- 670 Okunma
- 5 Yorum
- 6 Beğeni
ATEŞ
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Hayatı çok rahat geçen bir insana bile sorsanız mutlaka bir derdi vardır.
"Dertsiz kul, yarasız ağaç olmaz" demiş atalarımız.
Ben köyde doğup, büyüdüm. Burada yaşayan herkesin hayatı, o heyacanla okuduğumuz romanları aratmayacak kadar acı doludur.
Sizlere dedemin ölümünü anlatmak istiyorum. Baba özlemiyle büyüyen annemin, seksen yaşında bile "baba" sözünü duyduğunda gözlerinden yaşların yıldırım hızıyla inmesinin sebebini.
Köyün en yiğit, en mert, çalışkan ve sevilen delikanlısı İbrâhim.
İbrâhim otuz yaşlarında ama köyde evliliklerin erken yapılması hasebiyle iki erkek, üç kız çocuğu babası.
Babasını küçük yaşta kaybetmiş, emmisi zengin kız, fakir oğlan hikâyesinde olduğu gibi sevdiği kızı alamayınca kara sevda geçirerek vefât etmiştir.
Çocuk yaşta evin erkeği olmuş, büyüdükçe ekmeğini taştan çıkaran, diğer bir deyişle, taşı sıksa suyunu çıkaracak kadar güçlü, kuvvetli bir delikanlı olmuş, köyünde ve çevre köylerde Pehlivan diye anılmaya başlamış ve nerdeyse İbrâhim adı unutulmuştur.
Birgün İbrâhim ateşli bir hastalığa tutulur. Ateşler içinde yanmakta, bir türlü ayağa kalkamamaktadır.
O zamanlar doktor yok, şehir hastanesine gidecek vesait yok, para yok.
Köyün tecrübeli yaşlılarına haber salınır.
İki yaşlı gelir ve derler ki;
-Ateşini düşürmek için terletmemiz lâzım, terlerse kurtulur.
İki yorgan örterler ateşler içinde yanan İbrâhim’in üstüne. Bu yetmedi diye sıcak su doldurdukları şişeleri etrafına dizerler.
Ateşinin üzerine ateş eklenen İbrâhim "boğuluyorum kurtarın" diye yalvarmaktadır, lâkin "iyileşmek için terlemek zorundasın" diyen köylüler engel olurlar üzerini açmaya çalışan İbrâhim’e.
İbrâhim eşinden yardım ister ama o zamanlar gelinler büyüklerin sözü üstüne söz söyleyemezler. Son bir gayretle beş çocuğun en büyüğü olan on, on bir yaşlarında olan kızına seslenir;
-Kızım yetiş, ölüyorum!
Ama küçük kız korkuyla ne yapacağını bilemez bir durumda ağlamaktadır.
Son anda İbrâhim’in hasta olduğunu duyan ve görmeye gelen köy büyüklerinden biri yetişir;
- Siz ne yapıyorsunuz, diye haykırır ve kaldırıp atar İbrâhim’in üstündeki yorganları, etrafındaki suları ama İbrâhim son nefesini vermiştir artık.
Hayatın hiçbir zorluğuna yenilmeyen İbrâhim Pehlivan, kendini şifacı sanan iki ihtiyarın cehaletine yenik düşmüştür.
Arkasında beş küçük çocuk ve gencecik bir eş bırakan İbrâhim’in cenazesi yıkanırken daha bir aylık olan yavrusunu, son kez baba kokusu alsın diye kucağına koyarlar. O kız çocuğunun adı o günden sonra Bergüzar olmuştur. Genç yaşta toprağa giren babasının geride kalanlara bıraktığı yetim bir armağan.
Anlatılanlara göre yıllarca dilden dile söylenen çok kalabalık bir cenaze töreni olmuş.
Çevre köylerde kimse kalmamış, "Pehlivan ölmüş" diyen, koşup gelmiş.
Râhmetli teyzem bu acıklı olayı her anlatışında o iki kişiden "babamın katilleri" diye bahsederdi.
Ve Esme hatun, Eşinin babalık görevini yapmak için kadınlığını unutup, bir erkek gibi çalışarak çocuklarını büyütmüş.
İbrâhim Pehlivanın eşi de onun gibi yıllar süren çabalardan sonra köyünde ve çevre köylerde sayılan, sevilen, güven duyulan, darda kalanların kapısını çaldığı bir anadolu hanımağası olmuş.
Hanımağa dediysem, maddî bir durum değil bu, herkesin yardımına koşan ve sözü dinlenir anlamında.
Yoksa yokluğun âlâsını, çilenin envasını yaşamış. Ama asla yıkılmamış, yenilmemiş, herşeye rağmen ayakta kalmayı başarmış, çocuklarına hem ana, hem baba olmuş.
