- 446 Okunma
- 7 Yorum
- 1 Beğeni
Arabesk
Arabesk müzik ü eleştirmek gibi bir niyetim yok , çalışmamın esas nedeni yozlaşan müzik kültürümüzün olması gereken yerde olmamasından kaynaklanan rahatsızlığı arz etmek istiyorum .
Bir örnekleme yapmadan direk konuya gireceğim , arabesk o kadar müzik kültürümüzü yozlaştırmış ki özellikle doğu Karadeniz deki kemence kültürünü bile tarumar etti .
Yanlış anlaşılmamak için buradan başlıyorum; Karadeniz bölgesindeki yöresel müzik yani ; Kemence , dulum , davul ,zurna, kaval ve bu enstrümanlar la söylenen türkülerle ,ağıtlarla , destanlarla başlayalım . 1970 yıllarında bu bölgemize ait müzik kültürü tükenme noktasına kadar gelmişti , yani Trabzon da kısmen Giresun iç kesimlerin de az bir alanda kalmışken saygıyla rahmetle andığımız Erkan Ocaklı büyük bir atılım ile bu müzik aletlerine sazı katarak yeni bir dil ve söylemle lehçeyi ve türkü kültürünü bozmadan bir ivme katarak büyük bir atılım yaptı.
Karadeniz örneği böyle iken diğer bölgelerimiz ve müzik kültürümüz farklı mıydı elbette değildi bir arabesk fırtınası doğudan batıya esmeye devam ediyordu.
Gelelim Karadeniz bölgemize 1990 yıllara kadar nerdeyse çeyrek asır Karadeniz de ki müzik kültürü Erkan Ocaklı ve yeni türkü ekolu ile bozulmadan devam etti . Sözüyle sazıyla, yöresel diliyle ,kemençesiyle, daha bir çok bölge sanatçının katkısıyla müzik kültürü bozulmadan 1990 yıllara kadar gelindi .1990 lı yıllardan sonra diğer bölgelerimizdeki müzik kültürü ile özellikle türkülerimizim arabeskleşmesi ile Karadeniz müzik i de arabesk ile bozulmaya başladı ve bu gün Karadeniz Müzik i yine bitme noktasına gelmek üzeredir.
Demem o ki 1990 dan sonra arabesk in olumsuz etkisiyle o güzelim türkülerimiz , destanlarımız , ağıtlarımız, bozlaklarımız bozuldu . Müzik kültürü , türkü kültürü özü bozulmadan yenilene bilmesi yada başka bir deyişle yenilememesi nedeniyle körelmeye başlamıştır.. Bu bozulma ve yozlaşma ile nota içermeyen arabesk denilen bir tür ile müzik ile bu gelenek ve göreneklerimizi böyle devam ederse kısa bir süre sonra tamamen kayıp edeceğiz .
Bir toplumun bahsi edilen konuda ilerlemesi başka bir toplumun müzik kültürü ile ilerlemesi anlamına gelmez , arabesk çakma bir müzik tarzıdır demiyorum bizim müzik kültürümüze uygun bir tarz değildir diyorum , özümüze sözümüze, uyabilir , kulağımıza hoş gelebilir ancak bu bizim gelenek ve göreneklerimiz ile müzik kültürümüze uygun tarz değildir .
Özellikle arz ediyorum gözlemlerimiz ile çok net görebildiğimiz Karadeniz bölgesinde bu durum bu hızıyla devam ederse bölgenin müzik kültürü tamamen , bitecek. Bu nedenle acilen özellikle Karadeniz bölge sanatçılarından dileğimiz isteğimiz var . Bu kötü gidişe son verilmeli , sözde , müzik te öze uyulmak kaydı ile yeni eserlere acilen ihtiyaç var.
Elbette toplumlar evrensel müzik kültüründen etkilenir , elbette müzik kültürü değişime ve dönüşüme uğrar ancak bu değişim ve dönüşüm kendi müzik kültürümüzü bitirecek bir noktaya getiriyor ise buna dur demeliyiz . Biz bizim yöreselde olsa ; şarkılarımız ile , türkülerimiz ile destanlarımız ile, ağıtlarımız ile yolumuza devam etmeliyiz buradan kültür bakanlığımızı bu olumsuz gelişmeye dikkat çekmesi konusunda göreve davet ediyorum .
