- 187 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İNSANIN ANLAM ARAYIŞI
İnsanoğlu yüzyıllardır bir anlam arayışında boğulmaktadır. Anlamsızlık içinde geçip giden hayatımızı anlamlandıracak hakikatler ararız. Hemen hemen hepimiz şu tarz soruları hep sormuşuzdur: Hayatın anlamı nedir? Ne için yaşıyorum? Dünyadaki amacım ne? Yaşamı yaşanılan kılan ne? Bizi biz yapan ne? Varoluş sebebimiz ne? Bu gibi birçok soruyla cebelleşiriz.
İnsan anlam arayışında bazı yollarda izler; evlenir, çocuk yapar, arkadaşlıklar kurar, başkalarına yardım eder, sever, aşık olur bunları yaparken hep hakikati bulmaya, hayata geliş amacını sorgular. Ne yaparsak yapalım bir tarafımızda hep boşluk vardır o gediği bir türlü dolduramayız. Arayışlar içindeyiz doğumlarla başlayıp ölene dek süren bir arayış bu. Herkesin arayışı kendine göre değişiyor her insan farklı bir şeyin peşinde koşuyor. Ama buluyor ama bulamıyor fakat arayışlar her daim sürüyor.
Kimisi haz arar hayatını dolu dolu yaşar her yaptığı işten keyif alır. Kimisi kendini kanıtlama, potansiyelini ve yeteneklerini keşfedip kendine hayatta bir rol biçmeye çalışır. Sahip olduğu potansiyelin farkına varıp onu kullanabilmek için azmeder. Yani herkes bu anlam arayışında farklı görevler edinir. Çaresiz ve zor zamanlar geçirdiğimiz anlar bu anlam arayışı daha da artar. Acılar ve dertler içinde kalan insan bundan kurtulmak ve feraha çıkmak için geçmişte yaşadığı güzel hatıralara sarılır. Travmalarımızı ve depresif hallerimizi güzel günlerin geleceğine olan inancımızla bertaraf ederiz. Victor Frankl hayatın anlamını bulmada önemli bir noktanın da insanın acı çektiği, değiştiremeyeceği durumlara karşı aldığı tutum olduğunu ifade etmiştir.
Her birimizin amacı iyi bir hayat yaşamak amacımıza ulaşmak için ise ona uygun koşullar ve hedefler koymak gerekir. Koyduğumuz hedeflere ulaşırız ya da ulaşamayız bunu elbette bilemeyiz ama bu yolda en iyi şekilde ilerlemek için elimizden geleni yapabiliriz. Yaptığımız işi aşk ile yaparsak amacımıza ve ideallerimize ulaşamasak bile mutlu ve keyifli bir zaman geçirdiğimiz için ruhumuz huzurlu olur.
İyi yaşam anlamlı yaşamdır. Peki anlamlı yaşam nasıl olur? Arayışında olan insanların kendine göre bir cevabı vardır; sağlıklı, paralı, dürüst, ahlaklı ve inançlı bir yaşam genelimize göre anlamlı ve iyi bir yaşamdır. Aslında bu soruya verilen bütün cevaplar insanların kendine göre yaşamını anlamlandırma ve hayata tutunmalarını sağlayan unsurlardır. İnsanın anlam arayışı daha çok acı çektiğimiz zamanlarda ortaya çıkar. Ruhumuzun karanlığa hapsolduğu zamanlarda bir çıkış yolu arar dururuz. Bir umut ışığı bulmaya çalışırız. Çünkü varoluşumuzun en büyük mayası umuttur. Evet umut her şeydir bizler için. Bir umuda tutunarak kalkarız en yıkık anlarımızda. Aslında karanlığımıza ışık olan şey, merhem olan, yaralarımızı saran, hayatımızı anlamlı kılan şey bellidir. Hakkı anlamak, öğrenmek ve O’nun emrettiği gibi yaşamak hayatımızı anlamlı kılan şeydir.
Aradığımız bütün her şeyin bulma serüveninin son durağı kalbimizdir. Yaşamdan ne beklediğimizden çok yaşamın bizden ne beklediğine odaklanır ve Hakk’ın emrettiği doğrultu da bir yaşam sürer, insan doğduğumuz bu alemde insan kalabilirsek, merhametimizden taviz vermezsek hem anlamlı yaşamış olur hem de insanın bütün anlam arayışlarının beyhude olduğunu anlarız.
AYTEN DEMİREL
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.