- 244 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Amerika Tek midir Yoksa Birden Çokmudur
Amerika eyaletlerden oluşmakta küçük küçük çok sayıda devletçikler birleşerek Amerika Birleşik Devletlerini ortaya çıkarmakta ve tek vatan tek bayrak altında toplanmakta üniter devlet statüsü kazanmaktadırlar. Bu kadar parçalı yapı tek güç olduğunda süper güce ulaşmakta ve dünyanın kapadayısı pozisyonunu kazanmakta kafasını çıkaranın başını vurmakradır.
...
Bu ülke kendi içerisinde uzunca süre çarpışmış, güney kuzey çatışmasından sonra birliğini sağlamış ve iki yüz yıl gibi kısa bir süre içerisinde önemli bir güç haline gelmiştir.
...
Ülke başkanlık ve kuvvetler ayrılığı sistemiyle yönetilmekte kendi insanı için tüm demokratik sistemin unsurları uygulanmakta ancak iş başka milletlere ve mensuplarına geldiğinde bu onlara çok görülmektedir.
...
Ancak bu düzeyde güçlü ve yerleşik sisteme ve tüm kurumların oturmuşluğuna rağmem Donald Tramp başkanlığının son döneminde görevden gitmemek için ayak direyebilmiş ve her yola başvurmuştur. Neredeyse başarılı da oluyordu. Yardımcısı Mike Pence desteğini sürdürmüş olsaydı netice alabilirdi. Ancak Pence buna pirim vermedi ve doğru yerde durdu. Ne Amerika’yı zaafa uğrattı ne de Tramp’ı ele verdi. Devlet adamlığını gösterdi. Devlet adamlığı ise eski vali olmasındandı. Amerika’da valiler seçimle gelirler seçimle giderler. Bizdeki il valiliği gibi düşünmeyelim onlar eyalet valileridir yani bulunduğu eyaletin başkanıdırlar ve siyasidirler.
...
Amerika hem en demokratik hem de en baskıcı ülkedir. Bu nasıl oluyor denildiğinde başlıktaki tek mi yoksa üç amerika meselesinden yani çok yapılı sistemden, çoklu güçten kaynaklı bir durumdur. Amerika’yı hatta dünyanın hiç bir ülkesinde meşru yönetim tek başına yönetmez. Amerika’da özellikle farklı güç unsurları vardır. Ordu belli başlı olanıdır. Ordu, büyük şirketler yani sermaye ve senato yönetmektedir. Pentagon, Savunma, CAE, FBA önemli güç odaklarıdır ve özerk yapıları vardır. Amerika gücünü özellikle bu odakların kendi kurumsal yapılarından ve serbestliklerinden almaktadır. Böylelikle ortaya birden fazla ve çok sayıda güç unsuru çıkmaktadır. En karmaşık meselelerde kurumlar kendi pozisyonlarını almaktadırlar. Başkana sadece temsil işi kalmaktadır.
Kemal SEYFİ
19.08.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.