- 231 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Gazzaliye göre insan ne mi...
Gazzaliye göre insan ne mi...
Felsefe "insan düşünen hayvan" der...
Evet... Gazali’de insanın özsel niteliği akıldır. Ancak o, aklı doğru bilgi için
yeterli görmez. Gazali’nin akla yönelik bu tutumu onun ne kadar tutarlı olduğunu
sorguya açar. Onun insanı ve aklı nasıl anlamlandırdığı açık hale getirildiği takdirde
akıl anlayışının tutarlı olup olmadığını konuşmak daha mümkün hale gelecektir.
Gazali’nin epistemolojisi incelendiğinde onun insanın bilme edimini tecrübe ile
başlattığı görülür. Ayrıca aklı aynaya benzetir. Gazali’nin aklı aynaya benzetmiş
olması bilginin hem nasıl mümkün olduğunu hem de insanın neden yanıldığını
açıklar. Ayna yansıtma gücüyle dışarıyı görmeye olanak sağlar. Ancak kişinin bilgisi
aynaya bağımlıdır. Yani aynanın yansıtma gücü nispetinde görebilir. Ayna akıl
olduğuna göre insanın anlama ve algılama yetisi tecrübenin etkisi içerisinde işler.
Dolayısıyla insan bilgiyi doğrudan ve saf bir şekilde edinemez. İnsanın bilme süreci
böyle bir yapı içerisinde işlediğine göre insan daima yanılgı ihtimaliyle karşı
karşıyadır. Ancak Gazali’nin eserlerinde aklı tek bir biçimde kullanmadığı da görülür.
İnsanın düşünme sürecini ifade eden akıl yani ‘zihin’ insani ve hayvani nefsi içinde
barındırır. İnsanı doğru bilgiye götüren ve onu gerçek anlamda diğer varlıklardan
ayıran akıl ise tek başına ‘insani nefs’ tir. Yani Gazali akıl derken her zaman bütüne
değil, bazen o bütünün içindeki parçalara işaret eder. İnsani nefs ‘saf akıl’ olarak da
nitelenebilir. Bu haliyle o insanın cevheridir. Ancak cevher yaratılmışa ait bir nitelik
olup anlam ve önemi varlığın izahını yapmaya yarıyor oluşudur. Cevherin varlığın
esası olmaması Gazali’nin insanı değerlendiriş şekline etki eder. Gazali insanı ona
ilişen ilineklerden ve cisminden bağımsız değerlendirmez. Hayvandan akıl ile
ayrılıyor olsa da hayvanla ortak olan ruh ve cisim gibi özellikleri de onu kuşatan
niteliklerdendir. Bu nitelikler insan yaşadığı müddetçe ondan ayrılamadığına göre
insan akıl sahibi bir varlık olduğu kadar yanılan da bir varlıktır.(Esra EREK - Önder BİLGİN)
İlahi din ekmel ilimdir...
Allah ekmeldir ekmel tecrübelerin kabulünü kabul et...eksik tecrübelerin ve deneylerin...reddet...Şeytan eksik tecrübelerin kabullerini seçti...uzaklaşmak oldu sonuç...ekmel tecrübe deney esmanın sudurunu ekmel okumalardır...eksik okuyan acıyla uyarılır...kahır sıfatı böyle sudur eder...eksiği seçme olmasaydı yaratılanda Kahır sıfatı sudur etmezdi...Allahın bir esması bilinmezdi...
İlahi din ekmel ilimdir...
Günümün müslümanı namaza indirgedi ilahi dini...namazı da şekle indirgeyenler var...bu ilmi tasdik için yetmez...zira ilim aşka dönüşmeli...ibadete dönüşmeli...neden ahlaklı mı günümün müslümanı adetleşti Ahlak...insanların görmediği yerde de Ahlaklı olsa ya...rıza içn ahlaklı o diyeyim...diyemiyorum...iki yüzlülük münafıklıktır...şirktir...
İlahi din ekmel ilimdir...
Eksik tecrübeye dayanan bilgileri din sanıyor günümün müslümanı..."her hale şükür et" diyor bazıları...akla ziyan bu...Allah ekmeldir ekmelliğe razı ol sadece rıza makamı bu...şeytanlığa rıza olmaz...melekliğe razı ol...Adem meleklerin üzerinde bir fıtrata sahib...Melekler günah işlemez ama günahları rıza için işle ...melekleri geçersin...rıza için kan dök...ama rıza için içki içilmez melekleş önce sonra melekleri geçmeyi amaçla...içki sinekler için gıdadır ...eksiltir insanı...esafeli safilinden kılar insanı...
İlahi din ekmel ilimdir...
Zıtlar dünyasındayız esmanın suduru zıtlar oluşturur çünkü...ama zıtlar hiç faydasız sanma...melek şeytanın zıttı...insan ise ikisinin bir olduğu yer...bu piramit var...Takva piramiti var...şeytanın işi hayvan seviyesine çekmek insanı...peygamberlerin görevi melekliğe ve meleklerden ileriye çekmek...takva piramidinin nersindesin günümün müslümanı...evliya sandıklarının bir çoğu bu piramitte bile değil...hint düşüncesi insanı ilahlığa çıkarmayı amaçlar...evliya sanma o evliya sandıklarını onlar şirkteler...aynayız emanetçiyiz der evliya olanlar...demeyenler kibir ehlidir...şeytan da meşhur ve alim ama müşrik...ilimleri onları şirkten kurtarmamış...hiçim demeyen evliya değil...
İlahi din ekmel ilimdir...
Dinden aklı kovanın dini batsın şeriatten marifeti kovanın şeriati batsın...şer şeriat o...
İlahi din ekmel ilimdir...
Ekmel insan kamil insan kamil dinle elde edilir...ruhbanlara mürşid diyor günümün müslümanı...Kısası kovmuş o ruhbanlar dinden kısas empatinin ürünüdür...Kısas yoksa din yoktur...cihad yoksa din yoktur...zıtlar dünyasındayız tahtaravallideyiz...müşrikler ağır basar müslüman cihad etmezse...kısası kovarsan zalimler dolar toplum...günümün müslümanı..."bana dokunmayan yılan bin yasasın ...der oldu hani peygamber öğüdü...elinle dilinle kalbinle kavga edecektin kötülükle ve kötülerle...
Evet...İlahi din ekmel ilimdir...mezhebleri yeterli görmek dini budamak olur hele tarikatleri yeterli görmek marifeti aramamk ekmel tefsiri aramamak Kur’ansızlıktır...Kur’anı öfrleştiridiler günümün ilahiyatçıları...ekmel tefsir ve marifet kovulursa Kur’an örf kitabı olur...Hırsızlık kötü diyor ganimet neden helal öyleyse...Kötü olan malikülmülk olarak kendini görmendir...hırsız bu...malı uçkuruna harcar zulme harcar...marifet ilmine göre hırsız bunlardır...evet Hızırı kovmaz musa olan...marifete dayanmayan şeriatiniz batsın...Hikmete ram ol...hikmetsiz şeriat de örfleşmiştir kültür olmuştur...
Gazzaliye göre insan ne mi...
İnançlı olan insan ancak insandır Gazaliye göre...düşünen hayvan ekmel ve eşref değildir...Kur’anın eşref-i mahlukat dediği insan insandır diğerleri esfel-i safilindir Kur’ana ve Gazzaliye göre...secdesiz akıl da yanıltıcıdır Gazzaliye göre...
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.