- 189 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
SAĞLIKLI YAŞAM-3
STRES (GERİLİM )
Bugünkü konumuzu çağımızın vebası olan STRES (gerilim )hastalığına ayırdım.
Gerilim , tüm hastalıkların sinsi bir tetikleyicisidir. Herşey kendimizde başlar ve kendimizde biter.
İstem içi veya istem dışı çalışan bütün organlarımızı yöneten ana kumanda merkezi beynimizdir. Beynimiz işgal altında kalırsa sağlıklı düşünme yeteneneğimizi kaybederiz.
İşgal altındaki beynimiz; endişe,gerilim, kuşku, korku, güvensizlik, panik atak ve bunların toplamı olan DEPRESYONU ortaya çıkartır. Deprasyona giren insan da kararsızlık ve yanlış kararlar almaktan kurtulamaz.
Bu kişisel olarak çoğalırsa, zamanla topluma da yayılır ki, "hasta bir toplum" olmaktan kurtulamayız.
Gerilimin vücuda genel etkileri şunlardır;
Baş ağrısı
Kas gerginliği
Göğüs ağrısı
Yorgunluk.
Cinsel yaşamda bozukluk
Mide ağrıları
Uyku sorunları
Solunumda bozukluk
Kalp atışlarında bozukluk
Gerilimin ruh haline genel etkileri de şunlardır;
Huzursuzluk
Durgunluk
Kararsızlık
İçe kapanma
Sürekli sinirlilik hali ve öfke
Bir şeye odaklanamama
Sosyal alandan uzaklaşma
Gerilimin davranışlarımıza genel etkisi de şunlardır;
Aşırı yeme veya iştahsızlık
Uyuşturucu veya alkol kullanımında artış
Tütün kullanımında artış.
Şimdi de kurtulma yöntemlerini sıralayabiliriz artık.
1) Rahatlamayı öğrenelim;
Rahatlama sadece fiziksel gücümüze değil zihinsel ve duygusal süreçlerimize de faydalı olacaktır.
Örneğin; gülümsemek, kahkaha atmak, yürümek, koşmak, yüzmek, parklarda dolaşarak doğayla haşır neşir olmak.
Gerektiğinde çok olgun, gerektiğinde de çocuk gibi davranabilmek.
Burada bir anımı da paylaşmak istiyorum sizlerle;
Biliyorsunuz, Denizli dokumacılığıyla ünlü bir ilimizdir.
Kadın kadına düzenlenen günü birlik turlarla önce Buldan’a gittik. Ne ihtiyacımız varsa aldıktan sonra, olabildiğince yeşillik bir mesire alanında şelaleden akan suların üzerine yapılan tahtadan şadırvanlara yerleştik.
Yanımıza aldığımız yiyecekleri, tahtadan yapılmış yer sofrasının üzerine yerleştirdik.
Güzelce karınlarımızı doyurup dinlendikten sonra etrafı dolaşıyorduk ki kocaman, üzeri minderlerle kaplanmış zıpzıplar gördük.
"Haydin arkadaşlar, yaşayamadığımız çocukluğumuzu yaşayalım bugün" diyerek çıktık zıpzıpların üzerine.
Gülmekten karınlarımız acıyana kadar zıpladık. Tüm gerilimimizden kurtulmuş olarak, aynı günün akşamında Buldan Belediyesinin düzenlemiş olduğu halk konserine katıldık.
Konserde de, çok sevdiğim seslerden sevgili İntizar vardı. Coşkuyla eşlik ettik kendisine ve konser bittikten sonra evlerimize döndük.
Bu bir günlük gezinin sonuçları bile uzun süre diri tutttu bizleri
Sizler de deneyebilirsiniz.
2) Derin ve ritmik nefes alalım;
Derin nefes alıp vermemiz hücrelerimizin güçlü ve sağlıklı kalması için gerekli oksijeni almamızı sağlar. Fiziksel, zihinsel ve duygusal enerjimizi arttırır. Bizi gerilim ve baskılardan uzaklaştırır.
Burnumuzdan derince aldığımız havayı, ağzımızdan yavaşça üfleyerek boşaltma işlemini beş kere tekrarlayalım kendimizi çok gergin hissettiğimiz zamanlarda.
3) Düşüncelerimiz olumlu yönde olmalı;
Bir sorun anında bu durumdan çıkartabileceğimiz olumlu yorumlara odaklanalım . Evrene hangi sinyali verirsek, o kendimize geri döner.
4) Çok fazla tepki vermemeye özen gösterelim;
Sürekli bir tepkisellik hali sadece hayati durumlarda değil günlük yaşamda da fizyolojik sistemimiz üzerinde bir tehdit oluşturur;
5) “Hayır” demeyi öğrenelim;
Bu “gerçekçi”, sağlıklı, imkanların dışındaki şeyleri yapmaya çalışmamak için bir önlemdir.
6) “Hayır” diyelim ve bu tercihle İlgili kendimizi iyi hissedelim. Bazılarımız kendilerini düşünmenin bencilce olduğuna inanırlar. Bu yanlıştır.
Kendimiz sağlıklı olmazsak,kimseye yararlı olamayız.
7) Gerçekçi beklentiler oluşturalım;
Mükemmeliyetçilikten ve suçluluk duygularından kaynaklı gerginlik bizim kendi yarattığımız gerginliktir. Karşıdan beklenti içinde olmayalım.
8) İyi arkadaşlıklar kuralım;
Güvenebileceğimiz GERÇEK tanıdık insanlarla yakın ilişkiler kurmak gerginliği azaltır ve duygusal tatmini yükseltir.
Sosyal medya arkadaşlarımızı gerçek arkadaşlarımızın gerçek tanıdıklarından,ya da paylaşımlarını ve yorumlarını görebildiğimiz kişilerden seçelim.
9) Psikolog ve psikiyatrist desteği alalım;
Nasıl ki diş, göz, kulak-burun boğaz, dahili ve harici rahatsızlıklarımızda uzman doktora gidiyorsak; cinsel ve ruhsal rahatsızlıklarımız için de konu uzmanına gitmekten utanmayalım
Kimsenin, bizlere sapık veya deli damgası vurma hakkı yoktur.
10- Kendimize ve ailemize zaman ayıralım;
Günün 24 saatlik yaşam dilimi içinde önce kendimize, ailemize, yakın akrabalarımıza , daha sonra da arkadaş ve dostlarımıza. Unutmayalım ki bize en yakın olan yine kendimiz ve aile bağlarımızdır.
Saygılarımla...Sevgilerimle...
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.