bilmezdik beyazın aslını” (sayfa 77, Gül Vakitleri), Kitabın kelamıkibar bölümündeki şiir tarifi hemen ilgimizi çekmektedir. “Şiir, kural tanımayan aynı zamanda kıvrak zekâlı beyinlerin yaptığı egzersizlerdir. (s.86)” diyor şair. Katılmamak elde değil. Son olarak bize yapışan şairane gerçeklik…/ “işini en iyi yapan kalemim/ ben düşünür söylerim/ o dinlediğini yazar” (sayfa 95, Kelamıkibar)
Birçok şiirde, hayatın içindeki zorlukların insan ruhunda açtığı gediklere dikkat çekiliyor. Tema ve motif olarak daha çok insani duruş önceleniyor. Yalnızlığında, mutsuzlukla daha sık bir arada olan günümüz insanına sevgi, aşk ve umut gibi duygu temlerini hatırlatan bu şiirler, akılda yerini alacak ve okura çok iyi gelecektir. Bir Yüzü Esmer’deki şiirlerin genelinde esmer bir hüzün hâkim desek abartmış olmayız. Kitabın tanıtımında da belirtildiği gibi “mutluluk kırıntılı şiirlerin yanında, uzunçalar bir sızıyı yüklenen şiirler” kitaba esmer bir hüzün rengi vermiş. Şair Sinan Ayhan’ın ifadesiyle “Şairin dizelerinde hep bir acı lokma, belki serzeniş… İnsanı ayaklandıran bir hüzün… Ve her şeye rağmen incelikli bir umut var”
İlkay Coşkun
01.10.2023
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.