Ülke Yurt Vatan Devlet ve Memleket Kavramlarına İlişkindir
Ülke, bir devletin egemenliği altında bulunan, başkenti ve bayrağı olan, genellikle bağımsız toprakların tümü, memleket, yurt. Ülke kavramı uluslararası siyasette oldukça tartışmalı kavramlardan birisidir. Ülkelerin genellikle kendi parlamentosu ve/veya hükûmeti vardır. Her ülke devlet değildir. Çünkü egemenlik tesis edilmeksizin, başka devletlerce tanınmaksızın ülke olunur ama devlet olunamaz.
…………………………
Yurt, bir halkın üzerinde egemen olarak yaşadığı, kültür ve uygarlığını oluşturduğu toprak parçasıdır. "Herkes yurdunu sever" kişinin doğup büyüdüğü, yaşadığı yerdir yurt, baba ocağıdır. Memleketidir. Bir başka anlamda yurt; Orta Asya’da Türk ve Moğol göçebelerinin ev olarak kullandığı çadırlara verilen addır. Yurt çadırları genellikle ahşap kafes işi, keçe kaplamalı ve taşınabilirdir.
………………………..
Vatansa bir ulusun bağımsız ve egemen olarak üzerinde yaşadığı yeryüzü parçası ve onun havası ile karasularının bütünüdür. Bir kimsenin doğup büyüdüğü; bir milletin hâkim olarak üzerinde yaşadığı, barındığı, gerekirse uğrunda canını ortaya koyacağı topraktır. Bir kimsenin yerleştiği yere de vatan denir. Vatan ile yurt aynı mânâdadır.
…………………………
Devlet, toprak bütünlüğüne bağlı olarak siyasal bakımdan örgütlenmiş millet veya milletler topluluğunun oluşturduğu tüzel varlıktır. Devlet siyasal bir birliktir. Bunun için her şeyden önce devleti kuran bireyler arasında kültürel bir birlik lazımdır. Ancak kültürel birlik devletin yaşaması için yeterli değildir. Daha fazlasına ihtiyaç vardır.
…………………………
Vatan ve yurt aynı manalara gelmekte ülke ise farklılık arz etmektedir. Devlet kavramı ise daha başka bir şeydir. Devleti kısa ve anlaşılır bir tabirle ifade etmek gerekirse milletin organize olmuş şeklidir demek, tüzel bir kişilik olarak görmek, yasa anayasa tüzük ve yönetmelikten müteşekkil, kurum ve kurallardan ibaret, uygulayıcı memur ve görevlilerden oluşan bir birlik diğer bir ifadeyle soyut bir aygıt olarak tanımlamak gerekir.. Devlet görünür değildir ama uygulamaları hissedilirdir.
Kemal GÜL
25.07.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.