İFFET
İFFET
Cinsellikte ahlaki ve edep kurallarına uymaktır iffet. Namus ve haysiyetli olmaktır. İnsanlar edepten ve ahlaki değerlerden şu iki oluşumdan uzaklaşabilirler. Bunlardan birisi ve en önemlisi fakirlik veya aşırı zenginliktir. Fakirlik ve açlık sefalete düşmek diğeri ise varlığın verdiği şımarıklıktan, ihtirasın verdiği arzu ve etik olmayan isteklerinden yolunu şaşırmaktır.
İffet konusun da şehvet duygularının dengelenmesi gerekir. Kıyametin bile kopma zamanı iffetin dünya üzerinde aşırı bozulması, içinden çıkılmaz hale gelmesine bağlı olduğu söylenir. Kısaca kıyametin kopması iffetsizlik ve ahlaki çöküntüye bağlıdır.
Allah’ın dini İslam kadın veya erkek olsun iffetli, namuslu olmaları gerektiğini öngörür. Irzlarını korumak her ikisinin de dini açıdan vecibeleri arasındadır. Namuslu, ahlaklı ve iffetli olanlar ile iffetini koruyanlar için yaratan Allah onlara mağfiret ve mükâfat vaat ediyor.
Hayâ sahibi, namusunu koruyan, haysiyeti ile yaşayan, hırsızlığa tenezzül etmeyen, haramın her türlüsünden sakınan, zinadan uzak duran, yalan söylemeyen kişi ister kadın ister erkek olsun iffetli sayılır. Cinsel arzularını bastırıp dinin istediği şekilde aklını kullanarak ölçülü ve helalinden davranışlar da bulunanlardır.
Psikolojik bozukluk sahibi bedensel zafiyet gibi acizlik ve korkaklık ile bilgisizlikler neticesi ahlaki davranışlarını terk edenler erdemli iffetli sayılmazlar. Bu gibiler hangi cinsten olurlarsa olsunlar fark etmez. İslam’ı açıdan her türlü yanlışlıklardan sakınmaz iyi ile kötüyü ayırt etmeyi bilmezse inanç ve imanda eksik kalır.
Şunu iyi bilmek gerekir. İffeti mana olarak biliyor isek iffetsizliğinde ahlaksızlık, namussuzluk, şerefsizlik ve haysiyetsizlik olduğu bilinmelidir.
Birileri son günlerde mini etek meselesini kendine iş edindi. Âdem’in eşi Havva’nın giysisi incir yaprağından ibaretti sadece avret mahallini kapatıyordu. Âdem ona hiç edep ya Havva demiyordu. Size mi kaldı şahsın giyim kuşam tarzı.
Eteğin boyu kadına giysinin biçiminin iffetle ne ilgisi var. İffet denilen soyut kavram özgür düşünce, mantıklı fikir üretme, her konu da sosyal dini ve diğerlerinde sorgulaya bilme etik kurallara göre çağa uygun giyimden geçer. Ne minisi ne rahibe kıyafeti kara çarşafı nede klozet görünümlü baş bağlama türban saçmalığı inanışın ve iffetin simgesi olamaz.
İslam da giyim kuşamla iffetli veya iffetsiz olunmanın ne ilgisi olur. Zira dini açıdan giyim kuşamın bu gibi durumların alakası yoktur. İnsanların giyim kuşamı toplumların geçmişinden gelen örf, adet ve ananelerinin sonucudur. İslam asla insanların ahlaki olduğu sürece bu konularda örnekleme veya öneri getirmemiştir. İnsan yaratıldığından bu güne ve bundan sonrada devamlı tekâmül halindedir. Öyle olmasa hımbıl tembel olarak ot gibi yaşayıp giden bir varlık olurdu. Haliyle çağa ayak uydurarak yeniliklere de etik olmak şartıyla uyacaktır. Bu durum asla iffetsizliği çağrıştırmaz.
Âdem ile Havva giydikleri kıyafet yüzünden cennet denilen güzel mekândan Arap çöllerine sürülmediler. Kendilerine sıkı sıkı tembih edilen yasaklara uymadıkları için kovulup cezalandırıldılar. Neydi o yasaklar çalmayacaksın yalan söylemeyeceksin biriktirmeyeceksin stoklamayacaksın başkalarını hakkına hukukuna tecavüz etmeyeceksin di. Onlar buna uymadılar İblise uydular ve kovuldular. Şimdi de Âdem’e emredilen emirlerin aynısına uymayıp buna benzer yasakları çiğneyenler ne gariptir ki din tacirliği şarlatanlığı yapıp kadınların giyim kuşamlarına laf ediyorlar.
