- 349 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
KARAKAOLUN EMRİ
KARAKOLUN EMRİ
.
Sanayi ürünü un bana göre değil. Beyazlığına beyaz. Bembeyaz, apak… Özlü mü özlü. Yufka ekmek yapımına çok uygun. Kağıt gibi ince açılıyor. Lakin ne tadı var ne tuzu! Plastik madde gibi. O güzelim tandır yufkalarının verdiği tad yok bu sanayi ürünü unlarda.
Kepeksiz. Toz gibi. Nerde eski buğday unları. Su değirmenlerde öğütülen buğdaylardan yapılan tam buğday unu. Rengi esmerce. Pek özlü olmaz. Kağıt gibi açılmaz yufkası. Ama ağzına aldığında dağılır. Bir hoş tadı vardır ki tarifsiz. Yufka ekmek pişirilirken sokağa yayılan ekmek kokusu iştah kabartıcıdır.
.
Su değirmenleri tarih oldu. Şimdi elektrikle çalışan değirmenler var. Bu değirmenlerde tam buğday unu bulmak mümkün. Buğday götürürseniz öğütüp veriyorlar. Ne güzel…
Gel gör ki Boğazlıyan’da un değirmeni bulamazsınız. Un fabrikası var. Un değirmeni yok.Uzunlu’da, Çandır’da yok. Bulgur değirmeni var. Felahiye’de olduğunu duydum. Felahiye’ye gidip buğday öğüttüreceğim.
.
Mersin’de bazı semtlerde değirmenler var. Un, mısır, nohut, mercimek, yulaf…öğütürler. Bulgur yaparlar. Çok amaçlı. Yapan yapmış.
Kargıpınarı’nda böyle bir değirmenden tam buğday unu aldık. Değirmenci Ali işini bilen biri. Güler yüzlü, tatlı dilli.
Bir tabela yazdırıp asmış değirmenin ön cephesine. Tabela dikkatimi çekti. Şu ibare yazılı: “Veresiye yoktur Karakolun emriyle”
Dedim ki:
-Ali can! Veresiyeniz yok, anladım. Ama bu “karakolun emriyle” ne oluyor?
Değirmenci Ali güldü:
-Daha önce veresiye veriyordum. Veresi dönmeyince müşteriyle karakolluk oluyorduk. Karakol amiri dedi ki: “Ali Usta. Bizi bu işlere bulaştırma. Ya veresiyi kaldır ya da sonucuna katlan. Bir de sizinle mi uğraşacağız?”
Şimdi veresi isteyene diyorum ki: ”Git karakoldan kağıt getir.”
Rahatladım. Geçenlerde veresi un isteyene de aynı şeyi söyledim. Adam gitmiş kahvede demiş ki: “Değirmenci İsmet İnönü olmuş. Un vermek için karakoldan kağıt istiyor. Karneyle un veriyor.”
Gülüştük.
.
Karakolun emriyle veresiyenin kaldırılışını öğrendik. Değirmenci Ali’nin bu taktiği işe yaramış. Artık kimse veresi un istemiyormuş.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.