- 382 Okunma
- 7 Yorum
- 10 Beğeni
Deprem Gerçeği
Ülkemiz bir deprem ülkesi. Bugüne kadar kaç kez deprem şiiri kaleme alma gereği duydum. Neredeyse her 3-4 yılda bir ülkemizde büyük depremler olmaktadır.
24 Ocak 2020 günü saat 20.55’te, AFAD’a göre büyüklüğü 6,8 olan merkez üssü Elazığ’ın Sivrice ilçesine bağlı Çevrimtaş köyü olan ve yaklaşık 22 saniye kadar süren bir deprem meydana gelmiş, söz konusu deprem başta Elazığ ve Malatya olmak üzere tüm Doğu Anadolu bölgesini etkisi altına almıştı. Depremde 37’si Elazığ’da, 4’ü Malatya’da, 1’i Kahramanmaraş’ta, 1’i Diyarbakır’da ve 1’i Adıyaman’da olmak üzere 44 vatandaşımız yaşamını yitirmiş, 1707 vatandaşımız ise yaralanmıştı. Bu deprem meydana gelince duygularımı bir haiku ile paylaşmıştım:
Deprem salladı
Elazığ, Malatya’yı
Yurdum üzüldü
Gözlerimizden
Matem tutarak yine
Yaşlar süzüldü
Çevrimtaş köyü
Merkez üssü olmuştu
Bu kez depremde
Altı, sekizdi
Depremin büyüklüğü
Sorun önlemde
Yüzlerce canın
Enkazlarda kalması
Bizi bitirdi
Kırk dört vatandaş
Sarsıntılar sonucu
Yaşam yitirdi
Biz bir milletiz
Yardıma hemen koştuk
Çadırlar kurduk
Kardeşlerimizi
Hiç yalnız bırakmadık
Yanında durduk
Deprem öldürmez
Çürük bina öldürür
Böyle okuttuk
Deprem unutmaz
Deprem olacağını
Bizler unuttuk
25 Ocak 2020
Bu depremden sonra da bölgede çok sayıda irili ufaklı depremler meydana gelmiştir. Depremler gittikçe bir önceki depremlere göre daha güneyde meydana geliyordu. Bugün anlaşılıyor ki bu meydana gelen depremlerle faydaki enerji zamanla Kahramanmaraş’a doğru birikim yapmış ve nihayet bu iki büyük depremi tetiklemişti.
Şimdi şu soru aklıma gelmektedir: Kahramanmaraş’taki bu iki büyük deprem başka depremleri tetikler mi? Zira buradan da bir kısım enerjinin daha güneye doğru hareket ettiği muhakkaktır. İnternette küçük bir araştırma yapılınca tarihte Hatay’da, Suriye’nin ülkemize yakın birçok şehrinde çok büyük depremler meydana geldiği görülecektir. Örneğin; 11 Ekim 1138’de Halep’te gerçekleşen ve bilim insanlarınca insanlık tarihinde Shensi ve Tangshan depremlerinden sonra en ölümcül üçüncü deprem olarak bahsedilen depremde 230 bin kişinin öldüğünden tarih kitapları bahsetmektedir. Bir de o zamanlar nüfusun ne kadar az olduğu düşünülürse depremin verdiği zarar daha kolay anlaşılabilir. Halep’teki bu depremden sonra aynı bölgede fay hattının kırılmayan kısımlarında yine çok büyük başka depremler olmaya devam etmiştir.
Bu yüzden Kahramanmaraş depremlerinin sonunda faydaki enerjinin boşaldığı düşünülmemeli, aksine daha güneye doğru enerji transferi olabileceği hep akılda tutularak özellikle Hatay ve civarında her türlü tedbir alınmalıdır.
Seğmenoğlu
YORUMLAR
Yazı kaleme almaktan çok haz almasam da bu yazıyı yazmayı kendime bir vazife görmüştüm. Yazım şöyle bitmekteydi: 'Bu yüzden Kahramanmaraş depremlerinin sonunda faydaki enerjinin boşaldığı düşünülmemeli, aksine daha güneye doğru enerji transferi olabileceği hep akılda tutularak özellikle Hatay ve civarında her türlü tedbir alınmalıdır.' Maalesef bugün Hatay'da iki büyük deprem meydana geldi ve tsunami ikazı verildi.
Hocam sadece oralarda değil 1939 yılında merkez üssü Erzincan depremide olmuştür bu depremde Tokatta büyük yıkıllar aldı ve deprem tehlikesi olan yerlerden biride Tokattır yani ülkemizin hemen hemen bir çok yeri deprem tehlikesi arasında ama hala bir onlem alınmadı korkarım alınmayacakta bizde bu duyarsızlık vurdum duymazlık varken daha bir çok şehir bir çok can kaybı yaşarız devlete ve millete ćok iş düşüyor
Deprem gerçeğini tarihsel olarak inceleyerek uyarı mahiyetinde duyarlılık içinde yazılmış paylaşımınız için gönülden kutluyorum, sağolun varolun.
Miraç Kandilimizi kutluyor, bu mübarek gecede dualarınızın kabul ve makbul olması diliyorum.
Duyarlı yüreğinize ve kaleminize sağlık diliyorum.
Ne yazsak bir eksik kalır bu acıya.. Sonsuz geçmiş olsun, Allah bir daha yaşatmasın böyle acıları...
Artık sözün bittiği yerdeyiz!
Allah yardımcıları olsun inşallah.. Dualarımız onlarla birlikte her zaman
Depremde hayatını kaybedenlere Allah'tan rahmet diliyorum🙏
Milletimizin başı sağolsun. Yaralılarımıza acil şifalar diliyorum. Cenab-ı Hak bizleri felaketlerden uzak eylesin.
Sonsuz selam ve saygılarımla.
Allah'a emanet olun.
Sayın hocam ne yazık ki deprem kuşağında bir ülke olmamıza rağmen önlem almıyoruz, insanlârin hırsı,gözü dönmüşlüğü üç kuruş para daha fazla kazanmak uğruna yaptığı işi eksik malzeme kullanarak, denetimsiz yapmasına yol açıyor. Buda affet durumlarında can kaybı ve büyük mağduriyetlere neden oluyor.Kaleminiz daim olsun.