Hamile kadınların sokağa çıkmalarına dil uzatanlar o kutsal bir insanı taşıyor. İlerde toplumların kaderini belirleyecek bir bilim adamını bir yaratıcı anne adayını belki meydana getirecek. Anne adayı bir kadına duyulacak saygı en kutsal saygıdır. Utanmadan aşağılanıyor edepsizce laflar ediliyor.
Bu gün İslam dinini yozlaştırmaya çalışan güruhlar değişik yöntemlerle insanların yaşamlarına müdahale ediyorlar. Mezhepler, tarikatlar cemaatler yaratıyorlar. İslam’ın temel değerleri yerine inanç ve iman dışı saçmalıklara insanları yönlendiriyorlar. İlkel giyim kuşamları din emri gibi sunuyorlar. Kara çarşaf, tesettür ve peçe gibi ideolojiye dönüştürülmüş kıyafetleri iffetli kıyafetmiş misali sunuyorYine bu ilkellik gösterisi bazı erkekler içinde sakalı, sarığı, şalvarı, cüppeyi namus, ahlak, onur, haysiyet, erdemlik simgesi gibi sunuyorlar. Bunları dinin olmasa olmazları gibi insanlara sunuyorlar. İster kadınlardaki olsun ister erkeklerdeki bu durumların hiç birisi iffet göstergesi değildir. Asla iffetsizliğinde üstünü örtmez. Bu şekilde uygulamada olanlarında iffetli olduğu genel manada söyleme imkânımız yoktur.
Kadın yüksek sesle kahkaha atmamalıymış. Niye o insan değil mi? Onun neşelenmeye sevinç duymaya sevincinin ifadesi gülmeye umuda mutluluğa yaşam sevincine gülme hakkı yok mu?
Başkalarının iffeti başkaca kendini iffetli sanan iffetsizlerin emir ve talimatları ile korku hakaret ve ortalığa zulüm havası salmaları ile yaşamak bir ahlak kuralı değildir. Herkes kendisinden sorumlu ve mesuldür. Hiç kimse bir başkasına kendisin uymadığı davranışları tatbik ettirme yönlendirme ve baskı yaratma hakkına sahip değildir.
Hele hele Âdem’in işlediği cennetten kovulma suçlarını her gün her an işleyenlerin konuşma hakkı asla olamaz. İnsanlarımızı öyle eğitmeliyiz ki; fuhuş ve zinanın İslam’a uygun olmadığını, iffetsizlik olduğunu söyleyip akıllara iyice yer ettirmeliyiz.
ENAM SURESİ:6/151
Fuhşun açığına da, gizlisine de yaklaşmayı.
Gençlerin sevgi ve flört etmelerini fuhşa ve zinaya kadar götürülmemesini kavratmalıyız. Evlilikte ve birlikte yaşamada mutlaka nikâhlı olunuz. Nikâhsız yaşamak bir nevi zinadır. Namussuzluk, onursuzluk, haysiyetsizlik ve cinsi münasebetliktir. Erkek ve kadın fark etmez tam manasıyla iffetsizlik sayılır.
İSRA SURESİ: 17/32
Zinaya yaklaşmayı! O hayâsızlık, çirkin, aşağı bir iş, bir yoldur.
Yalan yere bir erkek veya kadın hakkında onun iffetine helal getirecek iftiralarda bulunmak, bu konuda ileri geri dedikodular kovuculuk yapmak gıybet etmek kadar da aşağılık davranış yoktur. Bu gibi davranışlar da onursuzluk, haysiyetsizlik ve namussuzluktur. İslam’da uymayan insanlık dışı davranışlardandır. Bunları yapanların aynısının kendilerine yapıldığını düşünmeleri ve ona göre davranmaları gerekir.
Allah indinde zinadan iffetsizlikten büyük günah yoktur. Erkekler ne kadar namuslu, haysiyetli, onurlu ve iffetli olursa kadınlarda o kadar iffetli olurlar.
Durmuş Karabağlı
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.