- 162 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
MATERYALİZM.
MATERYALİZM VE METAFİZİK.
Materyalizm ve metafizik, felsefenin alanlarından ikisidir ve temel olarak madde-maneviyat, doğa-üstü gibi kavramları ele alır. Aralarında birçok farklılık olsa da, bir bağlantı kurmak mümkündür.
Materyalizm, dünya görüşü olarak tüm varlıkların maddeden oluştuğunu ve sadece maddenin var olduğunu savunur. Bir şeyin var olabilmesi için onun maddeden yapılmış olması gerekir. Bunun yanı sıra, materyalist felsefeye göre doğal süreçlerin de neden-sonuç ilişkileri maddi nedenlere dayanır.
Metafizik ise, varlıkların maddenin ötesinde bir varoluşa sahip olduklarını savunur. Metafizik felsefeye göre evreni açıklayan atomlar, moleküller ve elektronlar gibi araçları kullanmak yeterli değildir. Burada zihin, düşünce, iyilik, kötülük, varoluş, bilinç gibi soyut kavramlar önemlidir.
Bu iki alan arasındaki bağlantı, daha çok "tarih" boyunca ortaya çıkar. Örneğin, Antik Yunan’da bu iki felsefe okulu birbirleriyle tartışmalı bir bağlantıya sahipti. Materyalizm, o zamanlarda daha popülerdi, ancak metafizik felsefesi de zaman içinde şekillenmeye başladı.
Günümüzde ise, birleştirici bir yaklaşım kullanılmaya başlandı. Bazı filozoflar, materyalist görüşü benimseseler de metafizik felsefenin var olan boşluklarına da dikkat çeker. Özellikle zihinsel faaliyetler, özgür irade, bilinç ve bilinçdışı kavramları, materyalist felsefeye göre açıklanamayan alanlardır. Bu nedenle, metafizik felsefenin bazı yönleri materyalist felsefe ile bağlantılı hale gelir.
Sonuç olarak, materyalizm ve metafizik felsefe alanları arasında birçok farklılık olsa da, belirgin bir bağlantı da kurulabilir. Özellikle, günümüzde bu iki felsefe okulu birleştirici bir yaklaşım kullanarak aralarındaki bağı güçlendiriyorlar.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.