- 406 Okunma
- 6 Yorum
- 4 Beğeni
İyi İnsan İyi Müslüman
Kıssadan Hisse
İyi insan mı İyi Müslüman mı ?
Yada Hassas insan mı hassas Müslüman mı ?
En iyisi nedir nasıl olmalı
Bu iki kavramı karşılaştırmak gibi bir niyetimiz yok , elbette iyi bir insan eğer Müslümansa iyi Müslümandır.
Yada şöyle isimlendirmek gerek
Hangi dinden olursa olsun iyi insan o dinin iyi insanıdır
Gelelim derin mevzuya
Kıssadan Hisseye
Genç ve iyi bir insan iyide bir Müslüman ; bu mevzuyu İmamı azam için söylerle ancak gerçek ne ? , tam olarak bilen yok
Genç insan bir ırmağın kıyısında otururken suyun üzerinden akarak gelen bir elmayı fark eder , tam kendi hizasına gelen elmayı uzanır sudan alır ve ısırır . ısırdığını yutmadan aklına bu elma nereden geldi diyerek düşünür ancak elmanın tatlılığından çiğnediği elmayı yutar.
Sonra ayağa kalkar bu elmanın mutlaka bir sahibi vardır , sahibini bulmalıyım helallik istemeliyim diye ırmak boyu elmanın nereden geldiğini bulmak için yürümeye başlar , günlerce yürür ve ırmağın kenarında bir ev görür evin bahçesinde ise elma ağaçları vardır
Genç ; Haa işte bu elma bu ağaçların birinden rüzgarın etkisiyle suya düşmüş diye düşünerek evin kapısını çalar .
Kapıya çıkan orta yaşlı biri buyurun diyerek gencin ne istediğini sorar
Genç ırmağın çok aşağı kısmından geldiğini , suyun üzerinden gitmekte olan bir elmayı alarak ısırdığını ve ısırdığı kısmını yuttuğunu söyleyerek , elmanın bu bahçeden suya düştüğünü dolayısıyla yediği elma nedeniyle helal lık istediğini söyler .
Ev sahibi evet elma benim ağaçtan düşmüş ancak ben hakkımı helal etmiyorum
Genç bey baba bak parasını verelim yada sana yerine bir elma getirsem diyerek helallik istemekte ısrar edince adam hayır olmaz
Genç peki bana hakkını helal etmen için ne yapmam gerek deyince , elma sahibi benim şu görünen dağın yamacında ağılım var ağılda sürüm var , kalacak dam var eğer beş yıl benim sürüme bakar , benimde hizmetimi yaparsan sana hakkımı helal ederim
Genç insan şaşırmış bir ağız elma ve beş yıl kapında çobanlık , bahçe bakımı , özel hizmetin çok değil mi
Elma sahibi genç e ben seni çağırmadım günlerce yürüdün geldin kapıma istersen çek git hakkımı helal etmem deyince genç tamam kabul ediyorum dedi
Genç adam karın tokluğuna 5 yıl elma sahibinin sürüsünü otlattı hizmetini yaptı ve beş yıl sonra adama tamam 5 yıl bitti hakkını helal et ben gidiyorum deyince adam hayır düşündüm taşıntım hakkımı helal etmiyorum
Genç nedeni sorar bak şimdide 5 yıldır hiç girmediğin evimde benim dilsiz , sağır ve kör bir kızım var , onunla eveleneceksin ve ömür boyu bu evde kalacaksın !
Genç adam itiraz eder bir elma ısırığının helallik hakkına şüphe düşer demiş
Elma sahibi hayır istemiyorsan çek git hakkımı helal etmiyorum
Genç peki demiş !
