- 868 Okunma
- 17 Yorum
- 6 Beğeni
BENZETMELER
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Kıvamında pişirilmiş yumuşak bir biftek sade de yenilebilir. Ancak; yanında bir yarım domates, közlenmiş sivri biber, bir taze soğan olunca bir başka tat bir başka zevk, bir başka görüntü, bir başka iştah verir yiyenlere.
Yazılan bir şiirde, bir yazıda yapılan benzetmeler de o yazılanın süsüdür, güzelliğidir, tadıdır. Yazılanın okunmasını, okunanın sevilmesini, okunandan zevk alınmasını sağlar.
Bazı benzetmeler vardır. Şiddetli bir yağmur anlatılırken -sicim gibi, bardaktan boşalırcasına- denilir. Güzel anlatımlardır bunlar. Yalnız; bunun gibi kullanımlar ihtiyarlamış, eskimiş, kalıplaşmış, anlamlarını yitirmişlerdir. Yazarlara düşen bir başka görev de; yeni bir kelime, yeni bir cümle, yeni bir anlatım katmaktır edebiyata…
YAĞMUR:
Yavrusunu kaybetmiş annenin gözyaşları gibidir yağmur. Bulutlar ağlarken acısından üzüntüsünden arada bir bağırır. Yaz boyunca nazlı nazlı yürüyen leylekler sıcaklara uçmuştur. Toprağını terk etmeyen serçeler, korkmuşlar ağaçların dallarına sinmişler, çatıların altlarına saklanmışlar, bulutların gözyaşlarının dinmesini, acılarının hafiflemesini beklerler.
KAR:
Azimli, kararlı, birbirlerine dokunmadan, aynı hedefe iner kar taneleri. Vakur ve sakindirler. Toprağa inerler, birleşirler, sonra güneşe teslim olup, yavaş yavaş ölürler. Karların ölümüne ağaçlar, bitkiler sevinir. Bir ölüm bir dirim demektir. Onlar yeniden can bulacak, canlılara can olacaklardır.
Biri bakar pencereden, apak karlara. Yüreği kararır. Tek umudu bahardadır. Bahar gelecek, güneş gülecek, toprak tütecektir.
GECE:
Akşam olmuş güneş ışıtmış, ısıtmış yorulmuş, işi bitmiştir. O dinlenmeye çekilirken, Ay yanında yıldız çocuklarıyla alır nöbeti. Ay güler, yıldızlar, aşağılara taaa aşağılara göz kırpar. Bazen aralarından, bazı yıldızlar alır başını giderler. Nereye niçin gittiğini kimse bilmez, bilemez. Belki de kardeşleriyle kavga etmiştir, ya da önemli bir görevi vardır.
SOĞUK:
İşsiz babanın evdeki karısını, çocuklarını dövmesi gibidir soğuk.
Sokağa çıkar iş yok. Eve gelir aş yok.
SICAK:
Güçlü bir pehlivanın rakibini altına alıp ezmesi gibidir sıcak. Rakip çaresiz nefessiz, umarsız kalmış gözlerini hakemin düdüğüne dikmiştir… Ve hakem çalar düdüğünü. Kalkar alttaki rakip. Bir peşrev atar ki…
Aman Allahhh…
Alkışlar göğü tutar. Bulutlar bu sefer sevinçten ağlar. Kim mi kazanır?
İYİ olan kazanır…
YORUMLAR
Yüreğine sağlık hocam anlamlı bir yazı olmuş yürekten kutlarım saygılar selamlar
Bedri Tokul
Sağ olun .
Selam ve saygıyla.
Merhaba Bedri Bey kalem dost,
Yazım dünyamıza yeni soluklar getirecek yaklaşımlarımız takdire şayan.
Evet, dillere pelesenk olmuş benzetmelere yerini daha yeni çağrışımlar getirecek sözlere bırakmalı yerlerini. Bu bağlamda açtığınız yol ilginç.
Kutlarım.
Bedri Tokul
Selam ve saygılar
Değerli dostum...
Bedri Tokul
Çok anlamlı bir örnek...
Teşekkürler.
Selamlar.
Bedri Tokul
Dileğinize yürekten katılıyorum.
Selam ve saygılarımla.
Bedri Tokul
Güller açacak.
Her şey İYİ olacak.
Teşekkürler.
