- 238 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Kalıcılar
“Malda yalan mülkte yalan haydi birazda sen oyalan”
Geçici olan nedir bilirsek kalıcı olanı idrak etmemiz daha kolaylaşır.Yukarıda serlevha yaptığımız bu hikmet dolu kelamı kibar Yunus hazrete ait. Bu söz Hadid 20 ile Kehf 46. ayetlerle o kadar güzel bağdaşıyor ki kalıcı olan idrak için bize ışık tutacak bu iki ayet üzerinden düşüncelerimizi somutlaştırmak niyetindeyim. Şöyle ki:
- İnsan bilmeli ve idrak etmelidir. Bizim belli bir müddet ancak emanetçiliğini yapabildiğimiz başta kendi bedenimiz olmak üzere kalıcı değil geçicidir.
- Yine bize nimet olarak belli bir süre emanet olarak verilen gerek kendi çabamız gerekse miras vs şeklinde bizim tasarrufumuz altında bulunan mal, mülk vs de kalıcı değildir.
-Zevc veya zevcemiz mahdum yahut kerimemiz de bize ait değil ve asla kalıcı değildir.
-Kısaca dünyalık olan dünyada kalır desek yeridir.
-Dünya hayatımıza süs olan bize neşe kaynağı olan sürur bir kalp dingin bir gönül sahibi yapan her bir lütuf her bir nimet her bir güzellik dünyada kalacaktır.
Şimdi kalıcı olanlara bakalım:
- İyi davranışlar üst başlığında ele alacağımız terminolojide salihat diye ifade edilen başta ibadetler olmak üzere her türlü iyiliğe kapı açan her güzelliğe anahtar olan işler yaratıcımızın nezdinde en makbul olan ve yegane kalıcı olanlardır.
- İyi işler iyi davranışlarda bir ölçüde ahlaki değerlerle örtüşmesidir.
- İyi davranışlara güzel ahlaka yelken açmak binbir türlü ve birbirinden farklı rotalarla Allah’ı zikretmek,anmakla ilerleyen bir inanç ve iman gemisiyle gönül Umman’ında yol alabilmektir iyi işler.
-Kimi farzlar dışında nafile olarak namazla oruçla umreyle ve zekâttan hariç infakla bu güzel işleri sürdürür.
-Kimi vakti gelende küffarla karşı cihad etmekle ve esas cihad olan başta kendini iyiliğe yöneltmekle yine başta kendini kötülükten sakındırmakla bu yolda ilerlerler.
Kimileri de ana babaya, akrabaya ve komşulara iyi davranmakla başta kendine adil olmak şartıyla adaleti tesis için çabalamakla iyi işleri çoğaltır.
-Kur’an’ın bize tevdi ettiği bütün iyi işler başta bu dünyada insanlara fayda verecek nitelikte olmalıdır.
-Güzel işlerimiz bizi âhirette de kurtuluşa vesile olacak sâlih amellerden mürekkep olmalıdır.
-İnsan kendine yakışanı yani iyi olmayı tercih etmeli, dünya hayatında yapacağı güzel hayırlı işlerle hem dünya hem de ahiret saadetini murad etmelidir.
-Helâlinden mal kazanmayı helal üretmeyi,dünya nimetlerinden hakkıyla istifade etmeyi de bilmek önemlidir.
-Allah’ın kulları için yarattığı süsü ve temiz rızıkları kimse haram kılamaz.Bu bağlamda Allahın helal kıldığı nimetler lükse ve israfa kaçmadıktan sonra ancak inanmış ve Allah için adanmış olanlara yaraşır.
-Bu nimetlerden istifade ederken en çok dikkat etmemiz gereken hususlardan biri de fakirlere karşı kibir ve gurur vesilesi etmeden bu nimetlerin en güzellerini gerektiğinde paylaşmak ve asla bu nimetleri maddî ve psikolojik baskı aracına dönüştürmemek kaidesiyle hareket edebilmektir.
Sonuç olarak:
-Dünyanın bir adı “dar” kendine dar olan bize dar olmaz mı? Tüm ayetler bize buraya ait olmayışımızı göster miyor mu?
-İnsan nasıl ki yaşlandıkça bakışı bulanır hastalıklarla düçar oldukça değişir.Hele de bu hastalıklar manevi cinsten oldukça dünyaya bakışı farklılaşır. Külfeti nimet,nimeti külfet bilir. Kimi dünyanın güzel yüzüne takılır imtihanı kaybeder kimi de dünyasını kendi hatalarıyla karartır yine dünyadan murad almadan gider.Halbuki dünya bir sınanma yeri,sınav alanı, oyun ve oyalanma zeminidir. Esas olan buranın kalıcı olmadığını idrak edip kalıcı olana yönetebilmektir. Ne mutlu kalıcı olana yönelenlere…
-Ölüm gerçeğini bilen öleceğini bilen ahirete inanmayı başarabilen ve bu uğurda iyi işler yapmayı ilke edinenler ancak kurtuluşa erebilecektir.
-Salih ameller dışında yani yapabileceğimiz iyi işler dışında bize geçici zevkler geçici tatlar bu dünyalıktır.Bu geçici zevk ve tatların külfeti de genellikle oldukça ağır faturalarla bizi hem bu dünyada hem de ahirette yüzleştirir.
“Yalan dünya,dünya yalan
Mal yalan mülk yalan
Var birazda sen o yalan”
Kalıcı olana bakalım geçici ve yalan olan işlerle ne kendimizi ne de başkasını ne oyalayalım ne de kandıralım. Vesselam…
25 Mart 2023
Murat CANBOLAT
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.