- 1043 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Eksik Görmek
EKSİK GÖRMEK
Sevgili dostum,
Bazı insanlar başkalarının yazdığı yazıları, söyledikleri sözleri, yaptıkları işleri ve eserlerini eksik görmeye bayılırlar. Yazıları kınamayı, düşünmeden suçlamayı bir meziyet olarak görürler. Takdir etme konusunda ise fakirin de fakiridirler.
Sevgili dostum,
“İnsan noksandır” derler. İnsan hata yapar, “önemli olan hatada ısrar etmemektir” derler. O yüzden “hatasız kul olmaz” sözü de toplumda kabul gören şey. Yani İnsanın hata görmesi bir nevi karşısındaki insanı önemsememesi veya küçük görmesinden meydana gelir. Aslında küçük gördüğünün kendisi olduğunun farkına varamaz
Sevgili dostum,
İnsan başkansının eksiklerini görmeyi sevmesine rağmen başkalarının kendi eksikliklerini görmesini sevmez. Sadece bencil olmayan, olgun ve kemale ermiş insanlar eleştiriye açıktır ve başkalarının kendini eksik görmesine sabırla tahammül ederler ve “benim eksikliğimi sen tamamla o zaman” derler.
Sevgili dostum,
Bunu en güzel Mevlana şu dizelerde anlatmış:
“Yüzde ısrar etme, doksan da olur.
İnsan dediğinde noksan da olur.
Sakın büyüklenme, elde neler var
Bir ben varım deme yoksan da olur.
Hatasız dost arayan dosttan da olur.”
Sevgili dostum,
Başkalarının yazılarını eserlerini noksan görene genelde başta yazarı olmak üzere çok insana der ki “madem bu yaız noksan sen de noksansız bir yazı yaz, ya da eser ortaya koy da görelim” Tabii ki sadece işi noksnalık görmek olanlar buna da kızarlar.
Sevgili dostum,
Bu mektubu sana neden yazdım. Son zamanlarda insanların noksanlarını arayan çoğaldı da çevremizde ondan. Belki de noksan görenlerden biri de biziz ve farkına varamıyoruz. Bir ortamda noksan görenler çoğalırsa takdir edenler ve güzellikleri görenler azlaıyor ve “üzüm üzüme baka baka kararır” sözü toplumda yer ediyor galiba.
Sevgili dostum, güzel Kardeşim,
“Herkes bizim sevdiğimizi sevmeli” önyargısı o kadar güçlü hale geldi. İnsanlar sevdiklerinin eleştirilmesine ve onların yok sayılmasına veya bir yerlerde yer almamasına müthiş tepki göstermeye hatta “O’nu nasıl görmezsin kasten yapıyorsun ,seni kınıyorum” sözlerine da rastlar olduk.
Sevgili dostum,
“Değer vermeyene değer vermen değerini düşürmen ve değer bilmeyeni ödüllendirmen demektir” sözüne inanan bir insan olarak, Baştan savan, görmemezlikten geleni seninde görmemezlikten gelmen o yüzden çok insana dokunur. Bunu bana sen söylemiyor muydun bir zamanlar?
Sevgili dostum,
“sana yapılmasını istemediğin davranışı sende başkalarına yapma “demiş atalarımız. “Ben büyüğüm” havasını takınırsan başkası da gelir “ben senden büyüğüm “diyerek seni görmemezlikten gelir. Bu sefer sen üzülürsün değil mi?
Sevgli dostum,
Çiçero der ki “bir iyliği yapan değil gören hatırlamalıdır” ne güzel söz. Yani sevdiğin insanın güzel yönlerini sadece sevmeyen de hatırlamalı ki o zaman büyük olsun o insan. Senin sevme gerekçelerin kadar sevmeyen adamın da sevmeme gerekçeleri belki senn gerekçelerinden daha çok ve haklıdır. Bunu da unutmamak lazım sevdiklerimizi överken yerenleri görünce.
Sevgili dostum,
Bir söz der ki “övgü beklerken daha çok sövgü duymaya hazır olun” Gelişememiş toplumlarda insanlar överken söver mi, söverken över mi anlamakta zorlanırsın genelde. Çocuklarımız sövmeyi anne karnında öğrenmiyorlar herhalde sövmeyi de. Ortam , aile, okul, çevre de öğreniyorlar .
Sevgili dostum,
Belki insanları gereksiz yere överek onların kendilerini büyük görmesine vesile olmayalım ama ekisk gördüğümüzü söylerken de “kınıyorum” “ayıplıyorum” gibi sözleri kullanmak da eğitimli olan insanlara yakışmıyor çok zaman. Eğitimli insanlar “esksik görürken bile nezaketli olmalı” ki onları gören “eğitim dediğin böyle olmalı, sabırlı, nazik insanlar yetiştiriyor eğitim” diyebilmeli.
Sevgili dostum,
İnsanların zaman zaman kendi ile başbaşa kaldığı zaman kırdığı kalpleri, üzdüğü insanları da düşünerek onların kendine nasıl davrandığını da gözlemleyerek kendine çekidüzen vermeye bakmalı ki, düzelme konusunda, gelişme konusunda biraz daha adım atmış olsun. Çevremizde insanlar bizim hatamızı açıkça söylüyor mu bakalım. Ya da biz esprileri tam mı anlıyoruz yoksa anlamıyor muyuz? Buna da bakalım ki kendi eksik yanlarımız göreceğiz ki eksik gördüklerimizden daha çok.
Sevgili dostum,
Baktım ki gene mektubun sonuna gelmiş ve sana yazarken eksiklerimi de düşünmüşüm. Sen de bana benim görmediğim eksiklerimi sanki bir mektupla bana iletecekmişsin gibi bir şey hissettim ve “iyi ki bana eskiklerimi adam gibi yzacak anlatacak dost nasip etmiş” dedim . Bilmem senin gibi dost herkeste var mı ? Böyle dostu herkes eever mi kabullenir mi?
Ben kabullendim ve seni çok sevdim . “İyi dost eksiklerimizi eksiksiz söyleyendir” bir veciz söz bile dile getirdim. İyi ki varsın. İyi ki dostumsun.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.