MİLEVA ROMANI...
MİLEVA ROMANI...
["Felâhiye’nin, Ulusal bir yazarı yok." diyen eniştemizin kulakları çınlasın!]
Tarih 11.07.2023. Silifke’de, boş zamanların en iyi fırsatı; Luna Yayınları Roman serisinden, Haziran 2023’te basımı ile Kayseri’mizin kültürüne hediye edilen, Sevgili Feyami Can’ın Mileva [Einstein’in İlham Perisi] adlı eserini okumaktı. Okudum. Bir iki satır eser hakkında bir şeyler karalayayım istedim. Ancak üstat, kitabın arka kapağında romanın özetini sade bir dille anlatmış. Bize, anlatacağımız bir şey bırakmamış. Bizim buna ilavelerimiz ancak, geliştirerek birkaç satır yazmak olacaktır. Yazarımız şöyle diyor;
“Atomu parçalayan dünyaca ünlü Fizikçi Albert Einstein, kesinlikle sıra dışı bir insandı. Özel yaşamı, ilginç ve renkliydi. Çocukluk ve gençlik yılları çalkantı içinde geçti. Eğitim hayatı boyunca asi ve dik başlıydı, bunun sonucunda da öğretmenleri tarafından pek sevilmiyordu. Yaratıcı olmak için belki de uyumsuz olmak gerekiyordu. Katı disiplinden saplantı derecesinde nefret eden ve matematiğin katı güzelliğinden büyülenmiş biriydi. Kendi doğrularını yaşamaktan ve ifade etmekten hiçbir zaman geri durmadı.”
Eşi, Mileva’yı yükselmesi uğruna denek olarak, basamak olarak kullanır yıllarca. “Çocuklarımın anasıdır.” diye, bir dirhem sevgi beslemez. Tuhaf bir kişiliğe sahiptir. Hatta oğlu Hans’ı, inatçı, muhteşem, küstah ve neşeli diye tarif ederken aslında kendisini tarif eder.
Albert Einstein’ın son akademik konuma gelişinde, zirveye her tırmanışında; öğrencilik yıllarının sınıf arkadaşı, “İlham Perisi”, birlikte yazarak, bilim dergilerine gönderdikleri makalelerin ortak yazarı Mileva’nın rolü büyüktür. Ne yazıktır ki; erkeğin egemen olduğu, “kadınların genellikle bilimle uğraşmasına izin verilmediği, kadının imzasını taşıyan bir yayının itibar görmediği” o yılların İsviçre’sinde makaleler Albert adına yayınlanır.
Her çiçekten bal alış gibi, Mileva’ya nispet, sevgilileri olur. Mileva; yemek pişirir, temizlik ve ütü yapar, çocuklarına bakar. Bilim insanı olacak sevgili, pasif hale getirilir. Bilim uğruna sürekli ihmal edilen evlilik, ara ara sekteye uğramaktadır. Nitekim 20 yıllık evliliğin sonunda yuvayı yıkanı Albert olur. Atomun parçaları gibi, yuva paramparça olur!
Çokluğu ile dikkat çeken, kaynaklardan alınan bilgiler, romanın anatomisine serpiştirilerek, eser güvenilir bilgi yumağına dönüştürülmüş, okuyucu değişik mekânların içinde hoşnut kılınmıştır.
Yoğun emeğin[çabanın] ürünü olan, Mileva romanının yazarı; Safrantı’nın yeli, Karaşıh’ın gülü Sevgili Feyami CAN üstadı tebrik ederim. O, artık ulusal yazarımızdır. Bohçasında kim bilir neleri var, sabırsızlıkla bekliyoruz...
KADİR ACI, 20 TEMMUZ 2023, SİLİFKE.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.