- 1527 Okunma
- 3 Yorum
- 4 Beğeni
ÜLKEMİZDE SON 20 YILA DAMGASINI VURAN FELÂKETLER
ÜLKEMİZDE SON 20 YILA DAMGASINI VURAN FELÂKETLER
"Kader Değil,İhmal Can Alır! Nitekim çok canımızı da aldı."
Türkiye’de Son 20 Yılda Yaşanan Felaketler ve Yarattığı Etkiler!
Türkiye’deki doğal afetler, kazalar ve felaketler sonucu can kayıplarının ihmal zincirinden kaynaklandığı raporlarla doğrulandı ama yine de herhangi bir iyileşmenin yapılmadığı yıllar içinde gerçekleşen facialarla anlaşıldı. İşte son 20 yılda canımızı yakan o facialar…
Atlasjet Havayolları’nın İstanbul-Isparta seferini yapan ve içinde 50 yolcu ile 7 mürettebatın bulunduğu yolcu uçağı 30 Kasım 2007 günü Isparta’nın Keçiborlu ilçesine bağlı Çukurca bölgesi yakınlarında düştü ve kazada kurtulan olmadı. Kazanın 7. yılında, görülen 26. duruşmada Atlasjet Yönetim Kurulu Başkanı Ali Murat Ersoy, ’Bu uçağın yere yaklaşım cihazı kazadan 15 gün önce arızalanmış. Tüm pilotlar bunu bilerek uçmuşlar. O nedenle hem merhum pilotlar, hem de hayatta olan diğer pilotlar ile Word Focus’un ilgili yönetim kademesiyle teknisyenleri, bilinçli taksir suçunu işlemişlerdir’ dedi.
Sonuçta 11 ila bir yıl arasında değişen cezalar verildi ama hiçbir ders alınmadı. Sonrasında gerçekleşen uçak kazaları da bunu doğrular nitelikte…
23 Ekim 2011 günü merkez üssü Van’a 30 kilometre uzaklıktaki Tabanlı köyü olan 7.2 büyüklüğündeki depremde 644 kişi yaşamını yitirdi, 4 binden fazla kişi yaralandı, 10 binden fazla artçı kayıtlara geçti. Hasar alan 200’e yakın köyde 700 binden fazla kişi depremden etkilendi.
Emsal kararlar verildi ama buna rağmen yaşanan acı tecrübelerden ders alınmadığı ortaya çıktı. Yıkıcı etkileri azaltmaya yönelik çalışmalar yerine rant odaklı bir yapılaşma süreci başlatıldı. Depremin simgelerinden biri olan 13 yaşındaki Yunus da yaşamını yitirenler arasındaydı...
Afyonkarahisar’da kent merkezinin Kışlacık mevkiinde bulunan Şehit Uzman Çavuş Mete Saraç Kışlası’nda 5 Eylül 2012 akşamı mühimmat deposunda meydana gelen patlamada 25 asker şehit oldu.
Bilirkişi raporuna göre, kurallara uygun gönderilmeyen 286 bin el bombasının alüminyum pimleri eğrilmiş ve kırılmış maşası koli bantlarıyla bağlanmış, özel kutularından çıkarılmıştı. Depoya gelişigüzel yerleştirildiği tespit edilen kritik arızalı el bombalarının patlamaya sebep olduğu ortaya çıktı. İhmaller zinciri 25 insanın yaşamına maloldu.
13 Mayıs 2014 günü Soma’da bulunan maden ocağında Türkiye tarihinin en büyük maden faciası gerçekleşti: Yerin 400 metre altında, 787 işçinin ocakta olduğu esnada elektrik panolarından çıktığı öne sürülen yangında 301 kişi yaşamını yitirdi. Gaz maskeleri yetersizdi, sığabilecekleri bir yaşam odaları yoktu ve iddialara göre kazılmaması gereken metan gazlı bölgede çalışma yapılıyordu.
