- 388 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Sınama
2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı Türkçe Dersi 6.Sınıflar Yazılı Sınav Soruları
Adı: Soyadı: No: Sınıf: Tarih:
"Yağmur sularından
ırmaklardan
Ve gözyaşlarından
Ah çocuklar( )
"Az söz erin yüküdür
Çok söz hayvan yüküdür.
Bilene bu söz yeter
Sende cevher var ise."
1.Yukarıdaki şiirin ölçüsünü ve ana duygusunu belirleyiniz?10 puan
2.Şiirde parantez işaretli yere uygun olan noktalama işaretini getiriniz?10 puan
Beni büsbütün yalnız, kimsesiz sanıyor. Kendini üzüyorsun. Kederi bırak( ) Mahzun olma( ) Ben alıştım( ) Büyük bilgenin tabiriyle :yalnızlıkta bir nur buldum( ) Kendimi kimsesiz bir yetim gibi hissediyor muyum( ) bazen evet. Her insan gibi ben de kimi zamanlar yalnızlık azabını tadıyorum( )
Her insanın fıtratı farklı tıpkı çiçekler gibi.
İnsanlar da böyle olmalı işte.
3.Yukarıdaki metnin konusunu belirleyip yeni bir başlık bırakınız? 10 puan
4.Metnin anafikrini yazınız? 10 puan
5.Metindeki yazım ve noktalama hatalarını düzeltiniz? 10 puan
6.Aşağıda anlamları verilen kelimeleri metinden bulunuz? 10 puan
1) Yanında başkaları bulunmayan. ...
2)Derin ve geniş bilgisi olan kimse.. ...
3)Bir şeyin olasılığını düşünmek, zan...
7.Aşağıdaki kelimelerin "kök ve eklerini" ayırıp altlarına yazınız?
1. İnsanlar. 2.kimsesiz 3.Bahçemizde
8.Doğum gününü kutlamak, yabancı bir gelenek de olsa, zamanın neresinde bulunduğunu, ne kadar yol aldığını hatırlatması ve zaman bilincini geliştirmesi bakımından yararlı olabilir. Ama "Doğum günün kutlu olsun ya da mutlu olsun" demek dururken "Happy birtday to you." da neyin nesi? Türkçede karşılanması pek zor bir kavram mı? Felsefi bir kavram söz konusu mu ki yabancı bir geleneği olduğu gibi, sözleriyle birlikte aktarıyoruz? Gelecek yüzyıla nasıl bir kimlikle...
Yukarıda giriş ve gelişme bölümü verilen metnin sonuç bölümünü yazınız? 10 p.
9.-mi eki ve - ler, - lar ekinin cümlelere kattığı anlamı karşılarına yazınız?
1.Savaşlar olmasın. ...
2.Ahmetler misafir gelecek. ...
3.Kardeşim çalışkan mı çalışkandı...
10. "Söz var,ağızdan kurşun gibi seker gider,
Söz var, padişah gibi oturur cümlenin başına.
Söz var, asılmaktan kurtarır seni."(Bahaettin Karakoç) Bu dörtlüğün ana duygusunu belirleyiniz?
ACIMAK
Sivas’ta memur iken bir zaman resmi işlerden göz açamamıştım. Küçüklüğümden beri okumayı çok severdim. Günümün birkaç saatini kitaplara verirdim. Hatta biraz şiire de hevesim vardı. Zaman zaman gazeller, şarkılar yazmaya çalışıyordum. Bu tesirler altında hatıra defterimi de bir köşeye atmıştım. Zaten insanın günden güne küçüldüğünü, bayağılaştığını kaydetmesinde ne zevk olurdu ki? Sonra kaymakam oldum, yeni bir muhite, yeni bir havaya girdim. Bu değişim bana garip bir tesir yaptı.
1.Yukarıdaki paragrafın konusu nedir, metne yeni bir başlık bulunuz?
