- 282 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Gelişmiş Ülkelerde Elektrik Doğalgaz ve Akaryakıtta Sürekli Uyarı Ciddi Kısıtlılık Var
Hepsi de gelişmiş kalkınmış ülke. Almanya Fransa İngiltere G-7, bunlarla birlikte İtalya İspanya Portekiz, Hollanda Belçika ve sayılabilecek başka ülkeler G-20 ülkesidir. Hemen hepsi OECD ye üyedir. Gelişmişlik en zayıf olanında bizim üç, gelişmişinde beş katımızdır. Milli gelirlerine bakılırsa bu rahatlıkla görülebilir.
…………………….
Bu ülkelerde ciddi kısıtlılık söz konusu. Uyarı üzerine uyarı geliyor. Arabanızı az kullanın, hava kararmadan ışığı açmayın, ampulü teke düşürün, duştan kısa sürede çıkın elektriği ve suyu da iktisatlı kullanın, gerekmedikçe aracınızla turlamayın mümkünse yaya yürüyün deniliyor. Deniliyor ama bu uyarı havada da kalmıyor. Hemen herkes kendi ölçüsünce uyuyor.
……………………
Venezüella devlet başkanı Şavez duşu sekiz dakika ile sınırlandırmıştı zamanında. Su yok diyene keyfi olarak duşta kullanmayın fazla su tüketmeyin ikazı yapmıştı. Benzer şeyler Latinler’den gelir kimi zaman. Arjantin’de, Meksika ve Brezilya’da kimi tedbirlere rastlanır. Dokuca uyuşuruz, benzer niteliklere haiziz bu ülke insanlarıyla ama her nedense bizde bu mevzular hiç işlemez.
……………………
Zengin ülkelerde tasarrufa gidiliyor, tepeden aşağıya tüm insanlar buna uyuyor ancak biz bundan ders çıkarmıyoruz. O ülkelerde imkanı olan kişide tedbirlere uymak ve tasarrufta bulunmak adına bu kervana katılıyor ama biz de bu anlamda hiç bir gelişme yok. Akaryakıt, elektrik, gaz pahalı da olsa dışardan da gelse, elimizde dövizimiz bile olmasa gene de lüksümüzden hiç fedakarlık etmiyoruz.
…………………..
Eski arabaların kilometreleri dikkatimi çekiyor. Eskiden ortalama yol yapan beş bin, biraz yüklenen on bin yapardı. Yani on yıllık araba elli ile yüz bin arasında olurdu. Şimdi öyle değil yalnız. Geçen yıla kadar hani gaz ucuz, yakıt ucuz ya yüklenmişiz, otuz kırk bin yapar olmuşuz, arabaların ömründen tüketmişiz, ithal ettiğimiz dövizle aldığımız akaryakıta dünyanın parasını ödemişiz, arabaları eskitmiş hurdaya çıkarmışız tonlarca onarım ve bakım parası ödemişiz.
………………….
Herhalde toplumlar arası kültür farkından kaynaklı şeyler tüm bunlar. Birisi buldu mu vuruyor kırıyor öldürüyor, diğeri bulduğunu gelecek nesilleri de düşünerek iktisatlı kullanıyor.
Kemal SEYFİ
24.08.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.