- 490 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
MÜBAREK LEYLE-İ BERATIMIZ HAYIRLARA VESİLE OLSUN..
ŞABAN AYININ FAZİLETLERİ:
Bu aya Şaban adının verilmesi,kendisinden pek çok iyiliklerin doğması yüzündendir.Şaban kelime olarak ’’patika’’manasına gelenve faydalı bir yol demek olan ’’şib’’ masdarından türemiştir.
Paygamber Efendimiz sav:Şaban ayı girince nefsinizi temizleyin ve bu ay boyunca niyetlerinizi iyi ediniz.Buyurdular.
Hz. Aişe ra.buyurur ki:Peygambermiz sav. bize hiç bozmayacak kadar oruç tutar ve ’’Artık oruç tutmaz’’dedirtecek kadar da yerdi.En çok Şaban ayı içerisinde oruç tutardı.
Buhari ve Müslime göre,Hz. Aişe ra.buyurur ki:Peygamberimizin sav.Ramazandan başka hiç bir ayı sonuna kadar oruçlu geçirdiğini görmüş değilim.Şaban ayından fazla içinde oruç tuttuğu bir ayda görmedim.
BERÂT GECESİ’NİN FAZİLETLERİ.
Söylenildiğine göre,yeryüzünde Müslümanların nasıl iki bayramları varsda,gökteki meleklerin de iki bayram gecesi vardır.Meleklerin bayram geceleri Şaban ayının on beşine raslayan Berat gecesi ile Kaidr gecesidir.
Müminlerin bayramları ise Ramazan bayramı ile Kurban bayramlarıdır.Bu yüzden Şaban ayının on beşinci gecesine MELEKLER BAYRAMI adı verilmiştir.
Subki ra. Tefsir Kitabında der ki:Şaban ayının onbeşinci gecesi yani Berat gecesi bir yılın günahlarını,Cuma gecesi bir haftanın günahlarını,Kadir gecesi de bütün ömrün günahlarını giderir.Yani bu geceleri ibadet ile geçirmek,günahların giderilmesine sebeb olur.Bu yüzden Berat gecesinin bir adı da KEFFARET GECESİ dir.
Peygamberimizin sav.İki Bayram gecesi ile Şaban ayının onbeşinci gecesini ibadetle geçirenlerin kalpleri diğer kalplerin öldüğü gün ölmez,şeklindeki Hadisine dayanarak bu gecenin bir başka adı da HAYAT GECESİ dir.
Ayrıca Peygamberimizin sav.Şabanın onüçüncü gecesi yaptığı dua üzerine Ulu Allahın cc.kendisinin Ümmetinin üçte biri üzerine şefaat yetkisi verdiğini,ondördüncü gecesi yaptığı dua üzerine kendisinin Ümmetinin üçte ikisi üzerine şefaat yetkisi verildiğive onbeşinci gece dua etmesi üzerine de Ümmetinin tamamı üzerine ısrarla Allahın emrinden kaçanlar dışında kalan bütün Ümmeti üzerine şefaat yetkisi verildiğini bildiren bir rivayete dayanarak Şabanın onbeşinci gecesine ŞEFAAT GECESİ adı verilmiştir.
Yine Peygamber sav.Efendimizin Ulu Allah cc.Şaban ayının onbeşinci gecesi kullarına nazar eder ve Allaha ortak koşanlar ile bozguncular dışında kalan herkesi affeder şeklindeki Hadise dayanarak bu geceye MAĞFİRET GECESİ adı verilmiştir.
Aşağıda nakledeceğimiz hadiseye dayanarak bu geceye AZAD GECESİ de denilir.
Sahabilerden Enes İbni Malik ra.buyurur ki:Peygamberimiz sav. bir gün beni bir iş için Hz. Aişe Annemizin evine gönderdi.Eve varınca Hz. Aişeye:Çabuk ol.Çünki ben Peygamberimizin sav. yanından etrafındakilere Şaban ayının onbeşinci Gecesini anlatırken ayrıldım dedim.
Bununüzerine Hz. Aişe Annemiz:Ya Enes ra. Otur da sana Şaban ayının onbeşinci gecesi hakkında bir hadise anlatayım dedi.O gece sıra bende idi.Peygamber sav. eve geldi,yanımda yatağa girdi.Fakat geceleyin uyanınca onu yanımda bulamadım.