Duyarlı yüreklerin dikkatine saygıyla sunulur
İbrahim Kurt
Antalya-Melekler çiftliği
11 Nisan 2023
YORUMLAR
Toplumlarla beraber müzik de yozlaşıyor. Öyle sözler yazıyorlar ki insanın aklı duruyor. Batı müziği ve hafif Türk Müziği dedikleri eserlerin hele de bu devirde sözleri çok uçuk kaçık, hiç bir şey vermiyor insana. Yan yattı çamura battı gibi sıra dışı sözler... Bu işi düzeltecek yine de duyarlı bölge sanatçılardır... Bu duruma Kültür Bakanlığının el atması özen göstermesi lazım hem de acilen... Manidardı...
İbrahim Kurt
Maalesef insanlar da arabeskleşiyor.
Herkeste bir karış sakal. Belli bir yaşın altındakilerde sakalsız insan neredeyse hiç yok.
Bizler sinek kaydı traşa alışmış kişileriz.
Bizler eskiden daha medeniydik.
Küfür bilmezdik. Şimdiki nesil kendi aralarında konuşurlarken acayip küfürlü konuşuyorlar.
Netflix gibi yerlerdeki film ve dizilerde oynayan hiç ummadığımız artistler ana avrat dümdüz konuşuyorlar. Bir Cüneyt Arkın, bir Tarık Akan, bir Kemal Sunal asla küfürlü konuşmazdı. Kemal Sunal'ın kendine has "Eşolu eşek" demesi vardı.
Nereden nereye getirdin sevgili dost var ol.
Selam ve saygılar.
İYİ ramazanlar.
İbrahim Kurt
maalesef bir mühim meselede var biz sadece haricin kusurlarını gösterip kendimize bakmıyoruz şu sitedeki yığınla çöp bile olamayacak kalitesiz karalamalara yorum yapıp sanal şovmenlik yapmıyormuyuz kaliteye değilde beğeniye yoruma alaka göstermedikmi oku diyoruz okumayı baş üstüne alıp tam tersine gitmek garabetin ağa babası değilmi nice kaliteli isimler görmezden gelinmiyormu arabesk yozlaşmanın daniskası burdada anlayan kim
İbrahim Kurt
Üstat, güzel bir noktaya değinmişsiniz öncelikle kutluyorum, hemen hemen herkesin hissettiği, ancak dile getirmediği belki de dile getirsem ne olacak diye düşündüğü düşünüldüğü bir konu arabesk müzik konusu. Çünkü her ne kadar doğudan batıya doğru esen bir acılı bir rüzgar da olsa zaman zaman da olsa hemen hemen herkesin bir miktar dinlediği bir müzik dalı. Zaten siz de bunu yadsımıyorsunuz bunun öz kültürümüzü olumsuz etkilemesinden dem vuruyorsunuz. Bu görüşünüze ise katılmayacak ülke insanı düşünemiyorum. Bence bu da aynen; yabancı filimlerle, yabancı adet, görenek ve geleneklerle toplumların devşirilmek istendiği ve bunda da baya da başarı olunduğu gibi arabesk konusunda da bazı yerel sanatçıların pazarı var ben de satarım düşüncesiyle onu nostalji olarak okumak yerine ana merkeze oturtması sonrası bu noktalara gelinmiştir.
Güzel bir çağrıda bulunmuşsunuz katılmamak elde değil sonra karga misali başkalarını taklit ederken kendi güzelliğimizi özelliğimizi bozar kaçınılmaz olarak karga gibi ötmeye başlanırsa buna şaşmamak gerekir. Duyarlı yüreğinizin sesini tebrik ediyor esenlikler diliyorum. Saygı sevgi ve muhabbetle selamlıyorum. Şen ve esen kalınız.
İbrahim Kurt
şimdi maalesef şova dönüştürüldü karadeniz müziği kim unutabilir Bahattin çamurali, ziynet sönmez,dursun dereliyi tebrik ediyorum gayet muzdarip olduğum meseleyi yazdınız
İbrahim Kurt
Rahmetli Erkan Ocaklı karadenizde "laz aşık" olarak kabul edilir birçok şair onun ince bazende alaycı şarkılarından ilham almıştır sağlıcakla kal