2.Aşağıdaki sözcüklerin anlamlarını karşılarına yazınız?
Vazife:
Amir:
Kıymetli:
Memleket:
3.Metinde geçen "havaya girmek" kelime grubundan ne anladınız?
4.*Komşumuz "ıvır zıvıra" para vermez. Cümlesindeki ikileme kuruluşu yönüyle "her iki kelimesi anlamsız" ikilemedir. "Zaman zaman" gazeller, şarkılar yazmaya çalışıyordum. (... ...)
*Yahut "saçma sapan" şeyler yazmışsam?(... )Cümlelerindeki ikilemeleri kuruluşu yönüyle değerlendirip yazınız?
5.Söyleşi türünün özelliklerinden doğru olanları işaretleyiniz?
_Samimi bir anlatımı vardır.
_Güncel konuları ele almaz.
_Yazar karşısında biri varmış gibi davranır.
6.Bu gün Ahmetlere uğrayacağım. Cümlesinde çokluk eki "aile anlamı" katmıştır. - Ler, lar ekinin "abartma" anlamı kattığı bir cümle yazınız?
" "
7."Ana dilin muhabbeti
Öğretti bu hakikati
Başka ili, başka milleti
Ayıp sayanımdır dilim.
İllerin öz ana dili."
Yukarıdaki şiirin konusunu ve ana duygusunu belirleyiniz?
8."Dilerim, yurdumun çocukları
Tüm çocukları dünyanın
Gülüp oynasınlar bugünkü gibi
Acıda, sevinçte kardeş olsunlar...
Çınlasın yeryüzünde barış türküleri." Yandaki şiirin anaduygusunu ve ölçüsünü belirleyiniz?
9)"Gurur-umuz" Boş-luk" kelimelerinin yapısı yönüyle çeşitlerini altlarına yazınız?
10."Tahir, gece rüyasında vahşi hayvanların saldırısına uğradığını, bütün mücadelesine rağmen kendini kurtaramadığnı gördü. Sabah olunca rüyasını dadısına anlattı. Dadısının nasihatine göre hareket etmeyi uygun buldu. "
11.Aşağıda anlamları verilen sözcükleri metinden bulup parantez işaretli yerlere yazınız?
1.Düş. Gerçekleşmesi imkansız durum,hayal. (...)
2. Uğraşma, didinme. Didişme, kavga. (...)
3.Çocuk bakımı ile görevli kadın. (... )
12. Öğretmeninizle yaşadığınız bir anınızı kompozisyon kurallarına uyarak yazınız?
TÜRKÇE DERSİ ...SINIFI ORTAK YAZILII SINAVI
ADI:SOYAD: SINIF: NO: TARİH:
**.Aşağıdaki cümleleri" öznellik,nesnellik" açısından sınıflandırınız?
-.Osmanlı Devleti 1299 yılında kuruldu.( )
-.Dinlediğim şarkı herkesin beğendiği şarkıydı. ( )
-.Ülkemizin en uzun sınırı Suriye iledir.( )
**.Gezip gördüğünüz bir mekanı,şehri tanıtan bir yazı yazınız?
**"Aşkın aldı benden beni/Ben yanarım dünü günü. Bana seni gerek seni." Dörtlükte geçen "iyelik zamiri ve şahıs zamirlerini bulunuz?
14. Aşağıdaki cümleleri anlamlarına(abartma,benzetme,öznel,karşılaştırma,nesnel) göre sınıflandırıp karşılarına yazınız?
*.Ailemin dünyalar kadar işi var. (...)
*.Dede Korkut kitabı en çok beğenilen kitaptır. (...)
*.İlimiz Akdeniz bölgesinde bulunmaktadır. (...)
*.Ahmet Aslan kadar güçlüdür... ...
*Ay gümüş bir tepsi gibiydi..."
