- 224 Okunma
- 0 Yorum
- 4 Beğeni
Nefes Almak
*NEFES ALMAK*
Ortalama bir yetişkinin günde yaklaşık 24 bin kez nefes alıp verdiğini biliyor muydunuz?
Vücudun metabolik faaliyetleri için gerekli olan oksijenin vücuda alınmasını sağlayan nefes alışverişi, yaşam döngümüz boyunca kendiliğinden gerçekleşen, otonom sinir sistemi tarafından yönetildiği halde kontrol de edilebilen tek yaşamsal faaliyet.
Aldığımız her nefeste akciğerlerimize dolan havanın yaklaşık 5’te biri oksijenden oluşuyor ve bu oksijenin %5’i enerji üretiminde kullanılıyor.
Bedenimizin aktif olarak çalıştığı ve daha fazla enerji üretmeye ihtiyaç duyduğu zamanlarda, yani spor yaparken doğru nefes alıp vermek ise vücudun metabolik faaliyetlerinin aksamaması, hastalık riskinin oluşmaması ve yapılan egzersizden maksimum fayda alınması için son derece önemli.
Oksijeni kaslarınız için bir tür yakıt olarak düşünebilirsiniz.
Konuşmak, yürümek, yüzmek gibi en basit kas hareketinden kasların en yoğun kullanıldığı egzersizlere kadar,
kasların hareket ettiği her an oksijene ihtiyacı var.
Günlük yaşamda her nefes alışımızda ciğerlerimize, 0,5 litre hava dolarken, bu miktar yoğun egzersiz yaptığımız zamanlarda 3 litreyi bulabiliyor.
Deniz seviyesinde, soluduğumuz havanın yaklaşık %20’si oksijenden oluşuyor.
Bu hava ağzımıza ya da burnumuza girdiğinde önce gırtlaktan, sonra soluk borusundan, ardından sağ ve sol ana bronşlardan geçerek akciğerlere, bronşiyollere ve alveollere ulaşıyor.
Alveollerde bulunan kılcal damarlar tarafından alınan oksijen, kandaki alyuvarlar aracılığıyla kalbe, beyne ve vücutta bulunan tüm diğer organlara ve kaslara iletiliyor.
Yine bu organlardan ve kaslardan toplanan metabolizma artığı karbondioksit de, aynı rotayı takip ederek ağız ve burun yoluyla dışarı atılıyor.
*Spor yaparken nasıl nefes almalıyız?*
Koşmak, yürüyüş yapmak, dans etmek, ağırlık kaldırmak…
Hangi egzersizi yapıyor olursanız olun maksimum yoğunluğa geldiğiniz noktada burnunuzdan mı yoksa ağzınızdan mı nefes alıyorsunuz?
Çoğumuz, burnumuz tıkalı değilse ya da başka bir sağlık sorunumuz yoksa burundan nefes almaya çalışırız.
Burnun içinde havadaki kirleri, alerjenleri ve zararlı mikroorganizmaları filtreleyen kıllar ve solunan havanın nem oranını dengeleyen mukus nedeniyle burundan nefes alınması sağlık açısından son derece önemli.
*Yürüyüş yaparken doğru nefes nasıl alınır?*
Doğru nefes alma eylemini derin derin ve uzun soluklarla yapmalısın.
Kısa kısa ve hızlı bir şekilde nefes alman tehlikeli olabilir.
Bu şekilde nefes almak karbondioksit zehirlenmesine yol açabilmektedir.
Spor esnasında,
nefes nefese kalmaman önemlidir.
*4 - 7 - 8 nefes tekniği nasıl yapılır?*
4 saniye boyunca burundan sessizce nefes alarak başlayın.
Nefesinizi vermeden önce 7 saniye tutun.
Nefes verirken, ağzınızla rüzgar sesi çıkaracak şekilde 8 saniye boyunca havayı dışa üfleyin.
Ardından bunu 4 nefes döngüsü boyunca tekrarlayın.
*Doğayı yürüyerek keşfetmek tüm vücudu çalıştıran bir harekettir.*
Düzenli ve dengeli adımlar sayesinde eklemler, tendonlar ve bantlar zarar görmeden sağlamlaştırılır.
Sonuç ise daha güçlü dizler ve daha az baskıya maruz kalan kalça eklemleridir.
Yapılan her doğa yürüyüşü ile bir yandan vücut kasları gelişirken diğer yandan yaralanma riski azalır.
Tüm bu avantajların yanı sıra diğer olumlu etkisi ise saatte neredeyse 350 kalori yakılmasıdır.
*Ormanların en önemli faydası oksijen kaynağı olmasıdır.*
Bitkiler fotosentez yolu ile havadan karbondioksiti alır, havaya oksijen verir.
Havada % 21 oranında oksijen bulunmaktadır. Kentlerimizde havadaki oksijen oranları daha düşüktür.
Ormanlar, sahip oldukları oksijeni kendi alanından dışarıya pompalar.
Biz canlılarda bu sayede daha kolay ve rahat nefes alırız.
Araştırmalar tek bir yapraklı ağacın günde iki ile oniki kişi arasındaki insanın bir günlük oksijen ihtiyacını üretebildiğini gösterir.
Yani bir ormana ya da ağaçlara yalnızca doğal ortam olarak değil oksijen kaynağı olarak da düşünebiliriz.
🌲🐦🍁💜🍁🐦🌲
*Ormanlar, nefesimiz adeta ciğerimiz.*
*Aldığımız her soluk biraz da onların varlığına bağlı.*
*Ormanlar yaşadıkça; doğa yaşar, insan yaşar.*
Alıntı yazıdır
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.