- 332 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
BERBERİLER.
BERBERİLER KİMDİR?
Kuzey Afrika’ya yayılmış bir kavimdir. Hâmi ırklar topluluğundan olmakla beraber, Sâmiler’e en yaklaşan ırklardandır.
Berberiler, Mısır dışındaki bütün Kuzey Afrika’nın yerli ahalisidir. VII. yüzyılın sonlarında başlayan Arap istilâsı Berberiler’i her gün biraz daha Araplaştırmıştır. Öyle ki bugün Fas, Cezayir, Tunus ve Libya’da Arapça konuşan halkın önemli bir bölümü Berberî asıllıdır. Dillerini koruyanlar Fas’ta , Cezayir’de (Büyük Sahra dahil) , Moritanya da , Libya’ da yaşamaktadır. Tunus’ta hemen hemen hiç kalmamıştır. Mezhepleri, bütün Kuzey Afrika kavimlerinde olduğu gibi Malikî’dir. Cezayir’ de Haricî mezhebinden olan yani Sünnî olmayan küçük bir azınlık da vardır.
Berberîler, Kuzey Afrika’da pek çok devlet ve devletçik kurmuşlardır. Bunlardan Nümidya Krallığı Akdeniz bölgesinde büyük bir önem kazandı, fakat gene önemli bir Berberî krallığı olan Moritanya gibi sonradan Roma İmparatorluğu’na katıldı. Berberîler, Bizans’tan sonra Arap hâkimiyetine geçtiler, Araplarla İspanya’ya geçerek büyük ölçüde İberya Yarımadası’na yerleştiler. Tarık ibni Ziyad da bir Berberi idi.
Kuzey Afrika ve İspanya’da Berberî asıllı hanedanların kurdukları devletler, tamamen Araplaşmışlardır. Bunların en önemlileri bütün Kuzey Afrika ile İberya Yarımadası’nın güney yarısını kaplayan, Hıristiyanlar ile büyük mücadelelerde bulunan Murâbıt ve Muvahhit imparatorluklarıdır.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.