15"Mağaza vitrinlerindeki mankenleri bilirsiniz. Hepsi güler yüzlüdür. İçlerinde pek de güzelleri var. Ama dilleri olmadığı için soğuk dururlar. Onlar her ne kadar insan benzeri iseler de sahici insanları güzel yapan, sıcak yapan dildir. Ama her dil değil. Dil yarası yaraların en derinidir, derler. (Şevket Rado)
Yukarıdaki metini karşılayan bir atasözü yazınız?
... Çocuklara, gençlere şiirler, hikayeler, romanlar okutturun. Onları tiyatrolara, sinemalara gönderin. O hikayelerin, romanların, oyunların insanlarıyla tanışsınlar. Onları tanımakla gerçekteki insanları daha iyi anlarlar. Çocuğunuz büyüyünce ne olursa olsun, küçükken siz ona edebiyatı sevdirmeye bakın. İlim ve bilgi sonradan gelecektir. Önce insanlığını kurmak, hayalini işletmek gerek.
16.Yukardaki metne bir başlık bulunuz?
17.Metinden hareketle kültür ve sanat faaliyetlerinde bulunmak niçin önemlidir?
Baş Parmak
İnsanın en soylu organı hangisidir, diye sorsalar, hepimizin vereceği cevap budur:Beyin! Oysa beyinden daha yüksek ve hatta insanı diğer yaratıklardan ayıran ve onu bütün hayvanlara göre üstün yere çıkaran beyin değil, sadece elinin baş parmağıymış. Baş parmağın diğer parmaklarla birleşip iş görebilecek bir durumda olmasıdır ki, insana unsurlar üzerinde üstünlük olanağını veriyor. Bunu söyleyen, doğa tarihi bilimidir. İlk insan, zekasıyla değil, sırf elinin biçimi sayesinde taştan bir balta yapmayı başararak ağaç dallarını kesmiş ve mağara dışında, ilk mimari eserini yaratabilmiştir. Baş parmak insan uygarlığının yarısını oluşturduktan sonradır ki, beyin, doğal uykusundan silkinerek konuşmaya başlamış insan işlerine karışmaya başlamış. Ortaçağı akıl, bugünkü Amerika’yı ise baş parmak yapmıştır. Baş parmağın akla ve ukalalığa üstün gelmesini dilemek, hepimizin kutsal bir görevi olmalı. (Kaynak:Ahmet Haşim, Bize Göre, 73-74.sayfa)
3.Yukarıdaki metnin anafikrini yazınız?
SORU
**"Bunlar hep doğru sözlerdi,zaten kendim de suçlu olduğumu anlıyordum. Ama gel gelelim şiir ezberlemeye oturdum mu, belleğime nereden geldiği belirsiz bambaşka sözler, hamam böcekleri gibi üşüşmeye başlıyor, düzgün dizeler şeklinde sıralanıyordu." (Gorki, Çocukluğum)
" Aşağıdaki cümleleri anlamı yönünden(benzetme, abartma, amaç, koşul, konuşturma vb.) sınıflandırınız?
Sorulara işe yarar cevaplar verebilmek için birikime ihtiyaç var. ...
Yani ne kadar sözcüğün varsa o kadar geniş düşünür ve özgürleşirsin. ...
"Üflesen uçacak kadar zayıfım."...
TÜRKÇE DERSİ 1.DÖNEM 2.YAZILI YOKLAMASI
Adı. Soyadı: Sınıfı :no: Tarih:
... Tıp öğrencisi Bursadaki Bilge Kitapevi’nin raflarını karıştırırken aradığı kitabı bulduğuna sevindi. Kitabın arkasını çevirdiğinde gördüğü fiyat, gülümsemesini dondurdu. Belli etmeden sayfaları hızla geçti. Aradığı bölümü buldu. Kitapevinin sahiplerine gizlice baktı. İkisi dünyadan habersiz müşterilerle görüşüyordu. Kitabı okuyup işaret bıraktı ve kitapçıdan çıktı. Ertesi gün yine gelip işaretli yerden...