Üniversitelerin maden, jeoloji, elektrik mühendisliği ile hukuk fakültelerinden 11 kişilik akademisyen grubu tarafından hazırlanan raporda “Yaşanan olayın bir faciaya dönüşmesi önlenebilirdi’ vurgusu yapıldı ama halen süren 51 sanıklı davadan herhangi bir sonuç alınamadı. İhmaller zinciri sonucu 432 çocuk babasız kaldı. Soma’nın üzerinden henüz bir buçuk yıl geçmemişken Ermenek’te su basması sonucu meydana gelen maden kazasında 18 işçi yaşamını yitirdi.
6 Eylül 2014 günü akşam saatlerinde Mecidiyeköy’de yıkılan Ali Sami Yen Stadı’nın arazisine yağılan inşaatın asansörü 32. kattan zemine çakıldı ve 10 işçi yaşamını yitirdi.
Müfettişlerin araştırmaları sonrasında son nokta olarak kabul edilen bölümde ‘stoper’ parçaların takılmadığı, yük taşıyan asansörler ile işçileri taşıyanın bir arada olduğu, halat ve paraşüt sistemlerinin bulunmadığı aktarıldı. Buna rağmen sorumlular 60 bin 800’er lira adli para cezasına çarptırıldı, hiç kimse başka hiçbir ceza almadı.
24 Şubat - Malatya 7. Ana Jet Üssü’nden gece uçuş eğitimi için havalanan Fantom 2 RF-4E tipi keşif uçağı Akçadağ ilçesi İkinciler köyü yakınlarında iniş için alçaldıkları sırada çarpışarak düştü. Kazada 4 subay öldü.
Adana’nın Aladağ ilçesinde, 29 Kasım 2016’da, 34 öğrencinin kaldığı kız yurdunda zemin kattan başlayan yangında biri eğitmen 12 kişi yaşamını yitirdi, 22 öğrenci yaralandı. Yetersiz ve bakımsız elektrik tesisatı ve buna bağlı elektrik kontağı sonucu çıkan yangında yurt müdürü, yardımcısı ve yurdun bağlı olduğu derneğin başkanı asli kusurlu; diğer yöneticiler ve gerçeğe aykırı rapor düzenleyen görevliler ise tali kusurlu olarak belirlendi. Yangın merdiveninin kapıları yangına dayanıksız PVC malzemeden yapılmıştı ve kapılar yönetmeliğe aykırıydı. Buna rağmen 6 sanıktan 4’ü serbest bırakıldı.
* 15 Temmuz darbe girişiminde 251 kişi hayatını kaybetti, 2 bin 194 kişi yaralandı.ve Feto Terör Örğütü diye bir belâmız daha oldu.
"Zaten bela olduğu taaa baştan biliniyor du da! O zamanlar Hoca efendi hazretleriydi zat!"
31 Mayıs 2017 günü, Şırnak’ın Şenoba ilçesinden havalanan ve biri tümen komutanı olmak üzere 13 askeri taşıyan helikopter yüksek gerilim hattına takılarak düştü, kazada kurtulan olmadı. Yüksek gerilim hattına ışıldak özellikli ikaz kürelerinin takılmadığı ve helikopterde engel tanıma sisteminin olmadığı iddia edildi. Terör tehdidi nedeniyle helikopterin alçaktan uçması da bir başka nedendi elbette…
İzmir’in Aliağa ilçesinde bulunan Tüpraş Rafineri’sinde 11 Ekim 2017 günü gerçekleşen kazadan 4 işçi yaşamını yitirdi. Gaz sıkışmasından kaynaklanan facianın ardında ise ihmaller zinciri vardı: Ateşli izin sertifikası olmadan ve gaz ölçümü yapılmadan 4 işçi 19 metre yükseklikteki tanka çıkarıldı; o gün hasta olduğunu söyleyen emniyet uzmanı ölçüm yapmadı. Özelleştirilen Tüpraş, taşeronlaştırılan patron, üretim baskısı ve yaşamını yitiren 4 can..
