- 966 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İlkay Coşkun ve Cenne…
İlkay Coşkun ve Cenne…
Sevgili okurlar bu hafta sizlere popüler bir yazar Fransız Joseph Kessel’den söz edelim. Çok severek okuduğum bir yazar ve gerçekten çok etkili yazıyor. Litvak doktoru olan babasının sürekli seyahatleri nedeniyle Arjantin’ de Yahudi bir ailede dünyaya geldi. 1905’ten 1908’e kadar, ailesinin 1908’de Fransa’ya taşınmasından önce, çocukluğunun ilk yıllarını Rusya’nın Orenburg kentinde yaşadı. Bir havacı olarak Birinci ve İkinci Dünya Savaşlarına pilot olarak katıldı. 1962’de Fransız Akademisi’ne seçildi. Kessel, daha sonra sinemada temsil edilen birkaç roman ve kitap yazdı. 1943’te yeğeni Maurice Druon ile Anna Marly’nin Chant des Partisans şarkısını orijinal Rusçasından Fransızca‘ ya çevirdi. Şarkı, İkinci Dünya Savaşı sırasında Özgür Fransız Kuvvetlerinin marşlarından biri oldu.
23 Temmuz 1979’da beyinde baloncuk patlaması nedeniyle yaşamını yitirdi. Paris’te gömüldü. Günümüzde Fransa da Joseph Kessel adına, Fransızca yazılmış yüksek edebi değere sahip bir kitaba en prestijli ödüllerden biri verilmektedir. Sinemaya uyarlanan romanları içinde en ünlüsü, Buñuel imzasını taşıyan “Gündüz Güzeli’dir (1928). Kessel 1926’da yayımlanan Tutsaklar adlı romanıyla Fransız akademi ödülünü kazanmıştır.
Başlıca kitapları alfabetik sırayla; Aslan, Atlılar, Gölgeler Ordusu, Gündüz Güzeli, İblisin Oyunu olarak sayılabilir. Joseph Kessel kitapları; Can Yayınları, E-Yayınları, Yapı Kredi Yayınları aracılığıyla kitapseverlerle buluşmuştur. Joseph Kessel tarafından yazılan son kitap "İblisin Oyunu", Yapı Kredi Yayınları tarafından okurların beğenisine sunulmuştur.
Efendim Serhad Artvin Gazetemizin bu haftaki konuğu yazar İlkay Coşkun.
1971 yılında Yozgat Çayıralan’da dünyaya geldi. Sivas İrade gazetesinde köşe yazarlığı yaptı. Radyo Hilalde İlkay Coşkunla Edebi Sohbetler isimli programı hazırlayıp sundu. Somut ve deneysel şiirlerinin bazıları Ukrayna Kiev üniversitesi akademik çalışmasına konu oldu ve Ukraynacaya çevrildi. Otuzu aşkın dergide ve kitapta, şiirleri ve yazıları yayımlandı. Halen bir kamu kuruluşunda mühendis olarak görev yapmaktadır. Biri ortak, dokuz şiir ve deneme kitabı yayımlandı.
Şair ve yazar İlkay Coşkun’un Cenne isimli kitabını okuyup inceledim ve sizler için yorumluyorum. Cenne Haziran 2023 yılında Kitap Yurdu Doğrudan Yayıncılıktan çıktı. Yüz elli dört sayfa hacimli bir kitap. Cenne yedi bölümden oluşuyor ve deneme türü bir çalışma. Cenne Şair, yazar Sinan Ayhan’ın muhteşem önsözüyle başlıyor. Daha doğrusu kitaptaki yazılımıyla önsöz yerine akşam çökmesi; doğrusu çok beğendim, Sinan Ayhan’ın çalışmalarını okuyup yorumlamak isterim.
Cenne yorumuna ilk söz; İlkay Coşkun kalemini olağanüstü güzellikte kullanan çok özel bir insan olmalı, bunu hak ediyor. Edebiyatın en zor türü olan deneme üzerine yazıyor. Deneme her bakımdan bilgi birikimi, entelektüel çıkış ve diğer kavramları eş zamanlı isteyen bir gereksinim bütünlüğü taşır. İlkay Coşkun denemelerinde sosyolojiyi, felsefi bakışı, ironiyi, mizahi, erinci; çağımıza, öncesine ve zamanımıza hitap eden insanın, yaşamın her alanındaki olay ve yaşanmışlıklara bakışı, bireyin iç ses yankısı, çıkışı, bakış açısındaki değişkenliği, üst kurguyu bu denli, güzel kullanan, dil zenginliğini üst becerisiyle gözler önüne seren “Cenne” de ki hali göz dolduruyor.
Küçük, sevimli, netlik ve içerik dolu denemeler üst düzey bir kalemin eseri. Cenne nitelikli okura hitap eden bir çalışma. Cenne de istenilen marjinal kıvamı çözme için de iyi bir kitap kurdu olunması yanında analiz ve donanım becerisi de istiyor. Altı çizilecek sözcükler, sağlam cümle kurulumları, rahatlık, özgüven zengin bakış açısıyla öncü bir çalışma. Modern yazım tekniğinin güzel bir örneği. Okuduğumda keyif aldığım özel çalışmalardan birisi, alkışlar sizin için efendim. Serhad Artvin gazetesi olarak İlkay Coşkun’a sonsuz başarı dileklerimizi iletirken ailesiyle ve tüm sevdikleriyle birlikte mutlu yaşamlar diliyoruz. Sevgiyle kalın.
Ömer Yerlikaya
Serhad Artvin Gazetesi
12.07.2023
ilkaycoskun.blogspot.com/2023/07/ilkay-coskun-ve-cenne.html
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.