- 256 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
SERBEST NAZIM VE TOPLUMCU ŞİİRLER
SERBEST NAZIM VE TOPLUMCU ŞİİRLER
Ülkemizde, bir çok kişi, şair olduğunu ve şiir yazdığını iddia eder. Ne var ki, bu kişilere çeşitli şiir etkinliklerinde; ne tür şiirler yazdığını sorduğumda, yazdığı şiirin ne tür bir şiir olduğunu bilmemektedir.
Ülkemizde, serbest nazım ve toplumcu şiirlerin en etkili olduğu dönem ve öncüleri Nazım Hikmet’in ön saflarda yer aldığı 1920 – 1960 yılları arasında yaşamış şairlerdir.
Bu şairlerin yazdığı "serbest nazım, toplumcu" türdeki eserlerde, didaktik (eğitici) ve pragmatik (eylem ya da olaylarla ilgili) bir yapı görülür.
"Serbest nazım, toplumcu" şiirlerde savunulan bir görüş doğrultusunda eserler yazılırken; toplum ve toplumun içinde bulunduğu şart ve durumlar göz önünde bulundurulmalıdır. Bu sebeple de şairler, toplum için sanat ve toplumsal kaygı güderek eserler vermişlerdir.
Etkilendikleri akım ise, gelecekçiliği (fütürizm’i) esas alan bir anlayış olmuştur. Yani modern yaşamın verdiği veya vereceği heyecandan hareketle ortaya çıkmış olan bir edebiyat akımından etkilenmişlerdir.
Bu akım yenileşmenin bütün olanaklarına açık kapı bırakan bir yönelim olması sebebiyle, şiiri dar bir kalıba sokmanın ötesine taşıyarak, eserlere geniş bakış açısı ve renk katmışlardır.
Bu anlayış doğrultusunda eser veren şairler, şiirlerinde önemli olanın şekil değil, "içerik" olduğunu savunmuş sanatsal kaygıyı gütmeden ölçüsüz, uyaksız, akıcı ve öyküsel şiirler yazmışlardır.
Yazılan bu eserler geniş kitlelere hitap etmek amacı taşırken, şiirde bireysellikten uzaklaşılarak, daha ziyade kolektifliğe odaklanılmıştır!
Efkan ÖTGÜN
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.