8 TEMMUZ 2018 de Tekirdağ’ın Çorlu ilçesi yakınlarında Edirne-İstanbul seferini yapan 6 vagonlu yolcu treninin 5 vagonu raylardan çıkarak devrildi ve ilk belirlemelere göre 24 kişi yaşamını yitirdi, 300’ü aşkın kişi yaralandı. Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan, kazanın aşırı yağışların neden olduğu menfez ile ray arasındaki toprak boşalmasından kaynaklandığı söyledi, Tekirdağ Valisi ise aşırı yağışlara vurgu yaptı.
Facianın ardından akıllara ilk olarak ihmal ihtimali gelirken, kazayla ilgili soruşturma başlatıldı.
2019 yılı içerisinde Türkiye ve çevresinde 23.646 deprem
kaydedilmiştir. Bu depremlerin büyüklüklerine göre dağılımı incelendiğinde büyük bir kısmının
hissedilemeyecek derecede küçük depremler olduğu görülmektedir. Görece büyükler depremler
olarak ise; 4.0 – 4.9 arasında 164, 5.0 – 5.9 arasında 18 ve 6.0’dan büyük 2 deprem kaydedilmiştir. Bu
184 (4.0 ve daha büyük) deprem 2019 yılındaki tüm depremlerin yaklaşık binde 8’ine karşılık
gelmektedir.
2019 yılı içerisinde ise toplamda 245 heyelan/kaya düşmesi olayı meydana gelmiştir. Trabzon
102 heyelanla ilk sırada yer almıştır. Trabzon’u 33 olayla Zonguldak, 11 olayla Çorum, 9 olayla Mersin
ve 8’er olayla İzmir ve Kocaeli illeri izlemektedir. Buna karşın 42 ilde ise 2019 yılı içerisinde hiçbir
heyelan/kaya düşmesi olayı kaydedilmemiştir.
2019 yılı içerisinde ise toplamda 499 sel/su baskını olayı meydana gelmiştir. Samsun 81
heyelanla ilk sırada yer almıştır. Samsun’u 37 olayla Trabzon, 33 olayla Afyonkarahisar, 25 olayla
Zonguldak ve 22 olayla Aksaray takip etmektedir. Buna karşın 19 ilde 2019 yılı içerisinde ise hiçbir sel/su
baskını olayı kaydedilmemiştir.
2019 yılı içerisinde ise toplamda 10 çığ olayı meydana gelmiştir. Kahramanmaraş 4, Tunceli 2,
Artvin, Erzurum, Van ve Hakkâri ise birer çığ olayı yaşamıştır.
Türkiye’den 2020 yılında sekiz doğa kaynaklı ve dört teknoloji kaynaklı afet girmiştir. Doğa kaynaklı sekiz afetin beşini, jeofiziksel afetlerden deprem kaynaklı yer hareketi ve tsunami oluşturmaktadır. Diğer doğa kaynaklı üç afetin biri, meteorolojik ve ikisi de hidrometeorolojik afetten oluşmaktadır. Bunlar konvektif fırtınalar, ani sel ve çığlardan oluşmaktadır.
2020 yılında Türkiye’de yaşanan dört teknolojik afetin üçü ulaşım sektörü ile ilgili olarak yaşandı. Ulaşım sektöründeki bu afetlerin biri uçak kazası, ikisi denizde göçmenlerle ilgili hadise olarak kayıtlara geçti. Kayıtlarda bir de zehirlenme olayı var.
2020 yılının en ölümcül ve yıkıcı afeti İzmir’in Bornova, Bayraklı ve Karşıyaka ilçelerini etkileyen Sisam merkezli deprem olmuştur. 114 kişinin hayatını kaybettiği 1.034 kişinin de yaralandığı bu depremde 5.000 kişi için barınma ihtiyacı hasıl olmuştur. 2020 yılında ikinci ve üçüncü sırada yine 41 can kaybı ile Elazığ Sivrice’de yaşanan deprem ve Van’da görülen çığ yer almıştır.
