- 667 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Zeus
Zeus
Antik dönemlere dair anlatılanların tamamı, sonradan yazılanlardan ibaret! Kişinin bizzat kendisi, olaylara şahit olmadığına göre söylemleri de sadece (Bu yazdıklarım gibi) nakilden ibarettir. Masal gibidir!
İlahlık, soy veya hanedanlıktan geliyor! Ölümsüzlük bunu gerektiriyor! Yeni ilahın, mevcut olanı yenmesi gerek! Ölümlülerin payına ise ilahların gazabına uğramamak için tedbir almak yani itaat etmek düşer!
Doğa olayları, “İlahi güç” olarak açıklanmış!
Evlilikler, ilahlar arasında olabileceği için aile içi olabilir; diğerleri ilah değil.
Olympos, ulaşılamaz ve yüksekte olmalı!
Tanrı Kronos, kendine rakip olma ihtimali olanları yiyor! Kendi oğullarını yiyor! Bebekler ölümsüz oldukları için aslında mideye hapsoluyor!
Zeus annesi tarafından saklandığı için yenilmekten-ebedi hapisten kurtuluyor! Mağarada büyüyen çocuk!
Adakların adanması ve kutsal yerleri ziyaret geleneği bu çocukların saklandığı yerler oluyor!
Kaçırılan lider Zeus, babasına (Kronos) meydan okuyarak başlıyor!
Başarılı olur ise Tanrı olacak, değil ise sonsuz ateşe-cehenneme düşecek! Kendi soyu ve babasına karşı savaşması gerek! Babasının yuttuğu kardeşlerini kurtarıp onlarla birlikte savaşa başlıyor! Zeus, cehennemden kurtardığı muhalifleri de yanına alıyor!
Zeus’un esas silahı, şimşek olsa da volkanik patlamalar ve su baskınları da savaş senaryosuna ekleniyor! Afetlerin insanların hafızasındaki etkisi sahipleniliyor! Zeus, karşısına çıkarılan dev canavarı yıldırım ile alt edip hedefine ulaşıyor! Rakipler, sonsuz ateşe-cehenneme postalanıyor!
Babası gibi Zeus da kendi neslinden korkuyor! Bu nedenle ilk karısını yutuyor! Kadınların konumuna dair bir hamle yapmış gibi. Zeus’un ilah olmayan annelerden olan çocukları yüzü aşıyor!
Kartal, Zeus’un sembolü! Tapınakta yazan “En yüce Zeus” yazısı, teorik olarak tanrıları teke yani Zeus’a indiriyor! İhanet ise en yakınındaki “Dişi” den geliyor! Şekil değiştirebilen şehvet düşkünü Zeus, ilah ailesinden kendi kardeşi olan eşinin ihanetine uğrar! Muhaliflerin de yardımıyla zincire vurulur! Zeus’un yardımına ateşten kurtardığı yaratıklar koşar ve ayaklanma atlatılır! Karısı Hera, altın zincire vurulur göğe asılır! Oğlu Apollon ve kardeşi Poseidon, duvar örme işine mahkum olur. İhanet eden tanrılara sert çıkar! Ceremeyi yine ölümlüler çeker! İnsanlar, su baskınında boğulur! Zeus’un gazabı, insanlar arasında düzen sağlamayı sağlıyor! Zeus korkusu, düzen sağlıyor! Afetler, Zeus’un öfkesi! Yamyamlıktan nefret ediyor. Babası, kendi çocuklarını yemiş, kendisi karısını yutmuş ama yamyamlıktan nefret ediyor! Ailenin yaptığını ölümlülerin yapması, hoş karşılanmıyor! Yamyamlığın cezası, sel baskını! Dünyayı su kaplıyor, ölümlülerden sadece iki tanesi bir gemi ile kurtuluyor! Ya ölümsüzler!
Son tahlilde; asıl olan soy kavgası, kişiselleşse de kişi üzerinden devam ediyor! Ölümsüzlük, halen kişinin bahsinin geçmesi olarak düşünülür ise Zeus, mitlerle ve firavunlar, mumyalanarak bu hedefe ulaşılmış sayılırlar!
Saygılarımla,
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.