- 262 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Denge
Denge
Dengeye Uymak
Öze ulaşma çabası ve bunu çevreleyen ben duygusu... İnsan olma ve insan kalma olgusunu besleyen erdemlilik... Hakikat üzeri olup erdemli bir şekilde yol alabilen insan profili... Bilinç ile akıl arasındaki yolu daha engebesiz ve düzleyecek bir döngü... Yaratılan, yaratanın yolunda, varlık bilinciyle uyanık... Bu güzergâha takat olacak akıl, şuur ve erdemlilik... Veya kilidi açan bir anahtar mesabesinde olacak ne varsa... İnsan kendi kabiliyetince bu olgulara sahip olup yine kendi yeteneği, algısı ve kavrayışınca mutlak hakikate yol alması... Bu olgular; zeminini bulup zamanla muvazenesini oluşturacaktır. İnsanın hayvani yönü gibi ne bir yanlış yöneliş ne de hâşâ insanı tanrılaştırma yanlışına düşmeden… İnsanın, insana yettiği ve acemisi olunmayan hasletlerle…
Hayatı sadece nesnelleştirmekten ibaret olmayacağı, nesne gibi gördüklerimizde dahi bir vitalizm halin olacağı, daha çok tasavvur ve sezgi yetilerinin de aktif tutulacağı... Sadece tasavvurumuzdaki bilimin ışığını görüp de kalan koca kütleyi bilinçdışına atma yanlışlığına düşmemekle olacaktır. Özü idrak etme, mutlakıyete yollar bulabilme asıl çaba olacaktır. Yoksa kısır bir sınıflandırma, dünyayı sadece kendi kafesinden ibaret görme hastalığı… Bunun adına bilim denmesi sorulanları çözmeyecektir. İnka, Eski Mısır medeniyetleri, daha yakınlardan Mimar Sinan’ın şaheserlerine üflediği ruh gibi hangi bilim, hangi teknik sorunlara cevaplar bulduracak. Salt kendi bilim anlayışımızla bu kadar şifreyi çözebilme yetisi kifayet etmeyecektir.
Matematik gibi fen gibi, metafizik gibi insanın elde edeceği bütün hazineler, bu manevi hasletlerin doluluğuna şahitlik edecektir. Hakikat hazinesi, erdem hazinesi ve diğer bütün hazineler... Ve bu hazineleri gösteren bir hazinedar olacaktır.
Yenilen
Bir emir kipi olarak "yenilen" yenileşmek, tekraren daha olumlu hal içerisinde yeni başlangıçlara yönelmek. Ve "yenilen" yenilmiş olan, kaybetmiş olan anlamına gelen yenilen… Yemekten, içmekten gelen şeyler için söylenen apayrı başka bir "yenilen…" Belki başkaca anlamları da olan yenilen… Ama bu deprem günleri için en anlamlısı, hem madden hem de manen yeniden yenilen’mek en önemlisi olsa gerek. Hayat bize daha kolay ve yaşanabilir gelmeyecek belki ama bize bir ömür boyu sıcak bir kıl çadırda yaşamak yetecek. Çadıra dönelim demiyorum ama her alanda mütevazılığa dönelim. Kanaat yetimize hızlıca yönelelim.
Yenile yenile büyümek doğru hareket etmemek, hep hatalar yapmak değil elbet. Yapılan yanlışı bir daha hiç yapmama adına tövbelerle, cezalarla daha başka olan bedellerle, yola gelmekle olacaktır. Kuralları hep bir törpüleme, hep bir örseleme, hep bir maruz görme, hep bir göz yummalara alet olmadan bütün doğruları bütün iyi amellerle buluşturmak gerekiyor. Biz bu savaşımızı kaybettik, yenildik. Yenilen hep biz olduk ama bu savaşı galibiyete çevirebilmek de bizim elimizde.
İlkay Coşkun
24.02.2023
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.