Sakarya’nın Hendek ilçesinde 3 Temmuz’da saat 11.15’te meydana gelen ve yaklaşık 50 kilometre mesafeden kentin birçok noktasından duyulan patlamalarda ve sonrasında 10 kişi hayatını kaybetmiş ve 135 kişi yaralanmıştır.
Sabiha Gökçen Havalimanı’nda pistten çıkan Boeing 737 uçak kazasında 1 kişi hayatını kaybetmiş ve 177 kişi yaralanmıştır. Buna ek olarak ulaşım alanında yaşanan iki diğer teknolojik afette çok sayıda göçmen hayatını kaybetmiştir. Çeşme açıklarındaki deniz kazasında 11, Van Gölü’ndeki kazada ise 50 sığınmacı hayatını kaybetmiştir. Bursa ve Giresun selleri uluslararası veri tabanlarında yer almamıştır.
Elazığ ve İzmir depremlerinde yıkılan binalar büyük can ve mal kaybına neden olmuştur. Yıkılmış yahut hasarlı binalarda onlarca arama kurtarma ekibi tarafından uzun ve yoğun çalışmalar yapılmasına rağmen çok sayıda insanımıza ya hayatını kaybetmiş olarak ya da hafif veya ağır yaralı ulaşılabilmektedir. Arama kurtarma ve yara sarma çalışmaları ne kadar başarılı olursa olsun can kayıplarını, fiziksel ve ruhsal yaralanmaları geri döndürmek mümkün değildir.
* 2021 de
13 Şubat - Gara Katliamı: Pençe-Kartal 2 Operasyonu’nun başlaması üzerine, PKK, mağarada alıkoyduğu 13 kişiyi öldürdü.
4 Mart - Bingöl’den Tatvan’a gitmek için kalkan bir Eurocopter Cougar tipi askerî bir helikopter düştü. Helikopterin içinde bulunan 8. Kolordu Komutanı Osman Erbaş’ın da aralarında bulunduğu 11 asker öldü.
7 Nisan - Konya’nın Karatay ilçesinde Türk Yıldızları’na ait bir NF-5 uçağı eğitim uçuşu sırasında bilinmeyen bir nedenle düştü. Uçağın pilotu Hava Pilot Yüzbaşı Burak Gençcelep kazada öldü.
28 Temmuz - 12 Ağustos tarihleri arasında 49 ilde çıkan 299 orman yangınında 9 kişi öldü, yüzlerce kişi yaralandı ve yüzbinlerce hektar orman arazisi küle döndü.
10 Ağustos - 1 Türk gencin Suriyeli mülteci grup tarafından öldürülmesi sonucu Altındağ Olayları çıktı.
11 Ağustos - Batı Karadeniz bölgesindeki Kastamonu, Sinop ve Bartın’daki sel, su baskını ve heyelanlarda 82 kişi hayatını kaybederken yüzlerce kişi yaralandı.
14 Ağustos - Orman Genel Müdürlüğü Rusya’dan kiralanan yangın söndürme uçağının Kahramanmaraş’ta düştüğünü açıkladı 3’ü Türk, 5’i Rus vatandaşı olmak üzere toplam 8 kişiden oluşan tüm mürettebat öldü.
29-30 Kasım - Marmara, Ege ve Batı Karadeniz bölgesinde meydana gelen şiddetli fırtına nedeniyle toplam 7 kişi hayatını kaybederken, 50’den fazla kişi yaralandı.
13 Temmuz 2022
Muğla, Datça’da orman yangını başladı. Yangın 24 saat sonra kontrol altına alındı. Bakanlığın yaptığı açıklama sonucu 700 hektar tarım ve orman alanının zarar gördüğü ve 7 kişinin yaralandığı bildirildi.