1.Yukardaki metnin konusu nedir, metne bir başlık ekleyiniz? 10 puan
2.Öğrenci kitabın fiyatını görünce ne yapmış? 10 puan
3.Bu metnin "sonuç" bölümünü bir-iki cümleyle siz tamamlayınız? 10 puan
4*.Bilim,sanat,spor,tıp,edebiyat vb. konularda kullanılan özel sözcüklere... ...
... adı verilir. (5puan)
*Beş duyu organımızla hissettğimiz sözcüklere... denir. (5puan)
5.Dilimizde - ler - lar eki cümleye farklı anlamlar katar. Cümlelerde hangi anlam kattığını yazınız? 10 puan
Çiçekler sulanmış:
Ahmetler geziye çıkmış.:
6.Aşağıdaki cümlelerin karşılarına"sebep-sonuç, amaç-sonuç, karşılaştırma"anlamı katıp katmadıklarını yazınız? 10 puan
"Dünküne göre bu gün daha iyiyim:
*İlgi görmediğinden yazmamaya karar verdi:
*Onu görebilmek için buralara geldim:
*Aramadığı için arkadaşına darılmış:
7.Aşağıdaki cümlelerden hangilerinde" isim, zamir, edat, bağlaç"var. Karşılarına yazınız? 10 puan
Ahmet," çocukluk" arkadaşımdı:
"Sana "yakışmayanı hayata geçirme:
Eve" ne" gelen var" ne" giden var:
Yolcu "ile"giden yorulmaz:
8."Belgisiz zamire" ve "soru zamirine" birer tane örnek cümle yazınız? 10 puan
9.İçerisinde "dil" sözcüğü geçen üç tane "deyim veya atasözü" yazınız? 10puan
10."Akıl kişiye sermayedir." atasözü ile ilgili bir kompozisyon yazınız? 10puan
TÜRKÇE DERSİ1. DÖNEM 2.Y...
ADI: SOYADI: SINIF:NO:
"Dövene elsiz gerek.
Sövene dilsiz gerek.
Derviş gönülsüz gerek.
Sen derviş olamazsın." (Yunus Emre)
1.Yandaki dörtlüğün"ölçüsünü ve ana duygusunu"bulunuz? 10puan
2.Düşüncenin gücü keskin bir bıçaktır... Cümlesinde hangi edebi sanat vardır, noktalı yere yazınız? 10 puan
3.Mısra sonlarında " aynı görevli ek ve kelimelere... ...
adı verilir? Noktalı yere yazınız. 10 puan
4.Aşağıdaki cümlelerin hangilerinde" edat, bağlaç, isim, zamir"vardır? Cümlelerin karşılarına yazınız. 10 puan
*"Bunu" ben anlatabilirim...
*Zil çaldı"mı"yanıma gelsin...
*Bana vermek" üzere"defteri götürebilir.
*"Ya" benimle gel" ya da"evde otur...
5.Aşağıdaki cümleler "anlamına" göre nasıl cümledir? Karşılarına yazınız. 10 puan
*Bu kitabı alırsan ben okurum...
*Bu şehir eskiden çok daha güzeldi...
*Hastalandığından derse gelemedi...
*Tarladaki buğdaylar biçilmiş olmalı...
"Bülbülü altın kafese koymuşlar:Ah vatanım,demiş."
6.Aşağıdakilerin hangisinde hem benzetme hem abartma vardır? 10 puan
A) Ya gözler altındaki halkalar...
B) Elma gibiydi yanakları.
C) Tavşan üzüntüden boynunu büktü.
D) Dağ gibi çamaşırları ütülemek beni öldürdü.
7.Hangi cümlede bir zamir vardır? 10 puan
A) Herkes tahtaya baksın.
B) Bilgisayarını almışlar.
C) Yazım kurallarına uyalım
D) Mesleğimi severek yaparım.
8.Kalem kılıçtan keskindir. Atasözü ile ilgili bir kompozisyon yazınız? 30 puan
..
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.