- 156 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
KÖLECİLİK VE AFRİKA
Afrika’dan Amerika’ya Kölelik Yolculuğu
1525 yılı ile 1866 yılı arasında tahmini olarak 12 buçuk milyon insan köle olarak Afrika’dan gemilerle Avrupa ve Amerika’ya götürülmüştü.
Ailelerinden koparılarak Avrupa ve Amerika’ya gemilerin kalkacağı karargahlarda toplanır toplanmaz ilk süreçte bitlenmeyi önlemek için tıraş edilmişler. Bir eşya gibi damgalanmışlar. Bazılarının kulakları kesilmiş ve disiplin için belirli aralıklarla şiddetle dövülmüşlerdi.
kölelik hakkında korkunç bilgiler
12 buçuk milyona ek olarak 1 milyon kişi bu karargahlarda öldürüldü. 4 milyon kişi ise bu karargahlara getirilirken aç yürütülmekten veya gösterilen şiddetten öldü.
Okyanus seyahatleri için gemiye bindirildikleri andan sonra 12 buçuk milyon kölenin yaklaşık %20’si tekrar karaya ayak basamayacaktı.
Çünkü ’’Sıkı Paketçi Lakabı” adı verilen beyaz tenli kaptanlar güvertenin altına olması gerekenden 2-3 kat daha fazla köleyi sıkıştırmayı deneyince hijyensizlikten dolayı gemide bulaşıcı hastalıklar çıkmıştı.
kölelik hakkında korkunç bilgiler
Sadece bir gemiye 600 kadar insanın sığdırıldığı çok oldu. Geminin altında o kadar az alan kalırdı ki insanlar 2 ay boyunca süren okyanus seyahatlerinde kımıldayamazlar kendi dışkılarında ve sidiklerinde uyurlardı.
Yaklaşık 1 milyon 800 bin Afrikalı Atlas Okyanusu’ndaki ’’Orta Geçit’’ olarak bilinen okyanus bölgesinde taşınma esnasında hayatını kaybetti.
Bazı köleler ise sırf itaati sağlamak ve diğerlerine korku salmak için, suçsuzca kıyılardan yüzlerce kilometre uzaklıktaki okyanusun ortasına atılıp boğulmaya terk ediliyordu.
Yani köleler daha beyazların ülkelerine varmadan önce hayal bile edemeyecekleri zalimliklerle karşılaşmışlardı.
Köle Olmak ve Köle Ticareti
İç kesimlerdeki birçok Afrikalı hayatlarında daha önce hiç beyaz görmemişti ve onların sürekli insanları götüren ve daha fazlası için geri gelen yamyamlar olduklarını sandılar. Bu inanış gitgide yaygınlaştı.
kölelik hakkında korkunç bilgiler
Yem olmaktan ya da daha fazla acıdan kaçınmak için ölünce ruhlarının yurtlarına döndüğüne inanıp aç kalarak ya da diğer yollarla intihar ettiler.
Hayatta kalanlar ise tamamıyla insanlıktan çıkarıldılar erkek kölelere formda ve zinde tutabilmek için dans ettirildi. Kaptanların maddi çıkarları gereği kölelerin karaya sağlam çıkması çok önemliydi.
kölelik hakkında korkunç bilgiler
Dans ettirme denilen şey ise gemideki tayfalar kırbaçlarını kölelerin çıplak vücutlarına vururdu ve onlar da can havliyle sağa sola kaçarlardı.
Sanıldığının aksine Avrupa ve Amerika’ya gönderilen 12 buçuk milyon kölenin sadece 450 bin kadarı ABD’ye götürülmüştür. Geri kalan %80’i Karayipler ve Güney Amerika’ya gitmiştir.
kölelik hakkında korkunç bilgiler
Yalnızca Brezilya 4 milyon 860 bin köleyi ele geçirmiştir. Zaman içinde sömürgeyle güçlenen İngiltere ise toplamda 2 milyon 800 bin civarında köleyi taşıyan gemileriyle köle ticaretinde lider konumuna gelmiştir.
17. yüzyılda Liverpool’dan yola çıkan her dört gemiden biri köle ticaret gemisiydi. Liverpool ve Amsterdam gibi şehirler insan ticaretiyle zenginleşti ve bugünkü refah seviyelerinin temeli böyle oluştu.
Tarihte Kölelikten Beslenen Ülkeler
1605 yılında Brezilya’nın birbirine yakın bölgelerinden 20 bin civarında köle efendilerinden kaçarak Alagoas’ta ıssız bir ormanda toplanmışlar ve bir topluluk halinde kaçak hayatı sürerek ormanın derinliklerinde sessizce yaşamaya başlamışlardır.
Çoğu Afrika’nın farklı kabilelerindendi, ortak dilleri Portekizceydi çamurdan evler yapıyorlar, doğadan besleniyorlardı. Ve onlar sayıları 5 bine kadar çıkan kaçak köle topluluklarının en büyüğüydü.
Bildikleri Orta Afrika Sosyopolitik modelini örnek alarak kendi anayasalarını ve hükümetlerini kurdular. Quilona ismini verdikleri medeniyetlerini 1605 yılından 1694 yılına kadar gizli tutmayı başarmış olsalar da yerleri keşfedilince üzerlerine gönderilen bir orduya teslim olmak zorunda kaldılar.