İzmir, Çeşme’de iki farklı noktada orman yangını başladı. Yangın 24 saat sonra kontrol altına alındı. İki yangında toplamda 120 hektar alan zarar gördü. Yangının çıkış nedeni ile ilgili 7 kişi gözaltına alındı.
Gaziantep, Nizip’de bir kazaya müdahale etmeye ve görüntülemeye giden ambülans, itfaiye ve gazetecilerin aracına yolcu otobüsü çarptı. Kaza sonucu 3 itfaiyeci, 4 sağlık personeli, 2 gazeteci ve 7 yolcu olmak üzere 16 kişi öldü ve 21 kişi yaralandı.
Mardin, Derik’de iki aracın karıştığı kazada yaralılara müdahale edenlere tır çarptı. Tırın kalabalığın arasına dalması sonucu 20 kişi öldü.
14 Ekim - Bartın’ın Amasra ilçesinde bulunan bir madende patlama meydana geldi. Patlamada 41 kişi öldü
13 Kasım - İstanbul’a bağlı Beyoğlu ilçesindeki İstiklal Caddesi’nde bombalı saldırı meydana geldi. Saldırıda 6 kişi hayatını kaybetti. 81 kişi yaralandı.
23 Kasım - 2022 Düzce depremi: Düzce’nin Gölyaka ilçesinde gerçekleşen 6.1 şiddetindeki deprem sonucu 2 kişi hayatını kaybetti, 93 kişi yaralandı.
* 2023 yılı tam bir felaketler yılı olmaya aday
5 Şubat - Diyarbakır’dan Muğla’ya giden bir yolcu otobüsünün Afyonkarahisar’ın Dinar ilçesi yakınlarda devrilerek kaza yapması sonucu 8 kişi öldü.
6 Şubat - Kahramanmaraş’ta 9 saat arayla, 7.8 ve 7.5 büyüklüklerinde depremler meydana geldi.
11 ilde hayatını kaybedenlerin sayısı resmi rakamlara göre 50 bini aştı.Yaralı olarak kurtulanların sayısı ve Yıkılan binaların sayısı yüzbinleri aştı.
27 Şubat - Malatya’nın Yeşilyurt ilçesinde meydana gelen 5,6 büyüklüğündeki depremde 1 kişi öldü, 110 kişi yaralandı. AFAD 29 binanın yıkıldığını bildirdi.
15 Mart, Adıyaman ve Şanlıurfa sel felaketinde sele kapılan insanlar ve araçlar korkutucu boyuttaydı. şimdilik ölü sayısı 15 lerde.
Sayının armasından endişe ediliyor.
Daha henüz 2023 yılının başındayız bakalım daha neler olacak neler.
Gelecek yılların en büyük tehlikesi ise iklim değişiklerine bağlı olarak KURAKLIK.
Eksikler gedikler olabilir olanları da okuyucularım biliyorsa yorum olarak eklesinler.
ALLAH SONUMUZU HAYIR EYLESİN.
...15.03.2023
Araştırıp derleyen;Halk Şairi Resul Civcik"Ozan Resuli"
YORUMLAR
Sn. Ozaan 'EN VATAN SEVEN GÖREVİNİ EN İYİ YAPANDIR' ATATÜRK
KİM EN ÇOK VATAN SEVERMİŞ GÖRELİM
İki türlü sant vardır derler ' sanat için sanat toplum için sanat'
Her ikisine ve sanatçısına saygıyla.
Her iki ekolü birleştiren sanatçı elbette daha makbul olandır.
İşte bu yazızızı bu değerde görüyort ve paylaşıyorum.
