- 322 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Ev Arsa Arazi mi Edinmek İstiyorsunuz Bu Yazıdan Bir Fikir Edininiz ve İnce Analiz Yapınız
Bunu bugün için konuşuyoruz. Günümüz şartları için bu analizi yapıyoruz. Buradaki karlılığa ve zarara bakıyoruz. Konutun bugün için edinilmesinin ilerde sizi ne düzeyde etkileyeceğine yönelik bir tartışma yapıyoruz. Yani ekonomi dili kullanıyoruz.
………………….
Oturacağınız konutun gerekliliği konusunda hiç tereddüt yoktur. Hatta sürekli oturacağınız bir konutunuz olmakla birlikte bir yazlığınız veya bir başka yerde farklı sezonları geçireceğiniz bir eviniz olsun. Ancak kiraya vereyim düşüncesiyle konut edinmek istiyorsanız burada biraz düşünün.
…………………..
Kimi zaman kirada oturmak konut edinerek oturmaktan daha iyi olabilir. Daha az maliyet getirebilir. Ev sahibi kaybederken siz kazanabilirsiniz. Hem ev eskiyecek yıpranacak, değer kaybedecek, sıvası boyası dökülecek onarılacak, kapısı penceresi eskiyecek değiştirilecek üstelik hiç bir kaygınız ve masrafınız da yok. Tüm demirbaş giderleri sahibindendir çünkü. Size düşen kirayı verip oturmaktır. Bunun tek dezavantajı zamansız çıkarılmak istenmeniz, zorunlu muhit değiştirmek durumunda kalmanız, bu zahmete katlanmanız bir de sakinler tarafından komşu olarak görülmemenizdir. Yoksa kiracı olmak işin keyfini sürmek tadını ve lezzetini almaktır. Vergisi ve algısıyla uğraşmamaktır. Tüm bunları ev sahibine yıkmaktır.
………………….
Ancak kenarda param var bağlayayım, en azından değerini koruyayım diyorsanız orası başka. Fakat bu durumda tüm olumsuzlukları dikkate almak durumundasınız. Düzenli kira alamayacağınızı, gerekli artışı sağlayamayacağınızı, üstelik ifade edilen her şeyi üstleneceğinizi, amortisman kaybına uğrayacağınızı, ciddi masraflara katlanacağınızı düşünerek hareket etmelisiniz. Hele hele sorunlu bir kiracıya düşerseniz ne doğru dürüst kira alabilirsiniz, ne de evinizden çıkarabilirsiniz. Yıllarca mahkemede uğraşır durursunuz, yine de haksız çıkabilirsiniz.
…………………
Tüm bunları düşünün, depremi seli yangını yani büyük afeti dikkate alın ve gidişatın stabil olmadığını bilin. Bugün çok büyük paralara alınmış olan ev ilerde çok cüzi rakama ancak alıcı bulabilir, dönem dönem ciddi dalgalanmalar olabilir, demir kum çimento farklı seyir izleyebilir. Emtia fiyatları dünyada bir yükselebilir bir gerileyebilir çok az stabil kalabilir.
…………………
Bugün için ev alınabilir mi denilirse malum nedenlerle tavan yaptı fiyatlar. Kredi cazip görülebilir. Ancak ilerde enflasyonun tekli haneye düşebileceği de öngörülebilir. Enflasyon zaman içerisinde tedrici olarak geriler ve ödemenin sonuna doğru tekli haneye düşerse kazançlı çıkabilirsiniz ancak kısa sürede küt diye düşerse ciddi kayba uğrayabilirsiniz, aynı seyirde devam ederse düğün bayram yaparsınız.
………………..
Evler son dört yılda illere göre değişmekle birlikte yüzde iki yüz elli ile üç yüz elli arasında artış kaydetti, maliyetler yüzde iki yüz yetmiş beş olarak tarihe geçti bu durumda hesap ortada. Kısmen kaybedenler de var iyi kazananlar da vardır. Ancak yukarıda belirttiğimiz giderleri ve amortisman kaybını yani evin eskidikçe değerinin düştüğünü dikkate alarak bir hesap yaparsanız sonucu daha iyi görebilirsiniz.
…………………..
Bu hususla ilgili birkaç yorumu da aktararak tamamlayalım mevzuyu. Batı illerinde büyük hasarlı bir deprem sonrası bir vatandaşımız herkes parasını eve bağladı, yatırımını betona yaptı apartmanlar çöktü, ben toprağa bağladım yerinde duruyor onlar kaybetti ben kazançlı çıktım demişti. Bir öğretim üyesine yatırımınızı nereye yapıyorsunuz denildiğinde ne altın ne faiz ne de döviz ben toprağa yatırıyorum demişti. Özellikle sanal olandan kaçınıyorum dokunulacak somut olana yöneliyorum demişti. Altın da alacak olsam sistemden değil doğrudan dokunulandan yani gerçek olandan alırım bir kasaya koyarım güvenli bir yerde muhafaza ederim demişti. Bu işler hiç belli olmuyor. Son birkaç yılda evden araziden altından dövizden ziyade en çok arsa sonrasında otomobil kazandırdı.
Analiz bizden karar sizden.
Not: Bir kazazede olarak önerim asla kooperatif yollu konut edinmeye tevessül edilmemelidir. Sizi konut sahibi yapıyoruz verin parayı diyen hiçbir oluşuma itibar etmeyesiniz.
Kemal SEYFİ
29.06.2022
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.