Elma sahibi tamam içeri gir sana tahsis edilmiş bir oda içerisinde kızım senin karın hayırlı uğurlu olsun
Genç adam eve girmiş odaya girmiş biraz sonra şaşkınlık içinde dışarı çıkmış ve elma sahibine
Bak ben bir hata ettim bir diş elma için 5 yıl kapında çobanlık yaptım şimdi içerdeki kız senin kızın değil
Kız ne dilsiz , ne sağır, neden kör güzel mi güzel bir kız , eğer bununla evlenirsem daha büyük bir hata yapmış olurum ki kim bilir sen bana hakkını helal etmek için benden bu dünyada veya ahrette neler istersin neler
Elma sahibi hayır hakkımı sana helal ettim kız benim kızım kızımda senin eşindir
Çok hassas ve iyi insan olmak ne kazandırır , ne kayıp ettirir bir düşünün lütfen
Hassas ve güzel insanlara hakikaten iyi Müslümanlara selam saygı sunuyorum
İbrahim Kurt
Antalya Melekler çiftliği
10 Ağustos 2023
YORUMLAR
Merhaba Kıymetli Hocam
Akıcı, güzel, sürükleyici anlatımı olan bir hikâye ya da kıssa ile anlamlı mesajlar vermişsiniz
Şöyle ki, konu girift ve çok boyutlu bence
Bir kere bir dine mensup olan her insan iyidir, doğrudur, güzeldir denemez
Dinin, özelde de İslam dininin kendisi dahi böyle bir şey demez
Allah illallah yallah hesabına makbul Müslümandan söz edilemez
Bir kere, İslam'da insanlar bazen sanıldığı üzere mümin kâfir diye ikiye ayrılmaz
Münafık, fâsık, müşrik kategoriler de var söz gelimi
Münafık bilinir, sözüyle özü başka olmak, iki yüzlü, kalben inanmıyor, rant kılmış kendine dini
Maun suresi böylelerin namazına da bakmayın mesajı verir mesela
Müşrik İslam'ı kabul etmekle beraber farklı inançlara da sahip insan
Mesela Hz. Peygamber döneminde hem Allah'a hem putlara inananlar
E her putun temsil ettiği farklı kavramlar, değerler olduğu düşünülürse modern çağda da hem Müslüman hem Seküler ideolojilere tabi olmak kişiyi temelli Müslümanlıktan ayırmaz ama müşrik kılar, ikilemler var, tenakuz var çünkü
Fâsık ise bunlardan farklı olarak itikadı ibadeti olmakla beraber ahlak noksanlarıyla alakalı olmakta
Özünde gündelik hayatta ham sofu, kaba sofu tabir edilen insandır fâsık
Böylesi ortalığı fesada boğar, hüsnü zanna riayet etmez, kabadır gönül kırar, yapıcı değildir, zahire göre insanlar hakkında suizan üretir
Bir kalp hastalığı açık hani
İslam tarihinde bu fâsık damarın membaı Emeviler demek bilmem ki mübalağa mıdır? Görünüşte Allah illallah derler, ibadet derler, tatbikte ederler yerine göre ama soy sop güderler, hak hukuku adaleti çiğnerler, kısa sürede imparatorluk kurarlar, kurdukları devlet iskambil kartlarından yapılan kaleler, şatolar gibi dağılıp, çöker
Horasanlı Ebu Müslime atfedilen bir tanımlama ilginçtir:
"Onlar, şerrinden emin oldukları için, dostlarını kendilerinden uzak tuttular. Kendilerine bağlamak ve kazanmak için de; düşmanlarını yakın tuttular. Yakın tuttukları düşmanları dost olmadı. Ama uzak tuttukları dostları düşman oldu. Herkes düşman safında toplanınca yıkılmaları mukadder oldu."