,İçimden her halde Kıpdi cariyesinin evine gitti dedim.Evden Mescide vardım.Karanlıkta ayağım Ona takıldı.O şöyle diyordu:-Sana cismim ve duygularımın kemali secde etti.Kalbim sana inandı.İşte elim.Ey Ulu Allah cc.Onunla işlediğim bütün kusurlara gelinceher Uludan istenir.Sen de büyük günahlarımı bağışla.Yüzüm yaratıcısınabiçimlendiricisine ve üzerine göz ve kulak açana secde etti.
Arkasından başını kaldırıp şöyle dedi:-Allahım cc.Bana içimde senin korkunu taşıyan,şirkten arı ve uzak,kafir ve günahkar olmayan bir kalp nasip eyle.
Arkasından yine secdeye kapanarak şöyle dedi:-Öfkenden kaçıp rızana,cezadan cçekinip affına,senden uzak kalmaktan sakınıp Sana sığınırım.Ben seni övecek sıfatları sayamam,Sen kendini övdüğün gibisin.Ben Kardeşim Hz. Davud gibi,as.Efendim için yüzümü toprağa sürdüm.Efendimin şanına yakışan affetmektir.diyorum.
Arkasından başını kaldırınca Ona:-Anam babam yoluna feda olsun.Sen bir vadidesin.Ben başka bir vadide.Sen ne yapıyorsun,benim aklıma gelen ne idi.
Bunun üzerine bana şöyle buyurdu:-Ey Humeyra!! Bu gecenin Şanban ayının onbeşinci gecesi olduğunu bilmiyor musun??Ulu Allah cc. bu gece Beni Kelp Kabilesinin sürüsündeki koyunların kılları sayısı kadar kişiyi Cehennemden azad eder.
Yalnız şu altı kişi müstesna:Devamlı içki içenler,ana babasının kalbini kıranlar,zinaya düşkün olanlar,almayacağı bir malın fiyatını yükseltmek için alışverişe karışanlar,suret(resim)yapanlar ve koğucular.
Paygamberimizin sav.Şanban ayının onbeşinci gecesi Azraile bir sonraki şaban ayına kadarvölecek olanların isimleri bildirilir.İnsan bir yandan ağaç diker,evlenir ve evler yaparken öbür yandan adı ölecekler arasına geçmiştir.Azrail as. kendisine son emir verilerek onun canını almayı beklemektedir.Şeklindeki hadise dayanarak,bu geceye verilen bir isimde KISMET ve TAKDİR GECESİ dir.
Peygamberimiz sallallâhü aleyhi ve sellem buyurdular:▪️👉 Şâbân (-ı şerîf) ayının on beşinci (yani Berât) gecesi olduğu zaman, gecesini ibadetle geçirin, gündüzünde de oruç tutun.
Her kim bu (Berât) gece(sinde) yüz rekât namaz kılarsa,* Allâhü Teâlâ ona yüz melek gönderir. Bunlardan otuzu ona cenneti müjdeler, otuzu cehennem azâbından emniyette olduğunu söyler, otuzu da dünya âfetlerini ondan geri çevirir. On melek de o kimseyi, şeytanın tuzaklarından muhafaza eder.
Kim şu beş geceyi ihyâ ederse o kimseye cennet vacip olur: Terviye gecesi (Arefe’den önceki gece), Arefe gecesi, Kurban Bayramı gecesi, Ramazan Bayramı gecesi, Şâban(-ı şerîf) ayının on beşinci gecesi
Muhakkak Allâhü Teâlâ, Şâbân(-ı şerîf) ayının on beşinci (yani Berât) gecesinde (rahmetiyle) tecellî eder.* Şirk koşanlar ve (müminlere) düşmanlık yapanlar hariç, bütün kullarının günahlarını mağfiret eder.
Şâban ayının yarısı olduğu gecede,* Allâhü Teâlâ (rahmetiyle) dünya semâsına tecellî eder
▪️ Berât Gecesi’nin husûsiyetlerinden bazıları:
Hikmetli her iş -kulların rızıkları, ecelleri vesâir işleri- bu gecede ayırt edilir; yazılır.
