- 161 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
JANE AUSTEN.
JANE AUSTEN KİMDİR?
İngiliz asıllı olan Jane Austen, 16 Aralık 1775 tarihinde Steventon, Hampshire’de Austen ailesinin sekiz çocuğundan yedincisi olarak dünyaya gelmiştir. Yaşamı boyunca dönemindeki birçok kadından daha iyi bir eğitim almış ve hayal gücü bizzat babası tarafından oynadıkları oyunlar ile desteklenmiştir. Henüz on iki yaşındayken ilk öykülerini yazmaya başlamış olan Jane Austen roman yazmaya 1789 yılında başlamıştır.
İlk eğitimi papaz olan babası tarafından verildikten sonra Jane Austen, kardeşi Cassandra ile 1783 yılında bir akrabaları sayesinde Oxford’da eğitim görmüş, aynı akrabaları sayesinde Southampton’da okumaya devam etmiş fakat yakalandıkları hastalık yüzünden evlerine geri dönmek zorunda kalmışlardır. Ancak hiçbir engel Austen’ı eğitimine devam etmesinden alıkoyamamıştır. Austen sonrasında kadınlar için bir okul olan Reading, Berkshire’de Abbey’e gitmiştir. Hemen hemen 1795 yılına tekabül eden süre içerisinde Tom Lefroy’un Steventon’ı ziyareti sayesinde genç avukat ile tanışmıştır. Bu isim Jane Austen’ın hayatında önemli bir yere sahiptir. Kendisi Austen’ın ilk, tek ve gerçek aşkıdır. Gerek statü gerekse maddi elverişsizlik yüzünden mutlu sonlarına ulaşamamış ve bir daha görüşememiş olsalar bile Jane Austen bu ismi hiçbir zaman unutmamıştır.
Babası George Austen’ın kiliseden emekli olması ile Bath’a taşınmışlardır. Burada geçirdiği yıllar hakkında fazla bilgi olmamakla birlikte o dönemlerde “Watson Ailesi” isimli romanının üzerinde çalıştığı bilinmektedir. Büyük bir gelişme olan taşınmalarını takip eden yıllarda, 1805’te, değerli babasının ölümünün ardından annesi ve kız kardeşi Cassandra ile birçok yer değiştirmiş, göçebe hayatı denilebilecek bir şekilde oradan oraya savrulmuşlardır. Önce Southampton’a, sonrasında da Chawton’daki zengin kardeşinin yanına yerleşmişlerdir.
İlk kitabı 1811 yılında Sağduyu ve Duyarlılık adıyla, iki sene sonra da Austen’ın “öz çocuğum” diye nitelendirdiği kitabı Gurur ve Önyargı 1813’te yayınlanmıştır. Mansfield Park en popüler kitabından hemen sonra 1814’te raflardaki yerini alırken olgunluk ürünü sayabileceğimiz kitabı Emma ise 1815’te okuyucusu ile buluşmuş ve yazarın vefat etmeden önceki yıllarında yayınladığı son kitabı olmuştur. İkna,Watson Ailesi veNorthanger Manastırı isimli kitapları beklenmedik ölümü üzerine yarım kalmış, ölümünden sonra yayınlanmışlardır.
Gezdiği her yeri ve yaşadığı her olayı eserlerinde kullanmayı seven Jane Austen, kanser sebebiyle 18 Haziran 1817’de vefat etmiştir.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.