Selam ve Saygıyla.
Alaim-i semalardan nem sağıp bulutlar yere dökerken benim de gözlerimden siyim siyim yaş dökülmekteydi.
Kesinlikle katılıyorum.
Girişteki benzetme çok yerinde. Ne yaparsan yap sunum çok önemli. Her şeyin albenisi olmalı.
Tebrik ederim.
Kelden öptüm.
Selamlar.
Bedri Tokul
Ne güzel bir yağmur benzetmesiydi o !
Zaten benim dememde o .
İyi yazarlar iyi benzetmeler yaparlar.
Her şey İYİ olacak İYİ...
Öptüm gözlerinden.
Okuduklarımdan birçok sonuç kendime göre çıkardım. Bunlardan en önemlisi hangi yemeği yerseniz yiyin mutlak ve mutlak keyif almak istiyorsanız gurme olmak gerekiyor. Birde sevdiğiniz ve sohbetine değer insanlar olmalı….
Hangi işi yapacaksanız yapın tüm renkleri birbirleriyle harmanlayıp bütünleştirmeniz gerekiyor..
Tesadüfi ikinci kez günde birlikteyiz. Birçok insanın defterde abisi saygısında ve sevgisindesiniz…
Aynı duygularla kardeşiniz olarak tebriklerimle saygılarımla selamlarımı bırakıyorum.
Bedri Tokul
Çok teşekkür ediyorum Kardeşim.
Selamın başım gözüm üstüne...
Selam ve saygıyla.
Değerli Bedri Tokul ağabey,
Çok naif bir dokunuş olmuş kelimelere bu yazınız.
Ve muhteşem bir nihayet vermişsiniz ; " İYİ olan kazanır "
Bize de amin demek düşer.
İYİ olanlarla birlikte, İYİ'liğe doğru yürümek için.
Ellerinizden öper selam ve muhabbetlerini sunarım.
erolabi tarafından 19.1.2023 09:42:55 zamanında düzenlenmiştir.
Bedri Tokul
Bu yazıyla anlatmak istediğim bir fikir de senin anladığın gibiydi.
Bende gözlerinden öper sana ve arkadaşlarına İYİ likler dilerim.
Konuya verdiğiniz değer ve emeğiniz için teşekkürler.
Bende henüz emekleme aşamasında olan bilgilerimle şöyle bir katkı sunmak isterim.
Mesela yağmur kelimesini hiç kullanmadan yağmuru çağrıştırabilmeli imgeler.
Keza diğer verdiğiniz kar, gece, soğuk, sıcak kelimeleri içinde aynı fikrim geçerli.
İlk örnek cümlenizi uyarlarsam:
Bulutların ağlaması, yavrusunu kaybetmiş bir annenin gözyaşları gibidir. Ağlarken acısından üzüntüsünden arada bir bağırır bulutlar.
Saygılarla
Bedri Tokul
Evet... Çok haklısınız. Sizin verdiğiniz örnekte ki gibi olursa
daha güzel daha anlamlı olurdu.
Zaten benim yaptığım benzetmeler bir kalıp değil ki.
Her yazar kendine göre benzetmeler yapar.
Sizin verdiğiniz örnekte olduğu gibi.
Değerli yorumunuz için teşekkür ediyor selam ve saygılarımı gönderiyorum.
Bedri Tokul
Ben de sana teşekkür ediyor selam ve saygılarımı gönderiyorum.
Yazı çok doyurucu ve dili arı çok sevdim üstadım
Ve yoksul heybeme alacağımı aldım izinizle ayrılıyorum
Çokça imren bırakarak
Sizler böyle ışık olun bizlere
Saygıyla selamlıyorum
Bedri Tokul
Sağ olun, var olun...
merhaba Bedri abi.
güzel bir konu seçmişsiniz. üzerine sayfalarca konuşulabilir usta şairlerden yazarlardan örneklerle desteklenebilir.
ancak şuan
havaalanına açılan kapıdan geleceği içeriye almak için dakikaların nabzını tutuyorum
edebiyat adına verdiğiniz kıymetli bilgiler için teşekkür ediyorum
güzel geçsin geceniz
selam ve saygılarımla abi
Bedri Tokul
Niyetim ukalalık değil.
Yardımcı olabildiysem ne mutlu bana.
Selam ve Saygıyla ...