- 527 Okunma
- 4 Yorum
- 4 Beğeni
Kifayetsiz
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Bazı kelimeler çok güzel. Her ne kadar her şeyi anlatmaya yetmese de kelime hazinesinin genişliğiyle düşünce dünyasının enginliği arasında bir bağ olduğu muhakkak.Kavramlaşan kelimelerin düşünceye yön verdiği de ayrı bir gerçek.İnsanın bildiği ve duydukça benimseyip fethettiği kelimeler ölçüsünde gönül dünyasını zenginleştirebildiğiyse apaçıık.Kalp ülkesinin sınırlarını ancak yeni,anlamlı ve güzel kelimelerle genişletip koruyabiliriz kanaatimce.Güzel kelimelere vaktiyle yaşamış güzel insanları araştırırken daha çok rastladığımı da söylemem gerek.Gönül ve ruh dünyamızın mimarlarının bize vaktiyle sunduğu belki en kıymetli hazinemizi tarihin derinliklerinden çıkarıp herkesin istifadesine neden sunmayalım ki?
Kadim kültürümüz,zengin ve güçlü edebiyat geçmişimiz eğer biz istersek kendini açmaya o kadar hazır ve nazır ki anlatamam.Şimdi geçmişle gelecek arasında bize harika bir yol ve köprü olan bu kelime dünyasına kuvvetli bir karakter üzerinden giriş yapalım.Her ne kadar yüzlerce örnek olsa da sadece bizim Yunusumuzun divanı bu konuda bize fazlasıyla rehberlik edebilir. Yunusu anlamak için “Ete kemiğe bürünmek, Yunus olup görünmek” ne büyük talihtir bizlere. İlim kendin bilmektir diyen ve divanında “kendöz” kelimesini belki elliden fazla yerde kullanarak bizi kendimize getirmek için kendi çağından seslenerek çağlar ötesi bir sesle ünlemişti enfes beyitlerini.
Sözün tesirini,sözün gücünü “söz ola kese savaşı…” diye başlayan bir beyitinde sözün gücünü çok etkili bir şekilde vurgulamıştı.Sözün zehirli aşı bile yağa bala çevirecek iksirvari özelliğini ortaya koyarken sehli mümteni sanatının zirvelerinde dolaşmamızı vesile olmuş ve halen olmaktadır hem asrının hem de asrımızın güzel insanı.
Dikkatimi çeken birçok kelime olsa da divanında bir iki kelimeye temas etmek istiyorum.Mesela “Çalap” kelimesi ile Hak diyen cenneti “uçmağ “ kelimesiyle ifade eden “tamu “ diye cehennem kelimesini vurgulayan orjinal bir dil kullanmış. Bu kelimeler gibi daha niceleri var.
Aytmatov’un “İnsan her şeyi anlatamaz. Zaten kelimeler her şeyi anlatmaya yetmez.”ifadesi doğru olmakla birlikte, Yunusumuzun bizi götürdüğü o muhteşem iklime girer ve harikulade kelime dünyasına sahip bu muhteşem insanı tanıyabilirsek anlatamadığımız nice şeyleri anlatır hale gelebiliriz diye düşünüyorum.Yunusumuzu hakkıyla övmeye takatim yok.Veli gibi ben de anlıyorum ki kelimeler kifayetsiz.Kendözümüzü bulup nice güzelliklere kapı aralayabilirsek ne mutlu bize.Vesselam…
05 Şubat 2023
Murat Canbolat
YORUMLAR
"Güzel kelimelere vaktiyle yaşamış güzel insanları araştırırken daha çok rastladığımı da söylemem gerek."
Sanki o güzel konuşan insanlar buhar olup da uçmuş gibi, değil mi?
"İstanbul Türkçesi" diye bir dil, bir ağız vardı eskiden. Gerçek İstanbul hanımefendi ve beyefendileri bu dili konuşurdu. Ancak şimdi, o İstanbul da, o İstanbul Türkçesi de kalmadı. Ya da çok azaldı da bizler pek göremiyoruz.
Bir de TRT2'de yayınlanan Miyako'dan Pâyitahta isimli programda Günseli Kato'nun konuşması kulaklarımızın pasını alıyor. Çünkü Günseli Hanım tam bir İstanbul hanımefendisi.