- 451 Okunma
- 2 Yorum
- 6 Beğeni
6 Şubat 2023 Deprem
Kahramanmaraşta meydana gelen depremde hayatını kaybeden vatandaşlarımıza Allah’tan rahmet, sağ kalan ve yaralı olarak kurtulan vatandaşlarımıza da ruhsal ,ve fiziki sağlık için Allah’tan güç kuvvet versini temenni ediyorum.
Ülkemizin ne yazık ki %90’nın deprem bölgesinde olması nedeniyle depremsiz yaşamanın neredeyse imkansız olduğunu kaçınılmaz bir gerçektir. Bu gerçeği ne yazık ki acı bir şekilde yeniden öğreniyoruz.Oysa ki her zaman dile getirildiği ve biz inşaat mühendislerinin söylediği "deprem öldürmez,depreme uygun olmayan binalar öldürür" sözünü hep duymazdan geliyoruz.Deprem en olağan bir doğa olayıdır tıpkı sel,çığ v.s gibi. Olağan olmayan şey ise teknik bilgilere sahip mühendislerin göz ardı edilmesidir. Kahramanmaraş depremi inşaat mühendisi olarak beni şoke etti ki hala kendime gelebildim.Migrenim tuttu başağrısı,şiddetli gözağrısı v.s. Büyük bir üzüntü.Ekranlar karşısında nasıl olur,yeni yapılmış binalar nasıl yıkılır,nasıl yıkılabilir diye sürekli kendime sordum nedenler aradım,durdum. Oysaki bizler 1999 da Gölcük depremi olduğu zaman denilmişti ki "jeoloji etüdleri yok yapılırsa binalar daha iyi ve daha sağlam olur,konsol çıkmalar yapılmış ve binalarda konsol çıkmalar hasar aldı,yapılmazsa daha iyi olur,betonlar elde atılmış hazır beton atılırsa daha iyi olur,düz demir kullanılmış nervürlü demir kullanılırsa daha iyi olur,denetim yok denetim olursa daha iyi olur"...6 Şubat 2023 te gördük ki geçen 24 senede daha iyi olamamışız.Sırası ile 1998,2007 ve en son 2018de resmi gazete yayınlanan ve 2019 yılında yürürleğe giren Türkiye Bina Deprem Yönetmeliğine uygun yapılan,yapı denetimli,hazır betonlu binalar neden yıkıldı?Büyük bir çoğunluğu projelerde öngüren beton sınıfının ve demir sınıfının uygun olmaması.Yani kalitesiz malzeme kullanılması.Projesinde yer alan demirlerin doğru bir şekilde atılmaması.Zemin etüdlerinin yapılması ama sıvışlamanın göz ardı edilmesi.İşçilik kusurları.Ve inşaatta olması gereken görev ve yetki dağılılımının tam yapılamaması.Kanun ve yönetmeliklerin uygulanmaması.Belediyelerde yapınn sağlıklı bir şekilde yapılıp yapılmadığını denetleyecek teknik elemanların olmaması.Aklıma gelen nedenlerden.İşin özünde insan varsa hatadan kaçınılması imkansz oluyor ne yazık ki.En büyük sorun ise bilgi sahibi olanın değil parası olanın ’’inşaat işi de bbu aralar karlı deyip bir anda müteahhit olması’’...Önünde hiç bir engel yok.Hem de hiç.Neşat Ertaş’ın dediği gibi ’’paran varsa ya bey olursun ya paşa,paran yoksa ya abdal olursun ya da cingan haşa’’...Parayla her şeyi yapma gücünü kendinde hak görenlerin,bilim ve mühendislik bilgilerini görmeyenlerin ; üç kuruş biriktirip sıcak bir yuva sahibi olmak isteyenlerin,geleceklerini,umutlarını,hayallerini çalmalarına ne denilebilir bir kelime bulup cümleyi bağlayamadım...Kelimlerin yetmediği bir durum...Abidin Dino’nun mutluluğun resmini çizemediğini biliyoruz ama yıkım sanatını iyi yapanlar acının resimlerini bir çok kez çizdiler hafızalarımıza.
Bir ülkede herkes her şeyi biliyor ve herkes her şey hakkında yorum yapıyor ve doğrular her zman kaybediyor yanlışlar sürekli ön plana çıkıyorsa hatta alkışlanıyorsa daha çok vay ki vay deriz halimize. Son zamanlarda karşıma çıkan ve günümüzle özdeştirğim bir fıkrayı da yer vermek istedim.Tabi böyle acı günde amacım gülmek veya güldürmek değil düşündürmek ve içinden pay çıkarmak için. ’’ Bi tane emekli amca maaşını çekmiş.Cüzdanına koymuş.Eve gitmek için dolmuşa bindiğinde dolmuşta bulunan hırsız amcanın cüzdanını almış.Dolmuş şöfürü paraları toplarken amca eliyle cebini yoklamış cüzdan yok.Utana sıkıla evladım param yok diyebilmiş ancak.Şoförde bey amca kılık kıyafetin yerinde maşallah dolmuş parasına gelince mi paran yok oluyor demiş.sonra hırsız insafa gelmiş,amcanın ücretini ben öderim demiş.Amca hırsıza teşekkür etmiş.Dolmuşta ki bütün vatandaşlar da hırsıza dua etmişler ’’Allah senin gibilerinin sayılarını artırsın’’diyerek. Ah ki ah.Vah ki vah.
Etrafımızda buna örnek olacak bir çok şeye şahit oluyoruz dediğinizi duyar gibiyim.
YIllardır haksız para kazanmanın adına ticaret olduğu,meslek sahibi olmayıp zengin olunların iş insanı sıfatı ile dolaştığı,inşaat mühendisi haricinde eczacısı,elektrik-makine-jeoloji mühendislerinin,bakkalın sarrafın,pvc doğramacısının müteahhit olduğu bir sisteme şahit oldum...Sırf inşaat işini karlı iş olarak görüp,para yatırıp daha çok para kazanmak adına ülke olarak hem manevi hem de maddi çok kayıp veriyoruz...Bizlerin canları ucuz ülkemizin ise meğer parası pulmuş.Yaptıça kazandılar,kazandıkça yaptılar...Canlar ölü binalar enkaz oldu.
Ne kadar yazsam,çizsem hataları,çözümleri bir bir sıralasam az gelir.Çünkü kokuşmuşluk,çürümüşlük beyinlerde bitiyor.Biz diyorun ülke olarak bu kadar bencil,para sevdalısı,zengin olma hırsı gözünü bürümüş bu kadar insanı nasıl yetiştirdik.Ahlakımız,etik değerlerimiz nasıl bu kadar bozuldu,yok oldu.
Enkaz olan sadece binalar değil yürekler,kırılan fay hattı değil ardamarları olunca çöken binalar değil SİSTEM olmuştur.
6 Şubat 2023 kara bir gün...
YORUMLAR
CUMHURİYETİN KURULUŞ FELSEFESİ 1940 Lİ YILLARDAN SONRA TERK EDİLDİ.
OLAY BU KADAR NETTİR.