- 304 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ANADOLU' NUN ÖNEMİ (ARŞİV)
Yeni yılı kutlamaya günler kala düşüncelerimi paylaşmak istedim. Dünyada kim bilir şimdi ne hazırlıklar yapılıyordur. 25 Aralık (25 Aralık, 4. Yüzyılda Roma İmparatorluğu’nun paganizmden Hristiyanlığa geçişi içerisinde bir kutlama tarihidir.)Çeşitli ülkeler 25 Aralık’ ta Noel tatiline girdi ve tatilin verdiği rahatlıkla dünyanın her bir yerinde AVM’ ler oldukça kalabalık. Alışveriş listelerinde neler yok ki, Noel ağacından tut kapılar için çiçek süslemeli yaldızlı yazılar,renkli mumlar, maytaplardan yiyecek içeceklere kadar envai çeşit şeyler...Tabi bizim kültürümüzün dışında olan ve onlar için olağan ve önemli şeyler bunlar. Önemli demişken Anadolu’ nun da ne kadar önemli olduğunu da anlatmak isterim. Neyse kısa bir giriş yaptıktan sonra yazımıza devam edelim.
Ms.278’ de Antalya’ nın Demre kasabasında doğup Ms 6 Aralık 343’ de yine aynı yerde ölen ve asıl ismi Aziz Nikola olan, yardım etmeyi seven aziz biri olarak bilinen Noel Baba Hristiyan dünyası için önemli kişilerden biridir.
Anadolu’ nun da dünyada ne kadar önemli bir yer olduğunu da unutmamak gerekir.Mesela Hristiyanlığın kutsal saydığı ve 7 kilisenin de topraklarımızda olması, aynı zamanda bu kiliselerin isimlerinin İncil’ de geçmesi önemlidir. Bu 7 kilise Efes (Ephesos) (Selçuk),İzmir (Smyrna),Bergama (Pergamon),Salihli (Sardes),Alaşehir (Philadelphia),Denizli (Laodikeia),Akhisar (Thyateira)...
İzmir Selçuk Efes’ te de, Meryem Ana kilisesi önemlidir. Söylentilere göre Roma baskısı sonucu Meryem Ana’ nın Efes’ e Hz.İsa’ nın havarilerinden Yuhanna ile birlikte gelmesi, ayrıca Aziz Yuhanna’ nın Yuhanna İncili’ nin bir kısmını Efes’ te yazması, mezarının da yine burada olması önemlidir. Yine Roma döneminde, Roma’ nın baskısıyla Kudüs dolaylarından kaçan yine Hz.İsa’ nın havarilerinden (12 Havari) Aziz Filipus’ un Denizli sınırları içerisindeki Pamukkale Hieropolis’ e gelmesi ve Ms.80’ de yine aynı yerde çarmıha gerilmesi, mezarının Pamukkale’ de olması Hristiyanlar açısından kutsal yer sayılmıştır ve yine Hristiyanlık ve Anadolu için önemlidir. Fırat ve Dicle nehirlerinin topraklarımızda olması, bütün kutsal kitaplarda Fırat ve Dicle Nehri’ nin isminin geçmesi, bir zamanlar Hz. İbrahim’ in Şanlıurfa Harran topraklarında yaşaması, Kuran ’ da adı geçen Elyasa peygamber ile Zülkifl peygamberin kabirlerinin Diyarbakır’ın Eğil ilçesinde olması, Hz Yuşa’ nın kabrinin İstanbul’ da Yuşa Tepesi’nde olması, yahudilerce vaat edilmiş toprakların bir kısmının da Anadolu toprakları olması önemlidir.
MS 40’ da Hristiyan kelimesinin, daha doğrusu Hristiyanlık isminin ilk kabul edildiği yer Antakya’ dır ve önemlidir. Tarsus’ da doğan kiliselerin ilk kurucusu başta Hz. İsa’ nın muhalifi olup sonradan havarilerinden biri olan Aziz Pavlus ile nice filozof, düşünür ve kralların bu topraklarda yaşaması, buralardan geçmesi Anadolu topraklarının ne kadar önemli olduğunu gösterir. Kısacası, tarihi ve kutsalları ile dünyada Anadolu yani Türkiye’ miz çok önemlidir.
İrfan Yıldırım Çevik
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.