Kıymetli hocam, kıssaya gelirsek
Kıssa, menkıbe ve dini hikayelerde hadisenin birebir vuku bulmasından ziyade ders vermek esastır, bilirsiniz muhakkak
Hani derim ki, formel çizgide yaşanmışlık esas değil
Bu tip hikâyelerde illa yaşanmışlık baz alınacaksa ölçü şudur bence:
Bazı kıssa ve hikâyelerde somut tarihi kişiliklerin ismi verilir
Peygamberimiz şöyle dedi veya yaptı denir mesela
Ya da bir din büyüğü, evliya, vs. ismiyle telaffuz edilir
Yahut siyasi askeri, tarihi kişiliklerin, hükümdarların, devlet adamlarının ismi dillendirilir
Bunların yaşanmışlığı daha ziyade akla gelebilir de
Buna karşın bazı hikâye ve kıssalar da vardır ki, bir adam bir adama şöyle dedi, şunu yaptı türü ifade edilen ya da bir adam geldi bir adam daha geldi biri de geldi ki tarzı anlatım sergileniyorsa somut tarihte karşılığını aramak mesnetsizdir kanaatimce
Ha bunun haricinde ahlaki bir öğüt, ders vermek, almaksa eyvallah, motamot yaşanmış olması aranmaz da
Şu kadar ki, bu tarz anlatımlar yerden mantar biter gibi çoğaldıkça, limitsizlik arz ettikçe Kur'an Peygamber misali somut kaynakların yerini alıp, ortalığı fesada boğması, hakkı hakikati zedelemesi de uzak ihtimal değil bence
İnsanlara Kur'an ve sahih Hadis kaynaklarıyla meşgul olmak zor gelip böyle af edersiniz o...r o...r ipe diz makamında çalan kıssa hikâye aktarımları cazip geldi mi insanlar kendileri gibi görmedikleri insanları ötekileştirme vasıtası dahi kılabilmekte, o zamanda ortada ne ahlak ne fazilet ne de adalet kalır naçizane kanaatim
Nihayet hocam
Yüreğinize, emeğinize bereket
Selam ve saygılarımla.
İbrahim Kurt
iyi güzel çirkinden ziyade
İnsan insana inanmalı ki bu hayatta insanca yaşayabilsin
Hocam aklıma takıldı müslüman ülkeler neden mutlu değil insan düşünmeden yapamıyor
Saygı ve selam ile.
İbrahim Kurt
İnsanların dinleri var diye ahlaka ihtiyacı yok sanıyor. İyi insan olmak iyi insan olmaktır. Yoksa Yaratıcı ile pazarlık yapılan, şu işe şu kadar sevap var, şu duadan şu kadar okuyana cennette şu ikramlar var vs şeye ben inanç diyemiyorum. Hak helal etmek için bu kadar diyeti de kimse ödemez. Güzel bir kız illa ki bulunur, bence ütopik bir bakış açısı. Öykü olarak bakarsak akıcı bir anlatım. Emeğinize sağlık.
Sevgilerimle...
İbrahim Kurt
İçerik ve anlatım tarzı çok güzel bir hikaye okudum okurlarınızdan biri olarak kıssadan hissemi aldım sanırım ruhunuza kaleminize sağlık
İbrahim Kurt
Çok güzel bir hikaye.
Çok da güzel anlatmışsın üstadım var ol.
Evet bu hikayeyi daha önce duymuştum.
Bu günkü şartlarda pek olası bir şey değil.
Hatta elma sahibine usturuplu bir küfür bile edilir.
O dönemlerde insanlar bu kadar hassas mıydı? Tartışılır. Tam bir Hz Ömer adaleti. İlk anlatan o kadar dürüst o kadar dürüst ki! Halbu ki dibini kurcalasan...
Daha çok imamların vaaz verirken anlattığı, ama kendilerinin asla uymadığı hikayelerden biri gibi geliyor bana. Bir olayda başından sonuna mantık olmalı. Elma suya düşüp gittiğine göre artık sahibinin olmaktan çıkmış. Genç direkt olarak adamın bağından koparıp yese ve hikaye ona göre devam etse daha mantıklı olmaz mı diye insan düşünmeden edemiyor.
Ama yazı ve anlatım güzeldi.
Var ol üstadım.
Selamlar.
İbrahim Kurt
Suat Zobu
Aslı astarı bir elma.
5 yıl çobanlık yaptırmak da ne?
Evet güzel bir örnekleme olmuş.
Eline sağlık.
Evet bu hikayeyi biliyorum o kişinin imam azam olduğu da rivayet edilir.
Şimdi bu zaman da böyle insan bulunur mu muallakta tabi.
Elbette insan iyi insan olma yolunda yürümeli her din bunu emreder.
Kıssadan şöyle bir ders çıkarılabilir Allahın vereceği hayr a da, şerre de razı olmak tevekkül etmek yani.
Hiç kimse sonucu bilemez çünkü başımıza gelen her olayda bir ders vardır sonuç ya ceza ya da mükafat, yaşamadan bilinmez.
Kıssalar gerçekten yaşanmış mıdır onu da bilemeyiz önemli olan ordan ders alabilmektir.
Tebrikler
Sağlıcakla...