- 249 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İSTANBUL'UN FETHİ VE BURSALILAR
İSTANBUL’UN FETHİ VE BURSALILAR
Bugünkü yazımız da kadim şehir İstanbul’un Türkler tarafından fethini işliyoruz. Çeşitli devletler tarafından yağmalanan (Latin istilası) yakılan yıkılan tabiri caiz ise pişmiş tavuğa dönen İstanbul uzun bir gözlem ve araştırma çerçevesinde ilk fetih müjdesi Sultan Murat Hüdavendigar’a Hacı Bayram Veli hazretleri tarafından verilir. Sultan Murat han acaba fethi görebilecekmiyim diye sorduğunda;cevap olarak "İstanbul’un Fethi yeni doğan şehzadeniz Mehmed (Fatih Sultan Mehmed) ile bizim Akşemseddin’e nasip olacak” demiştir. İlk tahta 1444 yılında 12 yaşında çıkan Fatih Sultan Mehmet’in çocuk yaşta olması ve tecrübesizliğinden istifade eden Avrupa devletlerine karşı babasını göreve çağırması ile dikkat çeken Fatih Sultan Mehmet han İkinci kez tahta çıktığında ise 19 yaşında idi. Bursa ve Marmara’da çeşitli tahkimatlar yapan Fatih Sultan Mehmet han Meşhur Şahi toplarını Macar Urban ustaya döktürmesi ile Bizans’a korku salmıştır. Fetihte Bursalıların varlığı hiç kuşkusuz vardır. Savaşın her sahnesi tarihçiler tarafından sıkı şekilde araştırılmaktadır. Emevi kuşatmaları yanında Türklerin kuşatması bilim ve teknik esas kabul edilmiştir. Daha çocuk yaşta yaptığı çizimler bile o yaşta onun geleceğini gösteriyordu. Bir başka detay ise Fetihte Bursalı olanlar tabiki;
Hamza Bey (Paşa): Bursa’nın bir mahallesine adını veren ve kendi yaptırdığı cami yanındaki türbesinde yatan Hamza Bey, kuşatma sırasında donanma amiraliydi. Ne var ki, Venedik donanması ile yapılan savaşta başarı sağlayamayınca gözden düştü. Daha sonra Niğbolu sancakbeyi oldu. Fatih’in elçisi olarak gittiği Çepeş’te, Eflak voyvodası Vlad III tarafından kazığa çakılarak şehit edildi.
Karaca Bey: Osmanlı Devleti’nin kuruluş döneminin ünlü emirlerinden Kara Ali Bey’in soyundan gelen Karaca Bey, Osmanlı ordusunun önde gelen komutanlarındandı. Fetihten üç yıl sonra, Belgrad kuşatması sırasında şehit düştü. Cenazesi Mihalıç’a (Karacabey) getirilerek yaptırdığı camisi yanındaki türbesinde defnedildi.
Çandarlı Halil Paşa: Ünlü Çandarlı ailesinden olun Halil Paşa, kuşatma sırasında veziriâzamlık görevini sürdürmekteydi. Hakkında Bizans’tan rüşvet aldığına ilişkin söylentiler çıkarılmış bulunmasına karşın, Halil Paşa’nın, Mehmet Il’nin, babasıyla olan saltanat savaşındaki tutumu nedeniyle idam edilmiş olması daha akla yakın görülmektedir. Onun cenazesi de Iznik’e getirilerek türbesinde defnedildi.
Kiremitçi Sinan: Bursa’da bir mahalleye adını veren Kiremitçi Sinan’ın, Fatih’in kurduğu istihbarat örgütünün başı olduğu öne sürülmektedir. Bursa’da yaptırdığı cami yanındaki türbesinde gömülüdür.
Ulubatlı Hasan:Ulubatlı Hasan, İstanbul’un fethi sırasında Doğu Roma surlarına ilk sancağı diken Sekbanbaşı.
Doğum tarihi: 1428, Bursa
Ölüm tarihi ve yeri: 29 Mayıs 1453, İstanbul
Defnedildiği yer: Elekli Dede, İstanbul
Gemileri Karadan Yürütülmesi: Bu esnada gemilerin karadan yürütülmesi fikri Hamza Bey tarafından ortaya atılır. Türk gemilerinin kızaklarla Kabataş’tan Kasımpaşa’ya yürütülmesine komutanlık yapar. İşte Hamza Bey, 1453 Kuşatması’nda Rumeli orduları kumandanıyken; yeni deniz komutanı sıfatıyla Türk tarihine ‘gemileri karadan yürüten adam’ olarak geçer. Fatih’in bu fikre sıcak bakmasının etkenleri arasında Haçlı ordusunun Gemlik’ten İznik gölüne gemi indirmesi de etkili olmuştur.
1. Haçlı seferlerinde İznik kuşatması esnasında Bizans İmparatoru I. Alexios şehre gölden ulaşan iaşenin kesilmesi gerektiğini biliyordu; bu nedenle başkentteki tersanesinde gölün tatlı suyuna uygun ve karadan yürütülebilecek kadar hafif tekneler inşa ettirdi. İki yönden indirme harekatı yapan Haçlılar bu sistemde başarılı olmuşlardır. İşte bunu bilen Fatih Sultan Mehmet ve Kaptanı derya Hamza bey gemileri Karadan Yürüterek dünya savaş litaratürüne isimlerini yazdırmışlardır. İlim bilim ve tekniğe önem veren Devletler dimdik ayakta kalmıştır. Hurafeler,akıldan uzak uygulamalar ve Liyakatsiz kişilerin elinde bir devlet yok olur. Emevilerde olduğu gibi...
Özellikle Avrupa ve Hristiyan dünyası ne İstanbul’un Fethini ne Ayasofya’yı unuttu.
Bu hafta Cumhurbaşkanlığı ikinci tur seçimi var. Memleketimiz için kim hayırlı ise o kazansın. Kazanan Türkiye olsun.
Mahlâsa gerek yok,Ricaül Gayb işini bilir.
İstanbul’un Fethinin 570. Yılı kutlu olsun.
29 Mayıs 2023 günü Orhangazi lider gazetesinde yayınlanan makalemde.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.