Anımsattığınız doğa olayları olsalar da hemen hepsinin ihmal görev suçu yani belirtilen doğa olaylarının ölümlü ölümsüz felaketlere dönüşmesinin insan kaynaklı oldukları
bilimsel belgelerle kanıtlandıkları halde gerekli derslerin alınmadığı acı gerçeğini toplum olarak top yekun yaşıyoruz
Sn Ozan anımsatmış olduğunuz doğa kaynaklı bu acılar yuannında ve dahi daha ağır tahribatlar yaşatmış olan tamamen insan kaynaklı SOSYAL VE SİYASAL DEPREMLERİ DE YAŞAMIŞ BİRİ OLARAK KALEME ALMIŞ OLDUĞM YAZIYI ÖNERİNİZE SAYGILA SUNUYORUM.
Deprem üzerine bir düşünce
Yaşım 78.
80’ne merdiven dayamışım
unumu elemiş eleğimi asmışım
alacağımı almış vereceğimi vermişim
söyleyeceklerimi yabana atmayınız
Boş sanılan çuvalımın içinde neler varmış görelim
Bakınız ne diyorum milletçe çok depremler yaşadık çok acılar çektik
Yaşım gereği iki türlü deprem yaşamış yaşamakta olanlardanım.
a- ’Sosyal siyasal depremler’ cinayetler kim vurduya gidenler ve darbeler
b- ’Doğa olayı depremler’ seller heyelanlar don dolu vb.
’Hangi depremin tahribatı daha ağır olmuştur ’ derseniz
’Sosyal ve siyasal depremlerin tahribatı daha ağır olmuştur’ derim.
Şöyle ki: en başta sosyal kültür gelenekler dostluklar ahlak olumsuz etkilenmekte
Bu cümleden olarak:
a- Toplum, düşman kamplara bölünmüştür; herkes birbirinden arkadaşından
kardeşinden söz yerindeyse, kendi gölgesinden korkar olur;
sosyal siyasal her türlü insani bağ koparılmıştır; haklı haksız cezasını çekmiş olsa bile
ömrü sonuna değin karşısına çıkar İş bulamaz oradan oraya kovulur, çoluk çocuğu
cezalandırılmakta... herkese öcü görülür. Aslında onun öcülüğünden değil ’acaba takipte ’ mi
korkusu yani kendi gölgesinden korkar olmasından...
Devlet denen herkesin ahdıyla ittifakıyla oluşmuş tek vücudun olan devasa gücün , tüm duyu
organları korku hastalığına duçar, öz güvenini yitirmiş, zulmün kılıcı kesilir kurumlar en azında;
günümüz tüm dünyası bazında.
Buna karşın:
b- Doğa olayı depremler: Allah beterinden saklasın da; insanların, kendi ağrısına acısına bakmadan
tanıdığının tanımadığının yardımına koştuğu yardımcı olabilmesi için varını yoğunu esirgemediği
kendiliğinden oluşan dayanışma seferberliği oluştuğunu görüyor ve yaşıyoruz.Bu haslette olan bu millete
hayranlık duyulur takdir edilir. Ayrıştırma korkma korkutma hor görme değil birleşme bütünleşme: dün tanımadığıyla bugün tanış olma; aile dostu olma evini, çadırını açıp aşını ekmeğini paylaştığı insani duyguyu pekiştirmeye vesile olduğunu görmenin yaşlı duygumun huzurunu yaşanmasına bir kez daha vesile olmuştur
’doğa olayı deprem’
işte bir örnek ’ arkadaşlıktan aile dostluğuna ’
Avukat olan kızım ve damadım okul arkadaşları olan Hatay Deprem zedelerden bir Av.aileye Ankara’daki
evlerinin kapısını açmış konuk edip acıyı paylaşmışlar. İftihar ettim.
Neden bunu yazıyorum biliyor musunuz:
Bunlar ya da onlar sosyal siyasal deprem mağduru olsalardı, bu aile dostluğu olur muydu! Olmazdı!,
Neden çünkü herkes kendi gölgesinden korkardı değil mi!
İşte makale denen korkulan suç sayılan düşünce yazımın mealini anlatabildiğimi sanıyorum.
12. 03. 2023