Anneannem, Pehlivan dedem ve çocukları, hatta torunları ebedî âlemde buluştular İnşâllâh.
Ruhları Şad olsun...
Görsel: hikâyenin yaşandığı köy.
Yazımı günün yazısı olarak seçen değerli seçkiye ve tüm edebiyat defteri ailesine teşekkür ediyorum...
YORUMLAR
Rahmet olsun ibrahim pehlivana, lanet olsun öyle kendini bir ŞEY zannedenlere. Güzel bir yazı. Seçki kurulu iyiyi, güzeli iyi biliyor. Tebrikler.
Nûriye Hsbk Akyl
Çok teşekkür ediyorum.
Selâm ve saygılarımla.
Değil ne ecılar ne dertler yaşanmış köylerimizde yurdumuz da a cahiller hala toplumumuzda varlar hala bilime bilgiye ihtiyaç olduğu halde buna yanaşmazlar , çok güzel bir çalışma okudum kutluyorum
Nûriye Hsbk Akyl
Çok teşekkür ederim.
Sonsuz saygılarımla.
Çok üzüldüm bu acıklı hüzünlü hikayenize.
Maalesef böyle vakaları çok duyduk.
Terletme olayı vardır halk arasında tıpta da var yeri aslında lakin kendimde bir sağlıkçı olarak her ateşli hastalıkta bu yöntemin geçerli olmadığını söylemek isterim.
Soğuk algınlığı kaynaklı bazı hastalıklarda ilaç kullanırken işe yarayabilir .
Ama kontrollü olunması gerekir
Öyle bir bebek getirmişlerdi acile daha öğrenciydim o zamanlar
Annesi üşüyor diye örtmüşte örtmüş bartaniyeye sarılı kat kat .
Biz açtıkça açmayın, üşüyor yavrum diye feryat ediyordu havale geçiyordu bebek.
Halbuki vücudun harareti ,dışarı vuran titreme hali oluyor
Soğuktan donan kişiye de aynı yanlış uygulama yapılır hemen çok sıcak bir ortam oluşturulur.
Aksine kademe kademe artırılmalı yoksa doku nekrozları kayıpları oluşur ve ani sıcak şok etkisi yaratır.
Maalesef yanlış metodlar şu an ki sağlık sisteminde de cana mal olabiliyor .
Her işte ehil olmak gerçekten çok önemli.
Pehlivan dedeniz inşaallah şehitler hükmündedir.Rabbim ona rahmet eylesin
Kaleminize gönlünüze sağlık Nuriye hanım sizlere de uzun ömürler dilerim
Selam dua muhabbetle ...
Nûriye Hsbk Akyl
Dedem İnşâllah şehit olmuştur dediğiniz gibi.
Kıymetli bilgiler, desteğiniz, duâ ve dilekleriniz için çok teşekkür ederim.
Allah'a emanet olun.
Selâm ve saygılarımla.
Yüreğine sağlık kardeşim güne düşen yazınızı okurken kendimi tutamadım her satırı hüzün ve acı dolu Rabbim gani gani rahmet eylesin bilinçsizliğin faturasını hayatını kaybederek ödemiş ellerinize sağlık bizlerle paylaştığınız için , günr gelmeyi fazlasıyla hak etmiş seçici kurulunda gözünden kaçmamış tebrik eder hayırlı çalışmalar dilerim
Sonsuz sevgi ve saygılarımla
Nûriye Hsbk Akyl
Teşekkür ediyor, saygılar sunuyorum.
Selâm ve dua ile.
Yaşanmış ve ibret verici bir anısı olan hüzün dolu paylaşımınız için kaleminize ve yüreğinize sağlık diliyorum, cehaletin insan hayatına bile kastedebileceğini anlatan akla zarar, üzücü bir anıyı herkesin okumasında yarar olduğu için güne seçilmiş olması nedeniyle seçkiyi de kutluyorum.
Cenab-ı Hak'tan anneannenizi, Pehlivan dedenizi çocuklarını ve torunlarını ebedî âlemde buluşturmasını niyaz ediyorum
Ruhları Şad olsun... mekânları cennet olsun inşallah.
Sonsuz selam ve saygılarımla.
Hayırlı geceler ve iyi hafta sonları diliyorum.
Nûriye Hsbk Akyl
Çok tereddüt etmiştim yazıp,yazmamak konusunda.
Değerli seçkiye çok teşekkür ediyorum, çok mutlu oldum.
Râhmet dilekleriniz için Rabb'im bin kez razı olsun. Amiiin diyorum ve diliyorum ki okuyan herkes de dualarını esirgemezler.
Çok çok teşekkür ederim efendim.
Selâm ve saygılarımla.
Hayırlı sabahlar, huzur dolu bir hafta sonu dilerim.