- 180 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Maden Mehmet ve Efsane Kaymakam
MEHMET MADEN ve EFSANE KAYMAKAM
3. bölüm
...
Mehmet Maden 1940’lı yıllarda Aşar Ölçüm memuru olarak Acıpayam ve köylerinde görevlendirilmiş. 1944-1947 yılları arasında Dedesil Köyü muhtarlığı yapmış. Atatürk ilke ve devrimlerinin sarsılmaz savunucusu ve uygulayıcısı kişiliğiyle tanınmış.
...
“Sarısu, Ilhazlar, Kesik ve Meşe Kıyısı” mevkilerindeki köy merasını topraksız köylülere dağıtarak köyde ilk tarım reformunu gerçekleştirmiş. Bu reformu uygularken kendi ailesini ve üçüncü dereceye kadar yakınlarını bu uygulamanın dışında tutmuş. Köyde ilk kez karasaban yerine pulluk kullanılmasını sağlayarak tarımda modern yönteme geçişin öncüsü olmuş.
...
Devlet görevlileri ile oturup kalkabilen, yiyip içen yapısıyla tanınan Mehmet Maden, kaymakam Salih Tanyeli ile büyük bir dostluk kurmuş. Salih Tanyeli ile birlikte at sırtında tüm Acıpayam ve Çameli köylerini dolaşmışlar. Kaymakam Nikfer bezinden bir elbise yaptırmış, büyük bir hizmet aşkıyla, eşini de yanına alarak gezmedik, görmedik köşe bucak koymamış. Yörenin nabzını bilen Mehmet Maden’i de yanından ayırmazmış.
...
Bir gün bir köyde “Kör Bekir Ağa’ya” konuk olmuşlar. Kaymakamın eşi biraz aksakmış. Kaymakamın eşi:
—Ben, bu köyü, manzarayı çok sevdim, hayran oldum. demiş.
Kaymakam da:
—Kal öyleyse birkaç gün, demiş. Biz Maden Mehmet’le Gireniz köylerini dolaşıp gelelim, demiş.
At sırtında Gireniz’e giderken Maden Mehmet:
—Kaymakam Bey, eşinizi yalnız bırakmakla iyi mi ettik, bilmem ki demiş?
Kaymakam bir kahkaha atmış. Nükteyi patlatmış.
—Korkma Maden, korkma! Biri topal, biri kör hiçbir şey olmaz demiş.
...
Mehmet Maden bir ara atın üstünde sessizce, boynu bükük, mahzunlaşan Kaymakam’a:
—Kaymakam Beyim, hasta mısınız? Yorulduysanız biraz dinlenelim, demiş. Kaymakam:
—Yok be Maden, hasta falan değilim ancak gezdiğimiz köylerdeki yokluk ve yoksulluğu görünce çok üzüldüm. Yurdumuzun ve milletin temel taşı olan, yurt savunmasında bunca şehit ve gazi veren bu yoksul insanlardaki konukseverlik beni çok etkiledi. Onların sofralarında yiyip içerken lokmalar boğazımda düğümlendi. Benim gibi devlet adamları ve senin gibi halk adamları el ele verip, gözümüze uyku girmeden buraların gelişmesi, insanların yüzünün gülmesi için çok çalışmalıyız, diye mırıldanmış.
...
Günümüzde Acıpayam meydanının hemen yanında “Salih Tanyeli” parkı vardır. Bu parka adı verilen Salih Tanyeli Acıpayam’da hizmetleri ve halkla iç içe oluşu ile iz bırakmış bir kaymakamdır. Daha sonra valilikler yapmış, Gaziantep senatörü olmuştur. Benim gözümde Acıpaymalılar’ın zihninde iz bırakan üç kaymakam vardır. Şair Eşref, Kaymakam Aziz Bey (Osmanlı Döneminde) ve Salih Tanyeli...
Kaymakam ve ailesi Acıpayam’ı ve Acıpayamlılar da kaymakamı Salih Bey’i hiç hiç unutmamışlar...
(yazımız devam edecek)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.