Bu gecede ibadet etmek çok faziletlidir.
Bu gecede rahmet iner.
Müminler mağfiret olunur, günahları bağışlanır.
Resûlullah Efendimize (s.a.v.) tam şefaat salâhiyeti bu gecede verilmiştir. Peygamberimiz (s.a.v.), Şâbân-ı şerîf ayının on üçüncü gecesinde Allâhü Teâlâ’dan, ümmeti için şefaat izni istedi.
Allâhü Teâlâ, ümmetinin üçte birine şefaat izni verdi. On dördüncü gecesi, kalan ümmeti için şefaat izni istedi.
Allâhü Teâlâ, ümmetinin üçte ikisine şefaat izni verdi. On beşinci gecesi, kalan ümmeti için şefaat izni istedi. Allâhü Teâlâ -devenin sahibinden kaçtığı gibi Allâhü Teâlâ’dan kaçanlar hâriç- ümmetinin tamamına şefaat etmesine izin verdi.
Bu gecede zemzem suyunun âşikâr bir şekilde artması, Allâhü Teâlâ’nın bir sünneti (âdet-i ilâhiyyesi)dir. Bunda ilâhî ilimlerin, hakikat ehlinin kalbinde artacağına işaret vardır.
***
Şaban ayının Araplar arasındaki eski adı ‘Azil’ idi. Araplar, Şaban ayına şehrullâhi’l-muazzam, şehru’l-kerame ve şehru’l-kasir de derler. Şaban ayı şuhür-ü selâse denilen üç ayların ikincisidir. Şaban ayının en önemli hususiyetlerinden birisi de, Berat gecesinin bu ayın on beşinci gecesine tesadüf etmesidir.
Berat gecesi; meleklerin inmesi, duaların geri çevrilmeyip kabul olunması gibi daha birçok hususiyete haiz olduğu için, içerisinde bulunduğu Şaban ayını da değerli kılmıştır.
Resulullah efendimiz, Şaban ayına da çok değer verir ve "Ya Rabbi, Receb ve Şabanı bizler için mübarek kıl ve bizi Ramazana eriştir" diye dua ederdi.
Âişe validemiz buyuruyor ki:
(Resulullahın, hiçbir ayda, Şaban ayından daha çok oruç tuttuğunu görmedim. Bazen Şabanın tamamını oruçla geçirirdi.) [Buhari]
Şaban ayının faziletiyle ilgili üç hadis-i şerif:
(Şaban, öyle faziletli bir aydır ki, insanlar bundan gâfil olurlar. Bu ayda ameller, âlemlerin Rabbine arz edilir. Ben de amelimin oruçluyken arz edilmesini isterim.) [Nesaî]
(Ramazandan sonra en faziletli oruç, Şaban ayında tutulan oruçtur.) [Tirmizî]
(Şaban ayında üç gün oruç tutana, Allahü teâlâ Cennette bir yer hazırlar.) [Ey Oğul İlmihâli]
[Kaza orucu borcumuz olmasa bile, bu oruçları tutarken, ilk veya son kazaya kalan Ramazan orucunu tutmaya diye niyet etmeli.]
Bünyesi zayıf olanın, Şabanın 15 inden sonra oruç tutmayıp, farz olan Ramazan-ı şerif orucuna hazırlanması iyi olur. Sağlığı yerinde olan ise, Şaban ayının çoğunu, hatta tamamını oruçlu geçirebilir.
