- 789 Okunma
- 5 Yorum
- 4 Beğeni
İskilip Dolması
.
Yemek yemeyi hepimiz severiz.
Hele hele değişik lezzetlere bayılırız.
Bizim İskilip’te öyle değişik bir yemek var ki! Nasıl anlatılır. Yüzlerce yıllık geçmişi var.
İSKİLİP DOLMASI.
“Dolma” deyince çoğunuzun aklına “Biber Dolması”, “Patlıcan Dolması”, “Kabak Dolması” falan gelir.
Değil değil, alakası yok.
İskilip Dolması; özel günlerde, özellikle düğünlerde yapılan bir yemek.
Yer yüzünde en uzun süreli pişen iki yemekten biri! Tam 14 saat. Bizde İskilip Dolması, diğeri Japonya’da bir çilek yemeği.
Malzemesi de gayet basit; et ve pirinç. Evet et ve pirinç.
Yemeğin yapımına bir gün öncesinde, akşam saat 20.00’de başlanıyor. 14 saat hafif ateşte pişiriliyor, ertesi günü saat 10.00’dan itibaren servis ediliyor.
Büyük kazanlar var. Bu kazanların tabanına kemiksiz dana eti yaklaşık 10-12 cm kalınlığında sıralanıyor. Temiz bir sac ayağı kazanın ortasına yerleştiriliyor. Sac ayağının üzerine yaklaşık 50 cm uzunluğunda, 30 cm genişliğinde temiz bir tahta konuluyor. Beyaz bezden yapılmış bir torbaya -torbanın yarısı kadar- önceden ayıklanıp yıkanmış ak çeltik pirinci dolduruluyor. O da bizim oraya mahsus. Bu torba kazanın içindeki tahtanın üzerine yerleştiriliyor. Kazanın kapağı kapatılıp hamurla ağzı iyice sıvanıyor. Buhar çıkması için hamurun bir yerinde küçük bir delik bırakılıyor. Bir çeşit düdüklü tencere!
Bu şekilde her düğünde yaklaşık 10 kazan hazırlanıyor.
Bir kazandan 150-200 kişilik yemek çıkıyor.
Hazırlanan bu kazanların altına azar azar odun atılarak ateşin hiç sönmeden yanması sağlanıyor. Bu iş için birkaç genç nöbet bekliyor.
Artık kazandaki et lif lif ayrılacak kadar, pirinç de et suyunun buharıyla lokum gibi pişmiştir.
Ertesi günü saat 10.00 da kazan açılıyor. Et suyu buharında pişmiş pirinç karıştırılarak kabartılıyor.
Saat 11.00 civarında yemek başlıyor. Önce şehriye çorbası. Ardından kapağı bile özel, lenger denilen büyük kalaylı bakır tabaklarda İskilip Dolması. Lengere artık “Dolma” olmuş pirinç konuluyor. Üzerine lokum gibi pişmiş lop etle öbek yapılıyor. Bir miktar da et suyu gezdiriliyor.
Yanında olmazsa olmazları mutlaka İskilip Turşusu ve sirkeli cacık.
Peşinden verilen un helvası standart menünün değişmez bir parçası.
İskilip’e, memleketime özgü bir yemek İskilip Dolması. Bir İskilip düğününe katılmanızı öneririm.
Sevgiyle…
Suat Zobu
.
YORUMLAR
evet iskilipde bir düğünde bulunmuştum
keşke bir davet olsa da yine gidebilsem...
o kadar güzel anlatmışsınız ki
tadı damağımda kalan o lezzetle
ağzım sulanmadı desem yalan olur...
güzel ülkemin güzel jhallerinden birisini
ne güzel anlatmışsınız...
canı gönğlden kutluyorum kaleminizi kelamınız