Berat gecesi, Şaban ayının on beşinci gecesidir. Yani 14 Şabanın bittiği günün gecesidir.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Şabanın 15. gecesini ibadetle, gündüzünü de oruçla geçirin! O gece Allahü teâlâ buyurur ki: “Af isteyen yok mu, affedeyim. Rızk isteyen yok mu, rızk vereyim. Dertli yok mu, sıhhat, afiyet vereyim. Ne isteyen varsa, istesin vereyim” Bu hâl, sabaha kadar devam eder.) [İbni Mace]
(Şu beş gecede yapılan dua geri çevrilmez. Regaib gecesi, Berat gecesi, Cuma gecesi, Ramazan ve Kurban bayramı gecesi.) [İ. Asakir]
Bu geceyi ganimet bilmeli, tevbe istigfar etmeli, kaza namazı kılmalı, Kur’an-ı kerim okumalı, Bilhassa ilim öğrenmelidir. En kıymetli ilim, doğru yazılan ilmihal bilgileridir.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Şaban-ı şerif, benim kendime mahsus bir aydır. Hak teâlâ Arş-ı a’lânın meleklerine azamet-i şâniyle buyurur ki: Ey benim meleklerim, gördünüz mü, benim kullarım sevgilimin ayına nasıl hürmet ediyorlar. İzzim, celâlim hakkı için ben de kullarımı af ve mağfiretime nail eyledim.)
(Her kim Şaban-ı şerifte üç gün oruç tutarsa, Hak teâlâ, Cennet-i a’lâda ona bir yer hazırlar.)
***
BERÂT GECESİ’NDE YAPILACAK İBADETLER:
Şâbân-ı şerîfin on beşinci gecesi, Berât Gecesi’dir. Bu gecede hiç olmazsa bir Tesbih Namazı kılınır.
Berât Gecesi’nde kılınması tavsiye edilen “Hayır Namazı” vardır. 100 rekâtlik bu namazı kılan kimse, o sene ölürse şehitlik mertebesine nâil olur.
Namaza şöyle niyet edilir: “Yâ Rabbi! Niyet ettim senin rızâ-yı şerîfin için namaza. Beni afv-ı İlâhî’ne, feyz-i İlâhî’ne mazhar eyle. Kasvet-i kalpten, dünya ve âhiret sıkıntılarından halâs eyleyip saîdler defterine kaydeyle.” Allâhü Ekber.
Her rekâtte Fâtiha-i şerîfeden sonra 10 İhlâs-ı şerîf okunur, iki rekâtte bir selâm verilerek 100 rekâte tamamlanır.
Namazdan sonra, (Allâhü Teâlâ’nın “Hû” ism-i şerîfinin ebced hesabına göre değeri 11 ve Resûlullah Efendimizin (s.a.v.) isimlerinden “Tâhâ”nın ebced hesabıyla değeri de 14 olduğu için) aşağıdaki 11 şey 14’er adet okunur;
İstiğfâr-ı şerîf: 14 kere,
Salevât-ı şerîfe: 14 kere,
Fâtiha-i şerîfe (besmeleyle): 14 kere,
Âyetü’l-Kürsî (besmeleyle): 14 kere,
Tevbe Sûresi’nin son 2 âyet-i kerîmesi olan “Lekad câeküm...” (besmeleyle): 14 kere,
14 kere “Yâsîn, Yâsîn...” dedikten sonra 1 Yâsîn-i şerîf. (Yâsîn-i şerîfte 7 zâhirî, 7 bâtınî “mübîn” vardır, böylece o da 14 olur.)
İhlâs-ı şerîf (besmeleyle): 14 kere,
Felak Sûresi (besmeleyle): 14 kere,
Nâs Sûresi (besmeleyle): 14 kere,
“Sübhânellâhi ve’l-hamdü lillâhi velâ ilâhe illallâhü vallâhü ekber velâ havle velâ kuvvete illâ billâhi’l-aliyyi’l-azîm”: 14 kere,
Salevât-ı şerîfe (Salât-ı Münciye okumak daha faziletlidir): 14 kere okunur ve dua edilir
Bu akşam idrak edeceğimiz Berât gecesinde tavsiye edilen ibadetleri yapıp ihya etmek suretiyle bu mübarek gecenin feyzinden ve berekâtından tam istifade ederek hakikî BERAATINI alan bahtiyar kullardan olabilmek temennisiyle...
Berât kandilinizi tebrik eder, sıhhat ve âfiyette nîce kandillere eriştirmesini Rabbimden niyaz ederim.
Berat Kandilimiz Mübarek olsun..Hayırlı kandiller...
Kaynak:
1.Dua ve İbâdetler, Fazilet Neşriyat
2.Mukaşefetül Kulub,İmamı Gazali s.555.
06.03.2023//KIRIKKALE
HİDAYET DOĞAN OSMANOĞLU
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.